دوشنبه 6 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محاکمه ناعادلانه و افزايش محکوميت فعالان سنديکايی زندانی را محکوم می کنيم، فراخوان برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر


IRN 004 / 0714 / OBS 061.2
حبس خودسرانه/آزار قضايی/ بدرفتاری در حبس

ايران
۲ بهمن ۱۳۹۳
(۲۳ ژانويه ۲۰۱۵)

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دريافت کرده و از شما درخواست می کند فوری در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.

اطلاعات تازه:

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از طريق جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر) از تداوم آزار قضايی فعالان سنديکايی زندانی به قصد افزايش حبس خودسرانه آنها و نيز از سرکوب فعالان سنديکايی و کارگری ديگر که به شيوه صلح جويانه از حق تشکيل اتحاديه های کارگری استفاده می کنند، مطلع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ ۸ دی ۱۳۹۳ (۲۹ دسامبر ۲۰۱۴)، آقای بهنام (اسد) ابراهيم زاده، عضو کميته پيگيری ايجاد تشکل های کارگری و فعال حقوق کودک، از محکوميت تازه زندان و جريمه اطلاع يافت. او در تاريخ ۱۲ آذر ۱۳۹۳ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه و به ۹ سال و چهار ماه و نيم زندان و محکوم شده است که ۷ سال و شش ماه آن به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی و ارتباط با گروه مخالفی در خارج از کشور، يک سال و شش ماه از آن و ۴۵۰۰۰۰۰ ريال جريمه به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق برقراری ارتباط با گزارشگر ويژه سازمان ملل احمد شهيد و چهار ماه و نيم ديگر به اتهام «نگهداری ورق پاسور در زندان» است.

آقای ابراهيم زاده در اعتراض به انتقال غيرقانونی از زندان اوين به زندان دورافتاده رجايی شهر، حبس جدا از زندانيان سياسی و در ميان مجرمان عادی در زندان رجايی شهر و عليه اتهام ها و محاکمه جديد به مدت ۳۱ روز (۱۲ آذر تا ۱۳ دی ۱۳۹۳) دست به اعتصاب غذا زد.

آقای ابراهيم زاده به خاطر فعاليت های خود به عنوان عضو کميته پيگيری ايجاد تشکل های کارگری و فعال حقوق کودک از خرداد ۱۳۸۹ حکم پنج سال زندان خود را می گذراند. دولتمردان بارها او و خانواده اش را مورد آزار قرار داده اند. او در حال حاضر به مراقبت پزشکی نياز دارد. [۱]

به علاوه، آقای مهدی فراحی شانديز، يک فعال سنديکايی ديگر و عضو کميته پيگيری ايجاد تشکل های کارگری و کانون صنفی معلمان ايران، در تاريخ ۱۳ دی ۱۳۹۳ (۳ ژانويه ۲۰۱۵) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «اهانت به رهبری» مورد محاکمه قرار گرفت. بنا به گزارش ها، او پرونده ديگری با همين اتهام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب دارد. محکوميت سه سال زندان آقای فراحی شانديز در اوايل آبان ۱۳۹۳ به پايان رسيد، اما دولتمردان از آزادی او سر باز زدند و در پی آن او را در تاريخ ۱۰ دی ۱۳۹۳ به سلول انفرادی فرستادند.

علاوه بر اين، يک فعال ديگر کارگری و فعال حقوق کودک، آقای سعيد شيرزاد، که در تاريخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ (۲ ژوئن ۲۰۱۴) در شهر تبريز در شمال غربی ايران بازداشت شد و مدت دو ماه در حبس انفرادی به سر برد، به بند عمومی زندان اوين منتقل شده اما هنوز محاکمه نشده است. او به گردهمايی و تبانی عليه امنيت و تبليغ عليه نظام متهم شده ولی وکيل وی هنوز اجازه مطالعه پرونده را نيافته است.

آقايان خالد حسينی، يدالله صمدی، مهرداد امين وزيری، فرزاد مرادی نيا، ريبوار عبداللهی و فردين ميرکی، همگی از اعضای کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، در ماه های آبان و آذر و دی ۱۳۹۳ در شهر سنندج (غرب ايران) دستگير و با وثيقه در انتظار محاکمه آزاد شدند.

در اين بين، دو عضو کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری، آقايان محمد مولانايی و غالب حسينی، و يک عضو کانون صنفی معلمان ايران، محمد داوری، پس از گذراندن محکوميت زندان خود آزاد شده اند.[۲]

اطلاعات پيشينه

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر يادآوری می کند که دست کم ۹ فعال ديگر سنديکايی در حال حاضر در ايران در زندان به سر می برند و شماری ديگر نيز با حکم های درازمدت زندان روبرو هستند. فعالان سنديکايی زندانی در حال حاضر از اين قرار هستند:

- آقای رضا شهابی زکريا، صندوقدار سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، حکم شش سال زندان خود را می گذراند؛

- آقايان شاهرخ زمانی (حکم ۱۱ سال و شش ماه زندان)، محمد جرّاحی (حکم ۵ سال زندان)، هر دو عضو «کميته پی گيری ايجاد تشکل های کارگری» و از اعضای موسس سنديکای کارگران نقاش و تزيينات هستند؛

- آقايان يوسف آب خرابات (حکم ۲ سال زندان)؛ واحد سيده (حکم ۲ سال زندان) و افشين نديمی (حکم يک سال زندان) هر سه عضو «کميته هماهنگی برای کمک برای ايجاد تشکل های کارگری» هستند:

- آقايان محمود باقری (حکم ۴ سال و شش ماه زندان)، عبدالرضا قنبری، (حکم ۱۵ سال زندان)؛ و رسول بداقی (بداغی) (حکم ۶ سال زندان)؛ هر سه تن عضو «کانون صنفی معلمان ايران» هستند. گفته می شود آقای رسول بداقی (بداغی) با اتهام های تازه ای به منظور افزايش حبس خودسرانه او روبرو است.

آقای خالد حسينی، و سه عضو ارشد کانون صنفی معلمان ايران، آقايان علی اکبر باغانی، محمود بهشتی لنگرودی و عليرضا هاشمی، به حکم های زندان محکوم شده اند و در انتظار نتيجه تجديد نظر به سر می برند.

احکام زندان عليه چندين عضو کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری آقايان حسن رسول نژاد، جمال ميناشيری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهيم مصطفی پور و محمد کريمی تاييد شده است و آنها در خطر دستگيری به سر می برند.

«برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر» نگرانی شديد خود را از تداوم حبس خودسرانه، محاکمه ناعادلانه و افزايش حکم زندان آقای بهنام ابراهيم زاده، و آزار قضايی و حبس خودسرانه آقای مهدی فراحی شانديز و تمام فعالان سنديکايی نامبرده در بالا ابراز می کند. اين فعالان سنديکايی فقط به خاطر استفاده از آزادی بيان، آزادی گردهمايی و تشکل که در ميثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی ـ که ايران عضو متعاهد آنهاست ـ و در کنوانسيون های مربوطه سازمان بين المللی کار تامين شده است، مجازات می شوند.

«برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر» با تاکيد از دولتمردان ايران می خواهد تمام فعالان سنديکايی نامبرده در بالا را فوری و بدون قيد و شرط آزاد کنند و با لغو اتهام ها و خاتمه دادن به رويه احضار، بازجويی و پيگرد قضايی فعالان سنديکايی به آزار تمامی آنها پايان دهند.

اقدام های درخواستی:

برنامه نظارت از همگان می خواهد با نوشتن نامه به دولتمردان ايران از آنها بخواهند:

در هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی همه فعالان سنديکايی نامبرده در بالا و تمام ديگر مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند؛
فوری و بدون قيد و شرط تمام فعالان سنديکايی نامبرده در بالا و تمام مدافعان حقوق بشر زندانی ديگر در ايران را که به قصد تنبيه آنها به خاطر فعاليت های حقوق بشری در حبس به سر می برند، آزاد کنند؛

به هرگونه اقدام تهديدآميز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضايی، عليه همه فعالان سنديکايی نامبرده در بالا و تمام مدافعان حقوق بشر ديگر در ايران پايان دهند، همه آنها را آزاد کنند و امکان انجام فعاليت های بدون مانع آنها را در هر شرايطی تضمين کنند؛
در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:

- ماده ۱ که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها فعاليت کنند،»

- و ماده ۲ـ۱۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد؛»

در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با موازين بين المللی حقوق بشر و عهدنامه های بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.

**********

نامه ها را به مقام های زير ارسال کنيد:

• رهبر جمهوری اسلامی ايران، آيت الله سيدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir ؛

توييتر: @khamenei_ir؛ فکس: ۲۲۲۸ ۷۷۴ ۲۱ ۰۰۹۸

• رياست جمهوری، آقای حسن روحانی: تلفن: ۶۴۴۵۱ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸؛ فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸؛ media@rouhani.ir;

توييتر فارسی: @Rouhani_ir؛ توييتر انگليسی: @HassanRouhani

• رياست قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجانی: info@dadiran.ir؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+

• وزير امور خارجه، آقای محمد جواد ظريف: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov

• دبير ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاريجانی، info@humanrights-iran.ir

• سفير جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس؛ آقای محسن نظيری اصل، فکس: ۷۳۳۰۲۰۳ ۲۲ ۴۱+؛

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203; mission.iran@ties.itu.int

• سفير ايران در بروکسل، بلژيک؛ آقای محمود بريمانی، فکس ۲۷۶۲۳۹۱۵ ۳۲+؛

Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15; secreteriat@iranembassy.be

لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشور خودتان نيز نامه بنويسيد.

پاريس ـ ژنو، ۲۳ ژانويه ۲۰۱۵ (۲ بهمن ۱۳۹۳)

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.

تماس با برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر:

E-mail: Appeals@fidh-omct.org

Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰
Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر): lddhi(at)fidh.org

فيس بوک جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: http://www.facebook.com/lddhi.fidh
توييتر: @fidh_fa

متن فارسی: https://www.fidh.org/16853
متن انگليسی: https://www.fidh.org/16851

ـــــــــــــ
[۱] برای جزييات بيشتر در باره فعالان سنديکايی زندانی، از جمله شکل های مختلف آزار و محروميت از مراقبت پزشکی، نگاه کنيد به پيام رسانه ای برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۳۰ آوريل ۲۰۱۴) (https://www.fidh.org/15262)؛ فراخوان فوری IRN 004 / 0714 / OBS 061، 12 تير ۱۳۹۳ (۳ ژوئيه ۲۰۱۴) (https://www.fidh.org/15699)؛ و فراخوان فوری IRN 004 / 0714 / OBS 061.1، 13 شهريور ۱۳۹۳ (۴ سپتامبر ۲۰۱۴) (https://www.fidh.org/15972)

[۲] يک مدافع حقوق بشر ديگر به نام آقای عليرضا کرامتی راد، فعال حقوق کودک و سنديکايی، در تاريخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ (۱۶ اوت ۲۰۱۴) در پی محکوميت به سه ماه زندان به اتهام اهانت به رهبری، برای گذراندن حکم به زندان رجايی شهر رفت، اما وضعيت کنونی او نامعلوم است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016