سه شنبه 7 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مامور سابق سیا برای نشت طرح خرابکاری در برنامه اتمی ایران محکوم شد


بی بی سی ـ یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، روز دوشنبه به خاطر نشت جزئیات یک برنامه محرمانه خرابکاری در برنامه اتمی ایران به یک خبرنگار نیویورک تایمز محکوم شده است.

هیات منصفه جفری استرلینگ را در ۹ مورد از ۱۰ اتهام وارده در یک دادگاه فدرال گناهکار شناخت. او همواره این اتهامات را رد کرده است.

جفری استرلینگ ۴۷ ساله اصلا در سال ۲۰۱۰ متهم شده بود آن اطلاعات را در اختیار جیمز ریزن خبرنگار روزنامه آمریکایی قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در جریان این محاکمه که روز ۱۴ ژانویه شده بود شماری از ماموران سی آی ای و همچنین کاندولیزا رایس وزیر سابق خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش شهادت دادند. خانم رایس آن را یکی از محرمانه ترین برنامه ها در دولت توصیف کرد.

گفته می شود در آن برنامه محرمانه، سیا یک کارشناس اتمی روسیه ملقب به "مرلین" را استخدام کرده بود تا نقشه های ناقص یا غلط را در اختیار ایران بگذارد تا برنامه اتمی این کشور دچار مشکل شود.

جیمز ریزن،‌ خبرنگار نیویورک تایمز، در کتابی تحت عنوان "وضعیت جنگی" که سال ۲۰۰۶ چاپ شد آن تلاش ها را "بی فایده" توصیف کرد.

دادستان ها ده اتهام به آقای استرلینگ وارد کردند که از جمله کارشکنی در مسیر عدالت و افشای غیرمجاز اطلاعات دفاع ملی بود.

دادستان ها اذعان کرده بودند که شواهد مستقیمی علیه جفری استرلینگ ندارند اما گفتند که شواهد جسته گریخته تصادفی علیه او کاملا قوی است.

اریک اولشن دادستان پرونده در بیانیه نهایی در دادگاه گفت واضح است که فصلی از کتاب جیمز ریزن که درباره برنامه اتمی ایران است از نقطه نظر جفری استرلینگ، مامور سیا، در مورد پرونده مرلین نوشته شده است.

یک کمک دادستان در بیانیه آغازین دادگاه در ایالت ویرجینیا گفته بود که انگیزه استرلینگ از افشای آن برنامه، طمعکاری و دلخوری بوده است؛ چون استرلینگ شکایتی را دایر بر تبعیض نژادی علیه سیا مطرح کرده بود ولی این سازمان پیشنهادی برای دادن ۲۰۰ هزار دلار غرامت به او برای حل دعوی را رد کرده بود.

دادستان ها گفتند که ریزن در کتابش درباره دلخوری مامور سیا (یعنی جفری استرلینگ) نوشته و روابط این روزنامه نگار با استرلینگ مستند است.

اولشن گفت که این دو ده ها تماس تلفنی یا از طریق ای میل داشته اند.

اما وکلای مدافع در جریان دادگاه گفتند که دولت هیچ شاهدی دایر بر مبادله اطلاعات محرمانه در تماس های استرلینگ و ریزن ندارد.

وکلای مدافع همچنین مدعی شدند که سیا روی استرلینگ انگشت گذاشته چون او مدعی تبعیض نژادی در این سازمان شده بود.

به علاوه آنها استدلال کردند که سازمان اطلاعات مرکزی به این علت که برنامه مرلین برای خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران در کتاب آقای ریزن یک فاجعه توصیف شده بود، خشمگین است و همین انگیزه ای برای به محاکمه کشاندن این مامور بوده است.

مجازات جفری استرلینگ بعدا تعیین خواهد شد.

یکی از مسائلی که در جریان این پرونده پررنگ شد بحث در میان مقام های دادگستری بر سر فراخواندن خبرنگار نیویورک تایمز برای دادن شهادت بود. خبرنگار این روزنامه گفته بود که حتی اگر فراخوانده شود هیچ اطلاعاتی را تحت هیچ شرایطی درباره منابع خبرهایش فاش نخواهد کرد.

در نهایت دادستان ها تصمیم گرفتند جیمز ریزن را به عنوان شاهد احضار نکنند. این خبرنگار که برنده جایزه پولیتزر است دو بار در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ برای بررسی های اولیه در پرونده احضار شده بود.

تارا مک کیلیوی، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید این اولین بار در ۳۰ سال گذشته است که یک مقام سابق توسط یک هیات منصفه در نشت اطلاعات یک برنامه محرمانه محکوم می شود.

آخرین بار در سال ۱۹۸۵ بود که هیات منصفه یک دادگاه ساموئل لورینگ موریسون، تحلیلگر اطلاعاتی سابق نیروی دریایی را، در افشای اطلاعات محرمانه به رسانه ها گناهکار شناخت. او بعدا توسط بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا بخشیده شد.
مرلین که بود؟

در جلسه آغازین دادگاه که ۱۴ ژانویه شروع شد شماری از افسران سیا درحالی که از پشت یک مانع حرف می زدند - تا هویت شان آشکار نشود - شهادت داده بودند.

یک شاهد گفت که مرلین و همسرش در دهه ۱۹۹۰ از روسیه مهاجرت کرده بودند و سیا فورا به عنوان گنجینه ای از اطلاعات ارزشمند سراغ آنها رفت چون هر دو آنها در یک کارخانه مونتاژ و برچیدن سلاح های اتمی در روسیه کار کرده بودند.

یک مامور دیگر گفت که سیا ابتدا در استخدام مرلین ناکام ماند اما مرلین در نهایت پذیرفت در قبال دریافت ۳۰۰ هزار دلار دو سال با سیا همکاری کند.

بعدا سیا طرحی را تنظیم کرد تا مرلین را به عنوان یک شهروند ناراضی روس جا بزند که حاضر است طرح های اتمی را به ایرانی ها بفروشد، اما به گفته یک مامور دیگر این طرح ها و نقشه ها حاوی اطلاعات غلط پنهان بود تا قابل اجرا نباشد. ماموران سیا گفتند که حتی مرلین نمی دانست این نقشه ها معیوب است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016