سه شنبه 7 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قطعنامه حمايت از مذاکرات با ايران در سنای آمريکا

يازده سناتور آمريکايی، قطعنامه ای را پيشنهاد کرده اند که براساس آن سنا از مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه يک با ايران حمايت می کند و تنها در صورت شکست مذاکرات، کنگره تحريم های تازه ای عليه ايران وضع خواهد کرد.

سناتور کريس مورفی از نويسندگان پيش نويس قطعنامه در بيانيه ای گفت اين طرح برای کسانی که مخالف طرح فعلی کميته بانکی سنا مبنی بر تحريم بيشتر ايران هستند فرصتی ايجاد می کند تا از ديپلماسی حمايت کنند.

اشاره او به طرح پيشنهادی اخير سناتورها مارک کرک و رابرت منندز است داير بر اينکه اگر ايران تا اول ژوئيه به توافق نهايی نرسد، چند روز بعد از اين تاريخ، تحريم‌های تازه عملی می‌شوند و ظرف چند ماه اين تحريم‌ها تشديد خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سناتور دايان فيانستاين يکی از طراحان اصلی و دموکرات قطعنامه تازه، دوشنبه گفت وضع تحريم های بيشتر تا زمانی که مذاکرات در جريان است رسيدن به توافق را با مشکل جدی روبرو می کند.

ده سناتور دموکرات و يک سناتور مستقل از حاميان اين قطعنامه تازه هستند و هنوز هيچ سناتور جمهوری خواهی با آن موافقت نکرده است.

در معرفی اين قطعنامه آمده است: "اين قطعنامه رويکردی متفاوت نسبت به طرح تحريم هاست که در کميته بانکی سنا مطرح شده. آن طرح تحريم های تازه عليه ايران را همين حالا قانونی می کند، درحالی که مذاکرات در جريان است. همانطور که آقای اوباما در جريان نطق سالانه وضعيت کشور گفت، تحريم های تازه توسط اين کنگره و در اين مقطع زمانی، تقريبا شکست ديپلماسی را تضمين می کند."

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا هفته پيش در نطق سالانه خود در کنگره گفته بود در صورت تصويب طرح تحريم تازه عليه ايران آن را وتو خواهد کرد.

قطعنامه امروز، تازه ترين نماد کشمکش ميان کاخ سفيد و متحدان دموکرات آن از يک سو و جمهوری خواهان کنگره از سوی ديگر است.

چند روز قبل جان بينر، رئيس جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان آمريکا از بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل دعوت کرد تا روز سوم مارس، دو هفته قبل از انتخابات زودهنگام اسرائيل، در جلسه مشترک مجلس نمايندگان و سنا در کنگره آمريکا سخنرانی کند.

سناتور فاينستاين روز يکشنبه از برنامه سفر نخست وزير اسرائيل به واشنگتن انتقاد کرد. او گفت که برنامه نتانياهو برای سخنرانی در کنگره اقدامی "بسيار نامناسب" است و وضع قوانين تازه عليه ايران در اين مقطع را "بی خردانه و خطرناک" توصيف کرد.

اين دعوت بدون هماهنگی با دولت آمريکا انجام شده و کاخ سفيد آن را خارج از عرف ديپلماتيک خوانده است.

اين دعوت پس از آن بود که رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا و وزرای خارجه سه کشور اروپايی بريتانيا، آلمان و فرانسه طی مقاله ای در واشنگتن پست از نمايندگان کنگره آمريکا خواستد تا از اعمال تحريمهای تازه عليه ايران خودداری کنند.

فدريکا موگرينی، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا به همراه فيليپ هموند، لوران فابيوس و فرانک والتر اشتاين ماير وزرای خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان در مطلبی مشترک که در روزنامه واشنگتن پست نوشتند: "در اين مقطع حساس از مذاکرات، ايجاد موانع جديد از جمله وضع تحريم های هسته‌ای بيشتر تلاش ها را به خطر خواهد انداخت."

گروه ۱+۵ و ايران با تمديد توافق مقدماتی ژنو، تا اول ژوئيه به خود وقت داده اند به يک توافق جامع برسند. هدف دو طرف رفع نگرانی در مورد برنامه اتمی ايران و در مقابل رفع تحريم ها عليه اين کشور است.

گروه پنج به علاوه يک شامل ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016