جمعه 10 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جیسون رضاییان، گزارشگر واشنگتن‌پست در ایران محاکمه می‌شود

Jason-Rezaian111-300x191.jpg
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: «جیسون رضاییان به زودی محاکمه خواهد شد.» جیسون رضاییان روزنامه‌نگار آمریکایی ایرانی‌تبار و گزارشگر «واشنگتن پست» در ایران، از ۶ ماه پیش در زندان اوین به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش داد: «نتیجه پرونده جیسون رضاییان بعد از قطعیت و اتمام دادرسی، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد».

اسماعیلی همچنین گفته است، این متهم، با خانواده‌اش در تماس است و ملاقات انجام می‌شود. مادر این روزنامه‌نگار زندانی که در امریکا به سر می‌برد، چندی پیش برای ملاقات با فرزندش به ایران سفر کرده بود.

وعده انجام محاکمه این گزارشگر ایرانی- امریکایی در شرایطی داده می‌شود که او تا چندی پیش از حق قانونی داشتن وکیل محروم بوده است. رضاییان چهارماه پس از بازداشت، در جلسه‌ای ده ساعته، تفهمیم اتهام شده و برگه مربوطه را امضا کرده است.

رضاییان به همراه همسرش یگانه صالحی و یک عکاس، بازداشت شده بود اما پس ازچندی، آن دو تن آزاد شدند. آزادی یگانه صالحی، که خبرنگارروزنامه انگلیسی‌زبانی به نام «نشنال» است نیز به قید کفالت بود.

چندی پیش یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق‌ بشر درایران گفته بود در جریان دستگیری، نیروهای امنیتی خانه این زوج روزنامه‌نگار را مورد جستجو قرار داده و وسائل شخصی از جمله لپ تاپ، کتاب و یادداشت‌های آن‌ها را توقیف کرده‌اند.

مقامات قضایی در نشست‌های خبری متعدد بار‌ها اعلام کردند که پرونده این روزنامه‌نگار در حال بررسی است ولی اطلاعات شفافی از وضعیت و اتهامات وی در اختیار رسانه‌ها قرار ندادند. هم‌زمان با واکنش‌های قوه قضاییه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی، در سفر خود به ژنو، به خبرنگاران گفته بود، دولت ‌‌نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا کمک کند، اما این یک مسئله قضایی است و ما ناگزیریم صبر کنیم تا دستگاه قضایی کار‌ها را پیش ببرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابهام در اتهامات جیسون رضاییان

دو هفته پس از دستگیری این روزنامه‌نگار، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد که پرونده رضاییان در دست بررسی است. اما یک روز پس از آن، روزنامه «وطن امروز» در گزارشی به نام «جیسون به ساز که می‌رقصد» نوشت او «رابط رسمی» سازمان نایاک در امریکا است. این روزنامه از سازمان نایاک به‌عنوان یک سازمان «امنیتی- اطلاعاتی» یاد کرده است. در حالی که این سازمان بیشتر به لابیگری برای روابط ایران و آمریکا شهرت دارد. جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران و برادر رئیس این قوه نیز به نقل از مقامات امنیتی به شبکه تلویزیونی یورونیوز گفته ‌بود: «رضاییان در فعالیت‌هایی غیر از روزنامه‌نگاری که مخل امنیت کشور بوده، شرکت داشته است.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، یک هفته پس از بازداشت رضاییان، خواستار آزادی او شد. به دلیل این‌که امریکا در ایران سفارت ندارد، سخنگوی این وزارت‌خانه، از کشور سوئیس خواسته است تا به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، پیگیری این پرونده را بر عهده بگیرد.

۶ ماه حبس بدون تفهیم اتهام

جیسون رضاییان از سال ۱۳۹۰ به شکل قانونی ریاست دفتر «واشنگتن پست» در ایران را بر عهده داشت. پیش از آن نیز، به عنوان خبرنگار آزاد برای روزنامه‌ها و نشریاتی در آمریکا ازجمله «سان فرانسیسکو کرانیکل» و «اسلیت» گزارش می‌نوشت.

پس از بازداشت او، خانواده‌اش از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواستار اجازه دسترسی به وکیل شده بودند. اما این درخواست بی‌پاسخ ماند. با توجه به اینکه او در امریکا بزرگ شده است و به زبان فارسی مسلط نیست، مترجمی هم در اختیار او قرار نگرفته بود.

مری رضاییان، مادر این روزنامه نگار زندانی، چندی پیش به کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران گفته بود، فرزندنش پنج سال پیش نیز در جریان انتخابات ۱۳۸۸ در حین گزارشگری بازداشت اما بلافاصله آزاد شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016