جمعه 10 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نتانیاهو ایران را مسوول حمله حزب‌الله به کاروان نظامی اسرائیل دانست

464214EC-7216-476A-988D-0D9305F388F4_w640_r1_s_cx0_cy10_cw0.jpg
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل روز پنج شنبه ۹ بهمن ایران را مسوول درگیری‌های مرگبار روز چهارشنبه در مرز اسراییل و لبنان دانست.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری آشوسیتدپرس، این حملات شدید‌ترین مورد از زمان جنگ حزب‌الله و اسراییل در سال ۲۰۰۶ بوده است.

درگیری‌ها روز چهارشنبه با پرتاب موشک‌های ضد تانک گروه حزب‌الله به یک کاروان نظامی اسراییل در منطقه شعبا آغاز شد که به کشته شدن دو سرباز اسرائیلی و مجرح شدن هفت تن دیگر منجر شد.

اسراییل با آتش توپخانه به حزب‌الله پاسخ داد. در این حملات یک نظامی اسپانیایی عضو نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان جان باخت.

روز پنج شنبه، وضعیت منطقه آرام ولی کماکان حساس گزارش شده و زندگی در روستای محل درگیری به وضع عادی بازگشته است. در همین حال نیروهای اسراییلی در حالت آماده باش بودند و خبرگزاری دولتی لبنان گفت هواپیماهای اسراییل در ارتفاع پایین بر فراز روستاهای مرزی پرواز کردند.

نخست وزیر اسراییل گفت: «ایران مسئول حمله دیروز حزب‌الله علیه ما است. ما به دفاع از خودمان علیه هر نوع حمله‌ای چه از نزدیک و یا از دور، ادامه می‌دهیم».

گروه حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، گفته که این حمله به تلافی حمله هوایی اسراییل به شبه نظامیان حزب‌الله در مناطق مرزی سوریه صورت گرفته است. در آن حمله که اوایل ماه جاری روی داد، شش جنگجوی حزب‌الله و یک سردار سپاه پاسداران ایران کشته شدند.

ایران و گروه حزب‌الله از متحدان بشار اسد رییس جمهوری سوریه در جنگ داخلی این کشور هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنیامین نتانیاهو با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی گفت: «این‌‌ همان ایرانی است که اکنون تلاش می‌کند با قدرت‌های بزرگ به توافق برسد، توافقی که آن کشور را قادر خواهد ساخت که سلاح‌های هسته‌ای تولید کند، و ما شدیدا با این توافق مخالف هستیم».

خبرگزاری آشوسیتدپرس می‌افزاید که این درگیری‌ در مورد احتمال وقوع جنگ تازه‌ای بین دو طرف و دامن زدن به تنش در مناطق همجوار نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد که اسراییل و حزب‌الله به دنبال تشدید تشنج نیستند. انتخابات سراسری اسراییل ماه مارس برگزار می‌شود و نخست وزیر آن کشور تمایلی ندارد در فاصله نزدیک به انتخابات درگیر جنگ شود.

ایران در جریان جنگ داخلی سوریه همواره از متحدان اصلی بشار اسد رییس جمهوری آن کشور بوده و با ارسال تسلیحات و مستشاران نظامی و همین طور با اعزام نفرات گروه حزب‌الله از رژیم سوریه حمایت کرده است.

خبرگزاری آشوسیتدپرس در ادامه می‌نویسد لحن رهبران دو طرف نشان می‌دهد که وضعیت رو به وخامت نخواهد رفت.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسراییل، روز پنجشنبه گفت ارتش در حالت آماده باش و آماده «مقابله با هر گونه برخورد» است. وی در عین حال نسبت به درگیری‌های بیشتر هشدار داد.

موشه یعلون گفت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به اسراییل اطلاع داده‌اند که خشونت‌ها تشدید نخواهد شد.

او افزود: «ما از طریق نیروهای حافظ صلح پیامی دریافت کرده‌ایم تا آن جایی که آن‌ها مطلع هستند درگیری تمام شده است».

خشونت‌های روز چهارشنبه شدید‌ترین مورد درگیری از سال ۲۰۰۶ بین اسراییل و لبنان بوده است. جنگ یک ماهه بین دو طرف با حمله گروه حزب‌الله به خودروی نظامی اسراییل در منطقه مرزی، ربودن و کشته شدن دو سرباز اسراییلی شروع شد.

درگیری‌های یک ماهه میان طرفین به کشته شدن دست کم ۱۲۰۰ لبنانی و همچنین ۱۶۰ اسراییلی و نابودی منطقه شیعه نشین جنوب لبنان به علاوه از بین رفتن زیرساخت‌های این کشور منجر شد.

سفیر اسپانیا در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه اسراییل را مسئول کشته شدن صلحبان اسپانیایی در روز چهارشنبه دانست.

نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد روز پنج شنبه از پایگاه نیروهای اسپانیایی در روستای عباسیه، محل کشته شدن سرباز اسپانیای، بازدید کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016