دوشنبه 13 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار و حمله سپاه به کاربران شبکه‌های اجتماعی

کارشناس ويژه فضای مجازی سپاه با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه‌های اجتماعی را تحت اشراف داريم و کسانی که فکر می‌کنند اين فضا برای آنان امن است، از فعاليت‌های خود دست بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) مصطفی عليزاده، کارشناس ويژه فضای مجازی سپاه در گفت‌وگو با شبکه يک سيما درباره دستگيری افرادی که در فضای مجازی به ترويج فساد می پرداختند گفت: در نيمه دوم امسال بررسی‌ها نشان داد گروهی از صفحات ايجاد شده در فيس‌بوک ماموريت تغيير سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها را در دستور کار خود به صورت سازمان يافته قرار داده اند که تعداد ۳۵۰ صفحه با مديريت ۳۶ نفر شناسايی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شناسايی و حذف ۱۳۰ صفحه غير اخلاقی در اينترنت

وی افزود: اين صفحات در ۳ حوزه مستهجن و غيراخلاقی، شکل‌دهی به مسائل ابتذال به وسيله مدلينگ و در نهايت قبح‌شکنی از مقدسات دين فعاليت می‌کردند.

وی گفت: هم‌اکنون از ۳۵۰ صفحه ۱۳۰ صفحه به طور کلی حذف شد و متهمينی که در اين فضا فعاليت داشتند از استان های تهران، البرز، مازندران و گيلان بودند که ۱۲ نفر از آنها دستگير و ۲۴ نفر هم با حکم قضايی برای پاسخگويی دعوت شده‌اند.

کارشناس ويژه فضای مجازی سپاه با بيان اين‌که «متهمان اين پرونده همگی آقا هستند و متوسط سن آن‌ها ۲۵ سال است و همه سابقه قضايی دارند» افزود: مديران اين صفحات معضلات گوناگون از جمله مصرف روان گردان دارند.

وی تصريح کرد: اين افراد يا از مصرف کنندگان روان گردان هستند و يا از خانواده های طلاق اند و در صدد کسب موقعيت اجتماعی به اين وسيله بودند.

وی گفت: از آنجا که اين افراد در جامعه فضای رشد مناسب نداشتند با ورود به شبکه‌های اجتماعی به دنبال کسب موقعيت اجتماعی بودند.

انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان سايت‌های مستهجن

عليزاده با انتقاد از برخورد نکردن جدی با گردانندگان مسئولان برخی سايت ها مستهجن که ۶ سال قبل شناسايی و دستگير شدند افزود: در صورت نبود عزم جدی نمی توان مقابله اساسی با اين جريان داشت.

حوزه‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری هدف تهاجم فرهنگی

وی بعضی قوانين را بازدارنده و برخی ديگر را غيربازدارنده دانست و گفت: اين صفحات در ۳ محور اصلی تهاجم فرهنگی که عبارتند از حوزه های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری فعاليت می‌کردند.

وی افزود: در حوزه اول گردانندگان با ايجاد برخی جذابيت ها مانند جمع آوری عکس های مستهجن همزمان با انتشار شماره تلفن برخی دختران با اسامی و عناوين مختلف موجب مزاحمت های بسيار شده بودند که اين صفحات حذف شدند.

اين کارشناس حوزه دوم را پديده ابتذال عنوان ذکر کرد و گفت: در اين بخش بيشتر عکس‌های که برای عروسی گرفته می‌شوند از جمله در آرايشگاه‌ها و آتليه‌های عکاسی به اين صفحات در شبکه فيس‌بوک راه پيدا کرده و موجب درگيری خانواده‌ها می‌ شوند.

وی افزود: برخی از دختران اين مرز و بوم که در معرض آسيب قرار دارند ناآگاهانه و با الگو گيری به سمت اين جريان ها حرکت می کنند که بايد جلوی آن گرفته شود.

هشدار به خانواده‌ها

وی با هشدار به خانواده ها گفت: خانواده ها بايد توجه کنند که ممکن است دختران و نوجوانان آنها در اين فضا فعاليت هايی کنند که ممکن است گاهی بازگشت از آنها امکان پذير نباشد.

عليزاده نمونه ای از انتشار ناخواسته تصاوير را در قرار دادن عکس‌های خانوادگی، سفر خانوادگی يا دانشجويی با وضع نامناسب و سپس برداشته شدن و انتشار آن در صفحات ديگر ذکر کرد و درباره محور سوم هم گفت: اين بخش در قالب قبح شکنی فعاليت می کند به اين صورت که بستر اصلی آن جوک و سرگرمی و ابتدای آن با لطيفه درباره احترام به نزديکان آغاز می شود.

وی گفت: با جا افتادن اين مفهوم به تدريج جوک در همه سطوح وارد می شود و به روايات و ائمه و دين می رسد.

وی تصريح کرد: جريانی که ذيل اين موضوع قرار دارد، نق زدن در همه مسائل و به تمسخر گرفتن هر موفقيتی است که در جامعه به وجود می آيد از اين رو کاربر به جای احساس نشاط در ورود به فضای مجازی با خودباختگی روبرو می شود علاوه بر اين که اين فضا مورد سوء‌استفاده شبکه های ضد انقلاب هم واقع می شود و آنها از اين ابزار برای توزيع انبوه شايعات استفاده می کنند.

عليزاده با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت: ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه های اجتماعی را تحت اشراف داريم و کسانی که فکر می کنند اين فضا برای آنان امن است، از فعاليت های خود دست بردارند.

وی با بيان اين که ما از آنها می خواهيم که فضا را پاک و به دور از معصيت نگاه دارند اظهار کرد: ما با اشخاص ذيربط در شبکه های اجتماعی ديگر هم به شکل ناصحانه تماس خواهيم گرفت.

بايد روی جنبه های ايجابی فضای مجازی کار کنيم

هم‌چنين عضو شورای عالی فضای مجازی نيز در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری بر فعاليت ايجابی در حوزه فضای مجازی و استفاده از فرصت‌ها تاکيد کرد.

عليرضا شاه‌ميرزايی، با اشاره به توسعه فراوان خدمات در بستر فضای مجازی گفت: در اين فضا هم آسيب و هم فرصت وجود دارد.

وی با بيان اين‌که «خيلی از کشورها برای اشتغال‌زايی و آموزش از اين فضا استفاده می‌کنند» افزود: ما از فرصت‌ها استفاده نکرديم در حالی عقبه و ظرفيت فرهنگی داريم.

وی گوشی‌های تلفن همراه امروزی را حاوی اطلاعات، شماره تلفن ها، تصاوير و يادداشت‌های روزانه بسياری از افراد دانست و گفت: نرم‌افزارهای ارتباطی کاربران را تشويق می‌کنند که با گوشی‌های خود وارد شبکه مجازی شوند.

درآمدهای ميلياردی نرم افزارهای تلفن همراه

وی تصريح کرد: در حالی که برای مثال اگر هزينه کل شبکه مخابراتی شامل خطوط ارتباطی، کابل ها و علم های تلفن همراه کشور را جمع کنيم شايد ۵ تا ۶ ميليارد دلار بشود ولی سال گذشته يکی از برنامه های کاربردی تلفن همراه به قيمتی معادل ۱۹ ميليارد دلار به فروش رفت.

اين عضو شورای عالی مجازی اين امر را نشان دهنده اهميت اطلاعاتی دانست که جا به جا می شود ذکر کرد و گفت: ما از نظر فنی کمبودی در دانشگاه‌ها نداريم ولی نوعی کم باوری درباره توان داخلی بيشتر در بين مديران کشور ديده می شود.

وی افزود: مديران بايد فضای لازم برای ورود توليدات داخلی را فراهم کنند.

مسئله اصلی در فضای مجازی ايجابی است

شاه ميرزايی مسئله اصلی در فضای مجازی را ايجابی دانست و گفت: خيلی از شبکه ها کارکرد آموزشی و شغل يابی دارند ولی ما نداريم البته کارهای خوبی از جمله در شبکه دانش آموزی و حوزه سلامت انجام شده است.

وی در ادامه با بيان اين‌که «ما در جامعه‌ای هستيم که خيلی از پديده‌ها به صورت دوگانه اتفاق افتاده است» افزود: در کشورهای غربی نوجوان در جامعه آموزش‌های لازم را می‌بيند ولی در کشور ما استاندارد فضای بيرونی و فضای مجازی يکسان نيستند و ما اينترنت نوجوان نداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016