دوشنبه 13 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای همکاری خليج فارس: توهین احمد جنتی به ملک عبدالله محکوم است

شورای همکاری خليج فارس سخنان احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه تهران در تبريک درگذشت ملک عبدالله را محکوم کرد. این شورا گفت: "اين سخنان دشمنانه از سوی يک مقام رسمی ايرانی تاثيری جز افزايش دوری ميان کشورهای شورای همکاری خليج فارس و ايران برجای نمی گذارد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عصر ایران - سايت رسمی شورای همکاری خليج فارس نوشت: "عبداللطيف الزيانی دبير کل شورای همکاری خليج فارس توهين دبير شورای نگهبان و امام جمعه تهران را به ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی محکوم کرد."

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی هفته گذشته در سن ۹۰ سالگی درگذشت.


احمد جنتی (جلو)

به گزارش عصرايران، آيت الله جنتی در خطبه های اخير نماز جمعه مرگ ملک عبدالله را تبريک گفته است. قبل از اين وزارت امور خارجه و رئيس جمهور ايران در بيانيه های جداگانه ای درگذشت ملک عبدالله را تسليت گفته بودند.

شورای همکاری خليج فارس: تبريک درگذشت ملک عبدالله توسط آيت الله جنتی را محکوم می کنيم

آيت الله احمد جنتی دبير شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران در خطبه های اخير اين مراسم با بيان اينکه پادشاه قبلی عربستان با شيعه دشمنی بسياری داشت و تکفير را راه‌اندازی و از آن حمايت کرد، گفت: پادشاه عربستان به سزای اعمالش خواهد رسيد و الان نيز در حال تحمل مجازات اعمالش است. وی با بيان اينکه بايد به اسرائيلی‌ها و آمريکايی‌ها و آنها که در اينجا نيز گاهی اوقات از سفره او تغذيه می‌کردند و او را حمايت می‌کردند، تسليت بگوييم، گفت: به مومنان و مسلمانان و کسانی که واقعا غصه اسلام و شيعه را می‌خورند تبريک بگوييم و اميدوار هستيم که ادامه کار به اين صورت نباشد.

شورای همکاری خليج فارس در بيانيه خود همچنين از مقامات ايرانی خواست جلوی اين گونه اقدامات و رفتارها را بگيرند.

در بيانيه دبير شورای همکاری آمده است: "توهين جنتی به ملک عبدالله در خطبه های نماز جمعه تهران اقدامی غيرمسؤولانه است."
وی افزود: "توهين جنتی غيرقابل پذيرش است."

الزيانی ادامه داد: "اين سخنان دشمنانه از سوی يک مقام رسمی ايرانی تاثيری جز افزايش دوری ميان کشورهای شورای همکاری خليج فارس و ايران برجای نمی گذارد."

دبير شورای همکاری خليج فارس همچينن مقامات ايرانی را به "احترام به مبانی حسن همجواری" فراخواند و از آنها خواست جلوی "اقدامات بيهوده و غيرمسؤولانه" را بگيرند و از اين رفتارهای بيهوده دوری کنند، رفتارهايی که به ايجاد روابط همسايگی براساس احترام متبادل و عدم دخالت در امور داخلی يکديگر کمک نمی کند.

۶ کشور جنوب خليج فارس شامل کويت، قطر، بحرين، عربستان سعودی، عمان و امارات عضو شورای همکاری خليج فارس هستند.

موضع گيری امارات عليه سخنان جنتی

امارات به طور جداگانه هم سخنان آيت الله جنتی در تبريک درگذشت ملک عبدالله را محکوم کرد.

انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجه امارات هم در واکنش به تبريک درگذشت ملک عبدالله توسط آيت الله جنتی گفت: حمله احمد جنتی خطيب جمعه تهران عليه فقيد مرحوم ملک عبدالله بن عبدالعزيز و زندگی وی، همه ما را مورد هدف قرار داد و باعث ايجاد گره در روابط ايران با کشورهای عربی می شود.

اين مقام ارشد اماراتی با انتشار نوشته ای در شبکه توئيتر اضافه کرد: اين چه اقدامی است که از منبرها برای انتشار تفکرات فرقه ای سوء استفاده می شود و به حرمت مرده تجاوز می شود و در امور داخلی کشورها، دخالت می کنند.

وی افزود: اگر سخن خيری نمی گويی سکوت کن.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016