سه شنبه 14 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تصويب يک فوريت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای

نمايندگان مجلس با ۱۷۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به يک فوريت طرحی رای دادند که در صورت تصويب نهايی دولت ملزم به حفظ دستاوردهای هسته ای می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزار ش خبرنگار پارلمانی ايرنا، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) از مجموع ۲۰۴ نماينده حاضر با ۱۷۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع يک فوريت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را تصويب کردند.

ابراهيم کارخانه در تشريح دلايل ارايه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ايران، گفت: آمريکايی ها در طول ۳۵ سال گذشته تمامی توان خود را در عرصه های مختلف سياسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به کار گرفتند تا چرخ دنده حرکت پرشتاب و قدرتمند انقلاب اسلامی را از حرکت بازدارند نه اين که موفق نشده اند بلکه روز به روز بر اقتدار جمهوری اسلامی ايران افزوده شد.

نماينده مردم همدان در مجلس ادامه داد: امروز اگر جمهوری اسلامی ايران می خواست عزت، اقتدار و پيشرفت کشور را با نگاه به دشمن و کسب رضايت آن ها گره بزند، ايران اسلامی در صحنه تاريخ جهان فاقد برجستگی و اقتدار و نقطه ای بی اثر در معادلات سياسی و جهانی بود.

وی تصريح کرد: ملت سلحشور ايران اطاعت از رهبری هوشمند انقلاب و ايستادگی و مقاومت و اتکا به خودباوری، توانمندی های داخلی، تمامی توطئه های آن ها را نقش برآب ساخته و قدرتمندتر از هميشه برقله عزت و اقتدار معادلات سياسی منطقه می درخشد.

عضو کميسيون انرژی مجلس ادامه داد: اکنون با گذشت بيش از ۱۲ سال از آغاز مذاکرات هسته ای و انعطاف بی سابقه جمهوری اسلامی ايران و به ويژه در يک ساله اخير، آمريکايی ها همچنان در نقطه آغاز مذاکرات ايران را غيرقابل اعتماد دانسته و اصرار دارند که فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران را در حدی محدود کنند تا برخی فعاليت های هسته ای ايران فراتر از خواسته آنان نباشد و افزون بر آن تحريم ها را تشديد و در صورت توافق حتی تحريم ها را نيز يکجا لغو نکنند.

کارخانه افزود: اين شيوه برخورد آمريکا و همدستانش و پشتيبانی قاطع مجلس شورای اسلامی از تيم مذاکره کننده را می طلبد تا بدون هرگونه فشار و تهديد با قدرت و قاطعيت، خواسته های ملت ايران را در مجامع جهانی جامه عمل بپوشاند، در حالی که اوباما صراحتا اعلام می کند که اگر ايران خواسته های آمريکا را نپذيرد من اولين کسی هستم که در کنگره تقاضای تشديد تحريم ها را مطرح خواهم کرد.

نماينده مردم همدان در مجلس خاطرنشان کرد: راهی جز اين باقی نمی ماند که نمايندگان شجاع ملت با تاسی از اين کلام رهبری که من يک ديپلمات نيستم بلکه انقلابی هستم در يک حرکت انقلابی مدرس وار پاسخ ياوه سرايی ها و زياده خواهی های آمريکا را بدهد.

وی ادامه داد: عزيزان، سياست های آمريکا امروز در اقصی نقاط جهان شکست خورده است و آن ها در پی جبران پی در پی شکست های خود در منطقه از طريق تحميل خواسته های نامشروع خود به ملت ايران هستند والا آمريکايی ها به خوبی می دانند که کشورهای بعد از سال ۱۹۴۸ به دنبال سلاح های هسته ای بودند، در حال حاضر هيچ کدام عضو ان .پی. تی نيستند اما اين جمهوری اسلامی ايران است که بر عضويت در ان. پی. تی اصرار دارد.

اين نماينده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمريکايی ها امروز حتی پرتاب ماهواره تحقيقاتی فجر را خطری را برای منطقه اعلام کردند و با صراحت گفته اند فعاليت های موشکی بالستيک ملت ايران در مذاکرات هسته ای وصل شده و خواهد شد. اگر قرار باشد حدود فعاليت های هسته ای ايران، تعداد سانتريفيوژها و برد موشک ها را آمريکايی ها تعيين کنند و بيايند حدود و صغور پيشرفت ملت ايران را اعلام کنند و اگر ديروز مدرس در مقابل تشر سزار روس ايستاد، نمايندگان شجاع ملت، امروز نيز مقابل تهديدها و تشرهای آمريکا خواهند ايستاد.

بر پايه اين گزارش، اين طرح که به امضای ۲۲۵ نفر از نمايندگان مجلس رسيد، دارای يک ماده واحده و ۷ بند است.

***

متن کامل طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ايران

خبرگزاری تسنيم: متن کامل طرح قانونی «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ايران» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنيم، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان يک فوريت طرح قانونی الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ايران را مورد بررسی و تصويب قرار دادند. متن کامل اين طرح که بيش از ۲۲۰ امضا دارد، به شرح زير است:

طرح قانونی الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ايران

مقدمه:
در جايی که جمهوری اسلامی ايران برای تامين سوخت مورد نياز هر نيروگاه اصلی به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی نياز دارد، تحميل فعاليت محدود چند هزار سانتريفيوژ از سوی آمريکايی‌ها هيچ فايده‌ای برای ملت ايران نخواهد داشت و حتی در صورت پذيرش آن دشمن هرگز دست از توطئه‌ها و زياده‌خواهی‌های خود بر نخواهد داشت.

بدون شک دشمن به بهانه هسته‌ای جنگ تمام عيار سياسی، روانی و اقتصادی را برای مقابله با عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ايران و در هم شکستن هيمنه انقلاب اسلامی در منطقه و جهان ساماندهی کرده که پاسخ آن جز با ايستادگی و مقاومت قهرمانانه ملت و برنامه‌ريزی مدبرانه با نگاه به درون از سوی دولت ميسر نخواهد بود.

آمريکا و همدستانش بدانند همانگونه که رهبر بزرگ انقلاب فرمودند: "ايران شکست‌ناپذير است" و راه عزت و اقتدار خود را قهرمانانه ادامه خواهد داد و نمايندگان ملت شجاع ايران، مدرس‌وار در برابر زياده‌طلبی‌های بيگانگان خواهند ايستاد.

نمايندگان ملت سلحشور ايران هرگز اجازه نخواهند داد که آمريکايی‌ها با تهديد به تشديد تحريم‌ها دولت ايران را وادار به عقب‌نشينی از خواسته‌های به‌حق ملت ايران نمايد.

بر اين اساس طرح يک فوريتی ذيل در جهت حمايت از تيم مذاکره کننده و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و در پاسخ به ضرب‌الاجل آمريکايی‌ها مبنی بر تحميل خواسته‌های نامشروع آنها به تيم مذاکره کننده هسته‌ای تقديم مجلس شورای اسلامی می‌گردد.

عنوان طرح: طرح قانونی الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ايران
ماده واحده- نظر به اينکه دولت جمهوری اسلامی ايران انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های گسترده و فراتر از تعهدات حقوقی بين‌المللی را طی سال‌های گذشته و به ويژه يک ساله اخير در چارچوب برنامه مشترک اقدام ۱۳۹۲/۹/۳ در راستای شفاف‌سازی فعاليت‌های هسته‌ای به عمل آورده است؛ در صورت تصويب و يا اعمال هرگونه تحريم جديد و يا افزايش تحريم‌ها توسط آمريکا اعم از قوه مجری (دستگاه‌های اجرايی، دولت و يا رئيس‌جمهور آمريکا)، قوه مقننه (کنگره يا مجلس سنا) و يا قوه قضاييه، دولت موظف است بلافاصله برنامه مشترک اقدام- ۱۳۹۲/۹/۳ را کان‌ لم يکن تلقی نموده و در چارچوب NPT اقدام ذيل را در راستای تحقق حقوق هسته‌ای ملت ايران به عمل آورد:

۱- فعال سازی مراکز غنی‌سازی بدون هر گونه محدوديت در استفاده از نوع و تعداد سانتريفيوژها و ميزان توليد مواد غنی‌شده براساس ماده ۴ معاهده NPT

۲- اقدام به توليد و تامين سوخت هسته‌‌ای مورد نياز کشور بر پايه سالانه حداقل ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی به ازای هر نيروگاه هزار مگاواتی براساس ماده ۴ معاهده NPT

۳- تسريع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از راکتور تحقيقاتی ۴۰ مگاواتی آب سنگين اراک براساس طراحی بومی اوليه با توجه به گسترش دامنه نياز کشور در عرصه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی و صنعتی و ديگر موارد کاربردی در چارچوب معاهده NPT

۴- اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسيسات هسته‌‌ای فردو و در هر سطح مورد نياز فعاليت‌های صلح‌‌آميزی تحقيقاتی و کاربردی کشور در چارچوب معاهده NPT

۵- گسترش فعاليت‌های تحقيق و توسعه غنی‌سازی بدون هرگونه محدوديت و نيز ساخت تجهيزات و ملزومات مورد نياز چرخه سوخت هسته ای با بهره‌گيری از فناوری‌های نوين و پيشرفته طبق ماده ۴ معاهده NPT

۶- منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس فراتر از توافقنامه پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT در راستای حراست از امنيت ملی، مصالح و منافع کشور

۷- منع خروج هرگونه مواد غنی شده از کشور و عدم پذيرش محدوديت در مکان، سطح و مقدار ذخيره‌سازی مواد غنی‌شده UF۶در چارچوب توافقنامه پادمان

- تبصره: لغو تمامی تحريم‌ها به صورت يکجا شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016