پنجشنبه 16 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شريعتمداری: روحانی از کسانی بود که به حصر موسوی و کروبی حکم داد

مدير مسؤول روزنامه کيهان با بيان اين که اگر قرار است توافقی صورت گيرد، نخستين خواسته بايد لغو تمامی تحريم ها باشد، اظهار داشت: دشمن درصدد است که نياز خود را به عنوان امتياز به ايران بفروشد، غرب بعد از تحريم از سوی روسيه می خواهد گاز و نفتی را که خود نيازمند به آن است از ليست تحريم ها بردارد.

مدير مسؤول روزنامه کيهان با بيان اين که اگر قرار است توافقی صورت گيرد، نخستين خواسته بايد لغو تمامی تحريم ها باشد، اظهار داشت: دشمن درصدد است که نياز خود را به عنوان امتياز به ايران بفروشد، غرب بعد از تحريم از سوی روسيه می خواهد گاز و نفتی را که خود نيازمند به آن است از ليست تحريم ها بردارد.

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، حسين شريعتمداری مدير مسؤول روزنامه کيهان چهارشنبه شب در مراسم جشن بزرگ دهه فجر انقلاب اسلامی که به همت شورای هماهنگی اصولگريان استان قم که در مسجد چهارمردان برگزار شد، به تبيين مسأله اقتدار ملی و استکبار ستيزی پرداخت.

وی با بيان اين که اگر تابلوی روشن از نقطه ای که در آن هستيم نداشته باشيم ممکن است که مسير را اشتباه برويم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که کسانی که نقشه راه ندارند گمراه می شوند؛ سراب ظاهر آب را دارد، ماهيت آب تشنه را سيراب کرده اما سراب تشنه را سرگردان می کند.

مدير مسؤول روزنامه کيهان افزود: داستان انقلاب از آن جايی شروع شد که به همت امام راحل اسلام ناب محمدی بر کرسی حاکميت نشست، اگر اين اسلام ناب همانند گذشته در کتابخانه ها يا در اذهان انسان ها در جريان بود، اگر چه شفا بخش به حساب می آيد ولی به دليل اين که بروز پيدا نکرده بود، اتفاقی نمی افتاد.

وی با اشاره به ويژگی اسلام ناب، اظهار داشت: اسلام ناب يک ويژگی منحصر به فرد دارد که آن ظلم ستيزی است، اسلامی که ظلم ستيز نباشد اسلام نيست؛ اسلامی که به پرخوری مرفهين بی درد در کنار فقر مردم راضی شود اسلام به حساب نمی آيد.

شريعتمداری با بيان اين که ظلم ستيزی در ذات اسلام است، ادامه داد: روشنايی يک مکان صفت عارضی آن است اما روشنايی برای نور ذاتی است، نور منهای روشنايی هيچ محسوب می شود؛ اگر ظلم ستيزی از اسلام حذف شود، اسلامی باقی نمی ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسلام آمريکايی به معنای کنارگذاشتن ظلم ستيزی از اسلام است

وی با اشاره به نگرانی های امام خمينی(ره) ابراز داشت: امام در سال های پايانی عمر دنيوی خود از اسلامی به نام اسلام آمريکايی نگران بودند، اسلام آمريکايی همانند اسلام ناب خمس، زکات، حج دارد اما ظلم ستيزی را کنار گذاشته است، کسانی که شعار اسلام بی سياست سر می دهند در واقع اسلام را قبول ندارند، امام به چنين کسانی فرمودند نه تنها شما ولايت را نپذيرفتيد بلکه ديانت هم نداريد.

مدير مسؤول روزنامه کيهان با اشاره به دلايل مخالف نظام سلطه با اسلام ناب، عنوان کرد: قد علم کردن نظام سلطه در برابر اسلام ناب به دليل تفاوت و درگيری ماهيتی است، ماهيت نظام سلطه غارت گيری بوده اما ماهيت اسلام ناب ظلم ستيزی و مقابله با ظلم است، درگيری ايران با آمريکا ماهيتی است؛ بنابراين با يک صلوات نمی توان اين مسأله حل کرد.

وی خاطرنشان کرد: موجوديت اسلام ناب ماهيت نظام سلطه و موجوديت نظام سلطه ماهيت اسلام ناب را تهديد می کند و اين درگيری زمانی به پايان می رسد که ايران از اسلام ناب در حاکميت دست بکشد يا آمريکا از خوی استکباری خود دست بکشد که راه سومی وجود ندارد؛ امام در اين رابطه فرمودند آمريکا بايد از خر شيطان پياده شود.

کنار آمدن با آمريکا به معنای دست کشيدن از اسلام است

شريعتمداری با بيان اين که استکبار ستيزی در ذات اسلام ناب وجود دارد، يادآورشد: کسانی که نسخه کنار آمدن با قدرت های استکباری را می پيچند، چه بخواهند و چه نخواهند دست کشيدن از اسلام را بيان می کنند، تازمانی که ايران از اسلام ناب دست نکشد اين مسائل وجود دارد.

وی با اشاره به نظر يکی از تحليلگران غربی تصريح کرد: اين فرد می گويد فاصله ما با ايران در مذاکرات هسته ای به اندازه يک انقلاب اسلامی است، اگر می خواهيم به نتيجه برسيم بايد از آن عبور کنيم؛ کسانی که می گويند بايد با استکبار کنار آمد توضيح دهند آيا نظام سلطه دست از خوی سلطه گری خود برداشته است يا می خواهند دست از اسلام بکشند، اگر هيچکدام از اين موارد نيست به چه دليل چنين نسخه هايی بيان می شود.

مدير مسؤول روزنامه کيهان با اشاره به پذيرفتن قطعنامه از سوی ايران گفت: پس از اين که قطعنامه پذيرفته شد، عده ای زبان به ملامت باز کردند که مگر امام نمی گفت که جنگ جنگ تا رفع فتنه پس چه شد، بايد گفته شود که شعار امام هنوز پابرجا بوده و جنگ تمام نشده است، فقط ميدان درگيری تغيير پيدا کرده است.

در قرائت های دوران اصلاحات از اسلام بر پرهيز از ظلم ستيزی تأکيد می شد

وی با بيان اين که کانون قدرت جامعه اسلام نابی بوده که بر کرسی حاکميت است، افزود: در دوران اصلاحات قرائت های گوناگونی از اسلام ارائه می شد، اين قرائت ها در يک نقطه مشترک بودند که آن پرهيز از ظلم ستيزی است؛ نهضت آزادی در زمان اوج جنگ جزوه ای با عنوان پايان عادلانه جنگ بی پايان ارائه کرد، در اين جزوه آمده است «همانگونه که خداوند به شير قدرت درندگی داده، به آهو نيز پای گريز داده است؛ بنابراين حمله شير و فرار آهو منطبق بر سنت طبيعی و الهی است، از همين رو بايد فرار کرد»؛ در آن دوران نسخه فرار را مطرح می کردند، امروزه نيز اين نسخه در قالب های گوناگون ديده می شود.

شريعتمداری با بيان اين که تلاش دشمن در چند نقطه متمرکز است، اظهار داشت: دشمن اصرار دارد که فضای عمومی کشور را به گونه ای ترسيم کند که خودش می خواهد، نه به گونه ای که واقعيت است؛ اين ترفند بر اين اساس است که حريف سعی می کند نظر خودش را به عنوان نظر اکثريث در کشور طرف مقابل بيان کند.

دشمن به دليل ساکت کردن توده مردم سعی دارد تا نظر خود را به عنوان نظر اکثريت مطرح کند

وی با اشاره به قاعده خانم اليزابت نيومن، ادامه داد: طبق اين قاعده اگر افرادی در جامعه احساس کنند که نظرشان با نظر اکثريت مردم تفاوت دارد، به صورت معمول سعی می کنند که نظر خود را مطرح نکنند؛ بر اين اساس اگر ديدگاهی به عنوان نظر اکثريت در جامعه جا بيفتد، کمتر کسی با آن مخالفت کرده و دشمن با خيال راحت به کارهايش می پردازد.

مدير مسؤول روزنامه کيهان با بيان اين که مارپيچ سکوت يک دالان است که ديواره آن را رسانه ها تشکيل می دهند، ابراز داشت: کاربرد اين رسانه ها دو چيز است، نخست آن که نظر دشمن را به عنوان نظر اکثريت در جامعه مطرح کند و دومين کاربرد اين است که هرگونه نظر مخالف را به وسيله استهزا، جوسازی و تهمت از بين ببرد؛ اين مسأله از شگردهايی است که به شدت بر عليه ايران انجام می شود و بسيار خطرناک است.

وی با اشاره به موضع رييس جمهور درباره روز ۹ دی عنوان کرد: آقای روحانی موضعی در دفاع از حضور مردم بيان کرد، که رسانه های داخلی و خارجی بسيار برعليه آن سروصدا کردند؛ به عنوان مثال راديو فردا و شبکه voa چند مقاله و گزارش داشتند که در همه آن ها يک نقطه مشترک است، اين نقطه اين است که تمام اين رسانه ها اعلام کردند که آقای روحانی شما برخلاف نظر اکثريت موضع خود را بيان کرديد.

مدير مسؤول روزنامه کيهان به راه مقابله با اين ترفندها اشاره کرد و يادآور شد: راه مقابله با اين مسائل اين است که پرچم اسلام و حزب الله هميشه بالا باشد، زمانی که پرچم ها و تابلوهای اسلام بر فراز باشد فضا نيز بر اساس آن شکل می گيرد.

نتانياهو می گويد تابلوهای پيچ تاريخی را خمينی و خامنه ای نصب کردند

وی با اشاره به گزارش نتانياهو برای کنگره آمريکا، تصريح کرد: نتانياهو در اين گزارش می گويد که چه بخواهيم چه نخواهيم به يک پيچ تاريخی نزديک می شويم که تابلوهای راهنمای اين پيچ را خمينی و خامنه ای نصب کردند، از آن جايی که هرکس به پيچ می رسد از اين تابلوها راهنمايی می گيرد بايد اين تابلوها را عوض کنيم.

شريعتمداری به بازجويی کودتاگران نوژه اشاره کرد و يادآور شد: اعضای اصلی اين کودتا در برابر يک سؤال پاسخ مشابه دارند، سؤال اين است که مگر شما نديد که اين ملت با دست خالی نظام تا دندان مسلح پهلوی را برکنار کرد پس چگونه برای کودتا اقدام کرديد، اين افراد در جواب می گويند که به ما گفتند همه با ما هستند.

وی با اشاره به وظيفه اصلی جامعه خاطرنشان کرد: وظيفه اصلی ما اين اين است که نگذاريم تابلوها تغيير کرده و پرچم اسلام ناب پايين بيايد؛ اين که در روايات آمده که صلوات بلند نفاق را از بين می برد، شايد به اين دليل باشد که افراد با فرستادن صلوات بلند هويت خود را اعلام کرده و پرچم را بالا می برند.

مدير مسؤول روزنامه کيهان تغيير فرمول ها را يکی ديگر از نقاط متمرکز شده دشمن دانست و گفت: در اين مسأله دشمن سعی می کند باطن فرمول ها را تغيير دهد و در محتوا تحريف ايجاد کند که بدترين نوع تحريف است، بايد بدانيم که دشمن همانند گذشته ساده نيست.

سخنانی همانند اين که امام موافق حذف شعار مرگ بر آمريکا بود و امام حسين در کربلا مذاکره کرد باطل است

وی با بيان اين که نبايد اجازه داد تا گزاره های مقدس اسلام، انقلاب و امام تغيير کند، افزود: اگر به شما گفتند که امام هم معتقد بود که شعار مرگ برآمريکا برداشته شود بايد ضرب کرد، ضرب بدان معنا است که اين گفته بايد بايد در کنارآخرين سخنان و ديگر گفته ها قرارگيرد سپس نتيجه گيری شود، در وصيت نامه امام خمينی(ره) که آخرين اثر ايشان است آمده که اين سخن باطل است.

شريعتمداری با اشاره به سخنی از امام خمينی(ره) مبنی بر اين که« ميزان حال فعلی افراد است» اظهار داشت: برخی درباره اين جمله می گويند که اگر کسی در گذشته خود فردی نادرست بود و امروز خوب شده است، بايد گفت ميزان حال افراد است، اين درحالی است که امام خمينی(ره) نبست به کسانی که گذشته بدی داشتند حساس بوده و می فرمودند که چنين افرادی نبايد در پست های کليدی حضور داشته باشند، ميزان حال فعلی افراد است کسانی را شامل می شود که در گذشته انسانی درست بودند اما اکنون به راه نادرست کشيده شدند؛ کسانی که آگاهانه چنين کارهايی می کنند خائن هستند و اگر ناآگاهانه اين کار را انجام می دهند باز هم به نظام ضربه می زنند.

وی با بيان اين که از ديگر شاخه ها برای برداشت کردن نادرست مراجعه و تطبيق در تاريخ اسلام است، ادامه داد: مراجعه به تاريخ اسلام گاهی برای شبيه سازی است که امری بسيار نادرست به شمار می رود اما گاهی برای شبيه يابی است که برای عبرت از آن استفاده می شود، به عوان مثال برخی می گويند امام حسين(ع) هم مذاکره کرد اگر منظور از مذاکره صحبت کردن رو در رو است که انجام شده اما اگر منظور از مذاکره مفهوم سياسی آن بوده و به معنای بده و بستان باشد کاملا نادرست است، امام حسين(ع) هيچگاه از اصول خود عدول نکردند؛ بيان کردن چنين مسائل نادرستی سبب می شود که مردم بگويند به دليل آن که امام حسين(ع) مذاکره کرد ما هم مذاکره می کنيم، در صلح حديبيه نيز رسول اکرم(ص) از اصول خود کوتاه نيامدند.

آمريکا به ايران بدهکار است

مدير مسؤول روزنامه کيهان با اشاره به مفهوم «برد برد» ابراز داشت: در معاملات می گويند که بايد برد برد باشد به عنوان مثال در معامله يک کشاورز و خريداری که قرار است آن جنس را بعد ازخريد، بفروشد هر دو طرف بايد سود کنند، حال اگر کسی طلبکار باشد آيا مذاکره و معامله برد برد معنا دارد.

وی با بيان اين که آمريکا به ايران بسيار بدهکار است، عنوان کرد: آمريکا جنايات و غارت های بسياری در ايران انجام داده است، اگر در مذکره دقت نشود و با دشمن خونخوار و غارتگر که بدهی بسياری به ما دارد بازی برد برد را آغاز کنيم، دشمن تبديل به رقيب می شود و اين نگرانی به وجود می آيد که پس از مدتی رقيب تبديل به شريک شود.

شريعتمداری با اشاره به مسأله چالش هسته ای خاطرنشان کرد: به يقين مشکل آمريکا با ايران در مسأله هسته ای نيست؛ يکی از خبرنگاران غربی از من پرسيد که چرا شما می گوييد توافق حاصل نمی شود، در جواب گفتم که چون هدف غرب مسأله هسته ای نيست، زمانی که غربی ها بر ميز مذاکره می نشينند چشمشان به مذاکره است اما حواسشان به يمن، عراق، فلسطين و حزب الله است.

وی گفت: چگونه آمريکا که ۱۷ هزار بمب هسته ای دارد سبب نگرانی جامعه جهانی نيست اما يک بمب هسته ای احتمالی ايران سبب نگرانی می شود، آمريکا در حالت غير جنگ از بمب هسته ای استفاده کرده است؛ يکی از اهرم های آمريکا تحريم است.

مسأله هسته ای هرگز به توافق نمی رسد
نيرنگ های آينده آمريکا در مذاکرات

مدير مسؤول روزنامه کيهان افزود: مسأله هسته ای هرگز به توافق نمی رسد، به يقين اين مذاکرات در اسفند ماه نيز تمديد می شود؛ آمريکا به ميز مذاکرات با ديد رسيدن به دو هدف پلکانی نگاه می کند که آن اهداف تغيير رفتار رژيم دينی ايران و تغيير ساختار هستند؛ معاون خزانه داری آمريکا که برنامه ريز تحريم ها بر عليه ايران است در گزارش خود می گويد مشکل در مذاکرات اين است که ايران بايد تصميم سخت بگيرد که آن تصميم اين است آيا ايران همچنان می خواهد جمهوری اسلامی باشد يا فقط کشور ايران به شمار رود.

وی با بيان اين که آمريکا خواسته های خود را اضافه کرده است، اظهار داشت: اين که اوباما می گويد اگر کنگره ايران را تحريم کند من اين حکم را وتو می کنم برای فرافکنی است، نبايد روزنامه های زنجيره ای اين مسأله را تيتر می کنند، بنابر توافق ژنو آمريکا حق وضع تحريم جديد ندارد که بخواهد وتو کند.

شريعتمداری ادامه داد: اين که غرب می گويد در اسفند بر کليات و در فروردين بر جزئيات توافق می کنم، يک نيرنگ است، اين همان نيرنگی است که در توافق ژنو نيز انجام شد؛ مسأله ايران توافق بر کليات نيست بلکه درباره جزئيات بايد مذاکره کرد.

در بخش ديگر از برنامه حاضران سؤالات خود را با شريعتمداری در ميان گذاشتند.

افراد دير باور نيز فهميدند که آمريکا قابليت اعتماد را ندارد

مدير مسؤول روزنامه کيهان در پاسخ به سؤالی که چرا مفاد مذاکرات منتشر نمی شود، ابراز داشت: به دليل اين که دست ايران به دليل فنی و حقوقی پر است بايد مذاکرات منتشر شود تا غرب نتوانددروغ پردازی کند به همين دليل است که آمريکايی ها مخالف انتشار مذاکرات هستند.

وی با اشاره به برکت مذاکرات عنوان کرد: از دير باز ديدگاهی در برخی از افراد وجود داشت که ايران می تواند با آمريکا کنار بيايد و آمريکا قابل اعتماد است، اما امروزه به اين نتيجه رسيده اند که آمريکا قابل اعتماد نيست؛ رهبرمعظم انقلاب فرمودند که يکی از دستاوردهای اين مذاکرات اين بود که افراد دير باور نيزفهميدند که آمريکا قابليت اعتماد را ندارد.

شريعتمداری در پاسخ به اين سؤال که آينده مجلس شورای اسلامی چگونه می شود، تصريح کرد: به يقين افرادی در پی تسخير مجلس هستند، برخی از اين افراد صرفا دارای سليقه های گوناگون هستند که اشکال ندارد اما برخی جاده صاف کن برای کسانی هستند که در سوابق خود نشان دادند که افراد مورد وثوقی نيستند.

برخی شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی سر می دهند در حالی که خودشان مفسد اقتصادی هستند

وی با بيان اين که نبايد فريب جو سازی ها را خورد، گفت: برخی شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی سر می دهند در حالی که خودشان مفسد اقتصادی هستند، شايد اين شعار ها به دليل کم کاری ها و عمل نکردن به وعده ها باشد تا اين کم کاری و عمل نکرده تحت شعارها پوشيده شود.؛ در اين فضا نبايد فريب جوسازی ها را خورد و بايد مطالبات در محيطی صحيح بيان شود.

مدير مسؤول روزنامه کيهان افزود: در دوران اصلاحات می گفتند ما می خواستيم برای مسائل اقتصادی مردم کاری را انجام دهيم اما نگذاشتند، بايد گفت چه می خواستيد انجام دهيد که نگذاشتند؛ بايد مطالبات در فضايی آرام مطرح شود، متأسفانه کسانی سعی می کنند هرگونه نقدی را به حساب مخالفت بگذارند.

وی با بيان اين که اگر قرار است توافقی صورت گيرد، نخستين خواسته بايد لغو تمامی تحريم ها باشد، اظهار داشت: دشمن درصدد است که نياز خود را به عنوان امتياز به ايران بفروشد، غرب بعد از تحريم از سوی روسيه می خواهد گاز و نفتی را که خود نيازمند به آن است از ليست تحريم ها بردارد، تاکنون که غرب به گاز نياز نداشت ايران را در ليست تحريم قرار داده بود اما اکنون می بينيم که اوضاع تغيير کرده است؛ بنابراين بايد در مذا کرات مراقب باشيم تا نيازمندی غرب به عنوان امتياز مطرح نشود.

شريعتمداری در پاسخ سؤالی مبنی بر اين که آيا احمدی نژاد در انتخابات شرکت می کند، ادامه داد: بعيد می دانم که آقای احمدی نژاد در انتخابات شرکت کند؛ هميشه افراد بايد با حق سنجيده شود اما اگر انسان حق را با افراد بسنجد دچار مشکلاتی می شود.

آقای روحانی از کسانی بود که به حصر فتنه گران حکم داد و موافق رفع حصر نيست

وی درباره سکوت مسؤولان درباره پرونده مهدی هاشمی ابراز داشت: بايد مراقب بود که نارنجک های دودزای برخی سبب غفلت جامعه از موضوع اصلی نشود، حاشيه سازی مسأله ای است که امروزه به شدت دنبال می شود؛ آقای روحانی ازکسانی بود که به حصر فتنه گران حکم داد و موافق رفع حصر نيست، اما کسانی که اين گونه مسائل را مطرح می کنند به دنبال اين هستند که جامعه را از موضوع اصلی دور کنند؛ برخورد نظام با آقای رحيمی نشان دهنده اين مسأله است نظام با فساد برخور می کند.

مدير مسؤول روزنامه کيهان عنوان کرد: قرار بر اين بود که دادگاه آقای رحيمی به صورت علنی برگزار شود اما اصرارهايی انجام شد که دادگاه علنی نباشد، بعد از غير علنی شدن دادگاه برخی مصاحبه کردند که ما می خواستيم دادگاه علنی باشد؛ اميدواريم که پرونده آقای مهدی هاشمی هم به صورت جدی پيگيری شده و برای مردم توضيح داده شود، خوب است که کيفر خواست مطرح شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016