پنجشنبه 16 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: پرداخت يارانه نقدی هميشگی نيست

رادیو فردا ـ حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران، چهارشنبه‌شب ۱۵ بهمن، دوران پرداخت يارانه‌ها را دورانی «موقتی» توصيف کرد و گفت: «يارانه‌ها هميشگی نيست و تلاش بر اين است که يارانه به سمت حامل‌های انرژی و توليد هدايت شود».

به گفته رييس‌جمهوری ايران، پس از رسيدن قيمت حامل‌های انرژی به نرخ واقعی، پرداخت يارانه‌های نقدی متوقف می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن روحانی، هدف از پرداخت يارانه‌های نقدی را کمک به «قشر آسيب‌پذير» اعلام کرد تا به گفته او «اين قشر بتواند روی پای خودشان بايستند».

رييس‌جمهوری ايران تاکيد کرد که اساس کار دولت او درست کردن رونق اقتصادی است تا «فقر برچيده شود و وضع مردم خوب شود».

به گفته رييس دولت يازدهم، «وضعيت اقتصادی کشور بايد به سمتی برود که مردم به رفاه نسبی برسند و زندگی بدون يارانه را تجربه کنند».

از زمان اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها در سال ۸۹، همواره اجرای ناقص و پرداخت يارانه نقدی به تمام ايرانيان مورد انتقاد بسياری از کارشناسان و صاحب‌نظران بوده است.

هفته گذشته و در جريان بررسی لايحه بودجه سال ۹۴ در کميسيون تلفيق بودجه مجلس، نمايندگان عضو اين کميسيون درآمد پيشنهادی دولت از محل هدفمندی يارانه‌ها را از ۴۲ هزار ميليارد تومان به ۳۷ هزار ميليارد تومان کاهش دادند.

اگر اين کاهش پنج هزار ميليارد تومانی بودجه هدفمندی يارانه‌ها در صحن علنی مجلس رای آورده و تبديل به قانون شود، سال آينده دولت يازدهم بايد حدود ۱۰ ميليون نفر را از شمار يارانه بگيران حذف کند.

بر اساس آمارهای بيان‌شده توسط مسئولان دولتی، بيش از ۷۳ ميليون نفر در ايران يارانه دريافت می‌کنند.

دولت يازدهم در نخستين ماه‌های کاری خود تلاش کرد تا شماری از يارانه بگيران را از دريافت يارانه منصرف کند که توفيق چندانی به دست نياورد.

علی طيب‌نيا، وزير امور اقتصادی و دارايی دولت يازدهم در مرداد امسال از شناسايی حدود ۱۰ ميليون نفر از افراد پردرآمد جامعه خبر داده بود که به گفته او از فهرست يارانه بگيران حذف می‌شدند.

به نظر می‌رسد توافق دولت و مجلس مبنی بر حذف شماری از يارانه بگيران، بر مبنای همان شناسايی صورت گرفته باشد. دولت محمود احمدی نژاد و دولت کنونی، ناتوانی از شناسايی افراد پردرآمد جامعه را دليل اصلی اجرايی نشدن کامل و بدون نقص هدفمندی يارانه‌ها اعلام می‌کنند.

پيش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تاکيد کرده بود که «پرداخت يارانه به شکل کنونی نه تنها کمکی به بهبود توزيع درآمد نمی‌کند بلکه می‌تواند آن را بدتر هم بسازد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016