دوشنبه 20 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

عبدالرضا داوری: احمدی‎نژاد سه برابر روحانی رای دارد، کنعانی مقدم: دچار توهم شده‎اند

فرارو - احمدی‎نژادی‎ها دوباره اميدوار شده‎اند. سخنرانی شب گذشته رييس دولت نهم و دهم جان تازه ای به هوادرانش داده است و آنها را اميدوار به آينده کرده است؛ آينده ای که آنها مدعی در آن ۳۰ ميليون رای خواهند داشت؛ ادعايی که اصولگرايان آن را توهمی بيش نمی‎دانند.

محمود احمدی‌نژاد شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه فجر در مسجد جامع المهدی فلکه اول دولت آباد برگزار شد، شرکت و تاکيد کرد که در سخنانم دروغ و اغراق وجود ندارد. نکته مهم و قابل اهميت در برگزاری اين مراسم اين بود که احمدی نژادی‌ها سعی دارند تا از اين اجتماع در جهت تبليغات انتخاباتی بهره‎برداری کنند. به همين خاطر بلافاصله بعد از اتمام اين مراسم از استقبال باشکوه و مقبوليت احمدی‌نژاد سخن گفتند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



طرفداران رييس جمهور پيشين در حالی از اقبال مردم شادمان شدند و نسبت به کسب رای سی ميليونی ابراز اميدواری کردند که به گزارش رسانه‌های اصلاح طلب، آن مراسم در سالنی با ابعاد تقريبا ۳۰ در ۳۰ و با حضور جمعيتی حدود هزار نفر برگزار شد.

داوری: به سخنرانی احمدی‎نژاد نرفته‎ام اما استقبال پرشور بود
عبدالرضا داوری، رييس تشکيلات مجتمع اطلاع رسانی هما (هواداران احمدی‌نژاد) که شب گذشته در حساب کاربری توييتر خود از حضور چندهزار نفری مردم نوشته و گفته بود که به اين ترتيب احمدی‌نژاد رای حدود سی ميليون خواهد داشت؛ در گفت‌و‌گو با فرارو گفت: متاسفانه من نتوانستم در مراسم شرکت کنم اما از دوستان شنيدم که استقبال بسيار پرشور و گسترده بوده است.

وی در پاسخ به اين پرسش که اگر در مراسم نبوديد، چطور در مورد ميزان رای احتمالی احمدی‌نژاد با استناد به اين مراسم توييت کرديد، گفت: اين يک بحث ديگر است. رای احمدی‌نژاد نسبت به روحانی بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های نزديک به دولت ۲۷ به ۱۱ است. اين يعنی که احمدی‌نژاد سه برابر روحانی در ميان توده مردم رای دارد.

داوری افزود: اينکه احمدی‌نژاد تصميم بگيرد از اين مقبوليت و پايگاه اجتماعی برای بازگشت به عرصه سياست استفاده کند موضوع ديگری است اما در حال حاضر نظر سنجی‌ها از اين مساله حکايت دارد که فضاسازی رسانه‎ای و تخريب‌های عليه وی بی‌نتيجه بوده است.

اين عضو تيم رسانه‎ای احمدی‌نژاد ادامه داد: در مورد استقبال ديشب نيز از يک دوست جامعه‌شناس که در مراسم شرکت کرده بود، شنيدم که حدود ۴، ۵ هزار نفر از طبقات مختلف اجتماعی حاضر بودند. اين دوست ما می‌گفت اگر اين اجتماع را به عنوان يک مدل در نظر بگيريم به معنی اين است که رای بسيار خوبی خواهيم داشت.

وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه ترکيب طبقاتی حضار چطور در يک نگاه مشخص بوده است، گفت: به هر حال از نگاه يک جامعه‌شناس که در ميان جمعيت باشد اين موضوع دور نمی‌ماند و می‌تواند ويژگی‌های طبقاتی، جنسيتی، سنی و تحصيلاتی جمعيت را تخمين بزند.

داوری در واکنش به اينکه برخی عکس‌های منتشر شده حکايت از حضور مخالفان احمدی‌نژاد در اين مراسم داشت، نيز گفت: بله در اين اجتماع ۴، ۵ هزار نفری حدود ۱۰، ۱۵ نفر مخالف هم وجود داشتند. حضور اين افراد نشان می‌دهد که علی رغم وجود برخی انتقادات به احمدی‌نژاد باز هم از او حمايت می‌کنند.

به گفته وی آنچه که در خصوص احمدی‌نژاد و پايگاه اجتماعی او در رسانه‌ها منتشر می‌شود معيار خوبی برای سنجش افکار عمومی نيست. اين رسانه‌ها که معمولا مديران و خبرنگاران مشترک دارند و به خاطر تفاوت نگاه با کل جامعه تاکنون موفق نشده‌اند که جايگاه احمدی‌نژاد نزد مردم را تغيير دهند.

اين ادعاهای هواداران احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که او هم اکنون در ميان جريان اصولگرايی نيز جايی ندارند تا بار ديگر به پشتوانه حمايت تشکيلاتی و سازمانی اصولگرايان بتواند در رقابت انتخاباتی برابر رقبا حضور پيدا کند.

کنعانی مقدم: اصولگرايان ديگر با طناب احمدی‎نژاد به چاه نمی‎روند
در همين حال حسين کنعانی مقدم فعال سياسی اصولگرا تحليل‌های مطرح شده در مورد استقبال در مسجد المهدی و رای سی ميليونی را نوعی توهم سياسی دانست و در گفت‎وگو با فرارو گفت: متاسفانه مدت‌ها است در صحنه سياست شاهد برخی سياسيون متوهم هستيم.

دبيرکل حزب سبز افزود: اين‌ها فکر می‌کنند با چند دروغ و چند شعار می‌توان مسايل سياسی کشور را حل کرد در حالی که اين طور نيست.

کنعانی مقدم به نقل قولی از شهيد رجايی اشاره کرد و گفت: شهيد رجايی برای يک مراسم به مسجدی رفته بود و عده زيادی در حمايت از وی شعار می‌دادند اما او در سخنرانی خود تاکيد کرد که اگر شعارهای ديگری هم داده می‌شد در تکليف و مسوليت وی تاثيری نداشت لذا کسانی که رجايی را الگوی خود می‌دانند به هيچ وجه اين تحليل‌ها را نمی‌پذيرند.

اين فعال سياسی اصولگرا با تاکيد بر اينکه با يک اجتماع کوچک نمی‌توان در ميان مردم موج تازه‎ای به راه انداخت، گفت: اين‌ها فکر می‌کنند که صحنه سياست کشور به جايی رسيده است که چندين ميليون نفر پشت سر احمدی‌نژاد می‎ايستند؟ از شنيدن اين حرف‌ها تعجب می‌کنم زيرا خود احمدی‌نژاد نيز می‌داند که چرا آن زمان در شهرستان‎ها از او استقبال می‌شد و استقبال کنندگان چه کسانی بودند.

کنعانی مقدم در پاسخ به اين پرسش که آيا با فرض حمايت مردمی از احمدی‌نژاد جريان اصولگرا پذيرای بازگشت او خواهد بود،گفت: جريان اصولگرای بار ديگر با طناب احمدی‌نژاد به چاه نمی‎رود. شايد او بخواهد که اين بار از طريق ديگری و با پرچم ديگری وارد شود اما اصولگرايان تخريب‌های هشت سال گذشته را ناديده نخواهند گرفت.

با وجود اينکه احمدی‌نژاد در ميان دو جريان اصلی اصلاح‎طلب و اصولگرا جايی ندارد اما به نظر می‌رسد که او و هوادارانش تصميم دارند با جريان سازی‌های دوباره به عرصه سياست کشور بازگردند و از اين رو با هر استقبالی نيز دلخوش می‎شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016