دوشنبه 20 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: اقدامات دولت گذشته برای کاهش آلودگی هوای اهواز بی‌نتيجه بود

• يکی از اتفاقاتی که در کل کشور از جمله خوزستان رخ داده، بحث تشديد و برداشت بی‌رويه از آب‌های زيرزمينی و روان آب‌ها بوده که از ضابطه و چارچوب تخصصی و قانونی خودش کاملا خارج شده و لطمات زيادی را وارد کرده است.

ایلنا ـ رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ارتباط با آلودگی هوای اهواز گفت: احيا تالاب‌ها در رفع اين مشکل بسيار موثر است که برای تحقق آن بايد الگوی کشاورزی و آبياری در ميان کشاورزان تغيير پيدا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا در مورد اقدامات صورت گرفته در دولت گذشته برای کاهش آلودگی هوای اهواز و مهار منابع توليد ريزگرد در اين منطقه گفت: در سال‌های گذشته فعاليت زيادی در اين مورد و موارد مشابه انجام نشده است، به طوری که اکنون ناگهان با بحران‌های شديد در مورد اين مساله و مسائل بسيار ديگری مواجه شده‌ايم.

وی ادامه: دولت قبل در زمينه بين المللی، در نشست با عراق و نشست‌های منطقه‌ای تلاش‌هايی را در راستای تفاهم برای مهار ريزگرد‌ها انجام داده بود، همچنين برای ايجاد تفاهم با وزارت نفت در زمينه مالچ‌پاشی نيز اقداماتی صورت داده بود بود، اما هيچ کدام از اين موارد به نتيجه نرسيد.

معاون رئيس جمهور گفت: متاسفانه تشديد بهره‌برداری بی‌رويه از منابع آب طی اين سال‌ها، آسيب‌های بسياری را ايجاد کرده است. يکی از اتفاقاتی که در کل کشور از جمله خوزستان رخ داده، بحث تشديد و برداشت بی‌رويه از آب‌های زيرزمينی و روان آب‌ها بوده که از ضابطه و چارچوب تخصصی و قانونی خودش کاملا خارج شده و لطمات زيادی را وارد کرده است.

ابتکار ادامه داد: در دولت جديد برای حل مشکل ريزگرد‌ها و گرد و غبار يک ستاد ملی تشکيل شده است که اين ستاد ملی وظيفه هماهنگی بين دستگاه‌ها را بر عهده دارد، همچنين به دليل مشکلی که در خوزستان پيش آمد، دولت مصوبه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن چهارشنبه شب در دفتر من کارگروهی شکل گرفت و دستگاه‌ها برنامه‌های خودشان را برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان ارائه کردند.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اين برنامه‌ها تنظيم و آماده می‌شوند و همراه با اعتبارات مورد نياز به دولت ارائه خواهد شد، تا هرچه زود‌تر بتوانيم؛ برنامه‌های اجرايی برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار داخل استان خوزستان را آغاز کنيم.

وی در پاسخ به اين سوال که چرا دولت يازدهم در اين يک‌سال فکری برای آلودگی هوای اهواز نکرده است، اظهار کرد: در دولت جديد تلاش‌های بسياری در اين زمينه انجام گرفته است، اما هيچ‌کدام از برنامه‌های مورد نظر؛ يک شبه، يک ماهه و يکساله به ثمر نمی‌رسد، بلکه اين برنامه‌ها بلند مدت و ميان مدت هستند. در کوتاه مدت تنها کاری که می‌شود، انجام داد؛ واکنش سريع است.

معاون رئيس جمهور تصريح کرد: در اهواز علاوه بر ريزگرد، آلودگی‌های نفتی نيز تشديد کننده آلودگی هوا بود که در اين زمينه دولت اقدامات خوبی انجام داده است. اکنون «واحد اهواز ۳» که فرآوری نفت سنگين را انجام می‌داد و مقدار زيادی گوگرد و آلاينده‌های ديگر را وارد شهر اهواز می‌کرد، فعاليتش به حداقل رسيده است.

ابتکار افزود: همچنين فلر‌های شهر اهواز به شدت کاهش پيدا کرده و به زودی يکی از طرح‌های بزگ وزارت نفت در ماه آينده در اين رابطه افتتاح خواهد شد، علاوه بر اين توليد بنزين استاندارد نيز نه تنها در اهواز بلکه در اصفهان و تهران نيز بسيار موثر بوده و با توزيع بنزين يورو ۴کيفيت هوا در ارتباط با سوخت بهبود پيدا ‌کرده است. البته اين تازه ابتدای کار است، بايد در زمينه خودرو‌ها و استاندار خودرو‌ها نيز اقداماتی صورت بگيرد که البته دولت آن را آغاز کرده و خطوط توليد خودرو اکنون استاندارد يورو ۴ پس از هشت سال تاخير رعايت می‌کنند.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه احيا تالاب‌ها نيز تاثير بسياری در کاهش آلودگی هوای اهواز دارد، گفت: مشکل اصلی کمبود شديد بارندگی، منابع آب و برداشت بی‌رويه از منابع آب است. الگوی کشاورزی ما بايد اصلاح شود، يعنی کشاورز ما بايد ياد بگيرد که مصرف آب را کاهش دهد و الگوی کشاورزی‌اش را بهينه کند. کشت گلخانه‌ای يکی از بهترين روش‌ها برای اين امر است و در برخی مناطق کشور نيز رواج بسيار خوبی داشته اشت.

وی ادامه داد: در کشت گلخانه‌ای يک دهم کشت عادی آب مصرف می‌شود و بازدهی بسيارخوبی نيز به همراه دارد، اما يک سرمايه‌گذاری اوليه می‌خواهد که اکنون دولت برای آن وام می‌دهد و تاکنون تمام کسانی که متقاضی اين وام بوده‌اند، توسط وزير جهاد کشاورزی معرفی شده و وام خود را دريافت کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016