شنبه 29 آذر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شکايت رسمی دو تن از مديران سابق سازمان محيط زيست از ابتکار


معصومه ابتکار

انتشار خبر انعقاد تفاهم نامه ميان سازمان محيط زيست و سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری برای تبديل آشوراده به قطب گردشگری همان و بلند شدن صدای اعتراض عمومی به وقوع چنين اشتباهی با مجوز سازمان حفاظت از محيط زيست همان، چراکه در پس اين تفاهم نامه خيلی ها به اين نکته می‌انديشند که نکند برای مقابله با زياده خواهی که طبيعت را به ورطه نابودی سوق می‌دهد، به اشتباه روی تلاش های مديران سازمان محيط زيست، به ويژه رئيس نامدارش حساب کرده‌اند؟

«با کسی عهد اخوت نبسته‌ايم»؛ اقدامی که دو تن از مديران سابق سازمان محيط زيست برای حفاظت از جزيره بکر آشوراده انجام داده‌اند را می‌توان بهترين مثال برای اجرای به اين ضرب‌المثل خواند. شکايت از همکار سابق برای مراقبت از چيزی که قابل جايگزينی نيست و در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز از نامه نگاری صد و پنجاه و چند نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی با رئيس جمهور برای اجرای جاده در جنگل ابر و در حالی که بسياری از فعالان و علاقمندان محيط زيست انتظار واکنش موثری از سازمان حفاظت برای مقابله با اين درخواست و در نتيجه حفاظت از جنگل ابر را می‌کشيدند، خبری منتشر شد که نه تنها همه را نوميد کرد، بلکه جايگاه سازمان محيط زيست را به شدت تحت تاثير قرار داده و مخدوش کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماجرا از اين قرار است که واگذاری ناب ترين بخش يکی از مشهورترين تالاب های بين المللی که بارها و بارها بحث واگذاری آن به بخش خصوصی برای داير کردن امکانات گردشگری با مخالفت های دوست داران، فعالان و مديران سازمان محيط زيست مواجه و متوقف شده بود، بعد از آنکه اواخر تابستان گذشته -در حاشيه سفر استانی رئيس دولت يازدهم- بار ديگر بر سر زبان ها افتاده بود، به تازگی در قالب انعقاد تفاهم نامه ای رسميت يافت.

انتشار خبر انعقاد تفاهم نامه ميان سازمان محيط زيست و سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری برای تبديل آشوراده به قطب گردشگری همان و بلند شدن صدای اعتراض عمومی به وقوع چنين اشتباهی با مجوز سازمان حفاظت از محيط زيست همان، چراکه در پس اين تفاهم نامه خيلی ها به اين نکته می‌انديشند که نکند برای مقابله با زياده خواهی که طبيعت را به ورطه نابودی سوق می‌دهد، به اشتباه روی تلاش های مديران سازمان محيط زيست، به ويژه رئيس نامدارش حساب کرده‌اند؟

اين در حالی است که معصومه ابتکار در پاسخ به اين انتقادها گفته: در منطقه گردشگری که در جزيره در نظر گرفته شده، تنها در ١٠‌درصد آن امکان فعاليت آن هم مطابق با ضوابط وجود خواهد داشت. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری امضا کرده‌ايم که اين گردشگری به هيچ عنوان منجر به تصرفات در اين حوزه نشود .طرح گردشگری بايد توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست تأييد شود و هيچ زمينی در اين جزيره واگذار نمی‌شود.

اما هرچه اين مقام عالی رتبه محيط زيستی سعی در عادی نشان دادن ماجرا دارد و حتی با بيان جملاتی مانند «خوشبختانه با استفاده از ماهواره و عکس‌های هوايی، اين منطقه قابل رصد برای همگان است و جای نگرانی وجود ندارد.» سعی دارد همه زوايای تفاهم نامه را شفاف توصيف کند، مستنداتی که از طرح گردشگری منطقه منتشر شده نشان می‌دهد که اوضاع به هيچ وجه اين گونه نيست!

کافی است بدانيم که قرار است منطقه ويژگی گردشگری در اين جزيره در دو فاز ۲۸۰ و ۱۰۰ هکتاری به اجرا در آمده و انواع و اقسام سازه های مختلف برای داير کردن هتل، رستوران، سفره خانه، مجموعه تفريحی، مجموعه ورزشی، موزه، مجموعه اقامتی، ورزشهای آبی و... در آن ساخته شود تا بدانيم که در پس سخنان آرام معاون رئيس جمهور، چه توفانی برای آشوراده خواب ديد شده است.
شکايت رسمی دو تن از مديران سابق سازمان محيط زيست از ابتکار
به نظر همين نکات تلخ است که موجب شده دو تن از مديران سابق سازمان حفاظت از محيط زيست از رئيس فعلی اين سازمان بابت عقد تفاهم نامه برای واگذاری آشوراده به سازمان بازرسی کل کشور شکايت کنند؛ شکايتی که شايد از اين رو رسانه‌ای شد که همگان شاهد بودند رئيس نامدار سازمان محيط زيست تفاهم نامه واگذاری را چيزی بی خطر برای آشوراده توصيف کرد و به سادگی هر چه تمام تر، ساخت و ساز در ۳۸۰ هکتار از جزيره را چيزی در حد و اندازه ده درصد جزيره، يعنی خيلی خيلی کمتر از ۳۸۰ هکتار آن خواند!

با اين تفاسير بد نيست متن شکايت صورت گرفته توسط دلاور نجفی و محمد باقر صدوق، دو تن از معاونان اسبق محيط طبيعی و تنوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست را که حاوی ابهامات بيشتری در اين باره است بخوانيم و انتظار بکشيم رئيس سازمان در صدد پاسخ به ابهامات مطرح شده درباره آن برآمده و البته پيش از آن، سازمان بازرسی مانع از اجرای تفاهم نامه عجيب شود:

رئيس محترم سازمان بازرسی کل کشور

موضوع: واگذاری بخشی از جزيره آشوراده توسط سازمان حفاظت محيط زيست کشور

سلام عليکم

به استحضار می‌رساند پناهگاه حيات وحش ميانکاله يکی از مهم‌ترين و حساس‌ترين زيستگاه‌های کشور در سال ۱۳۵۴ بعنوان يکی از مناطق ۴ گانه‌ حفاظتی تصويب و در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست کشور قرار گرفت. پس از آن نيز به لحاظ اهميت اکولوژيکی تالاب آن در کنوانسيون رامسر و همچنين بعنوان يک ذخيره گاه زيست کره در يونسکو به ثبت رسيده است.

درسال ۱۳۸۴ و در واپسين روزهای دولت هشتم، حدود ۳۸۰ هکتار از منطقه آشوراده که در اين پناهگاه واقع شده است در قالب طرح گردشگری در اختيار بخش خصوصی قرار گرفت که با اخذ سند ادعای مالکيت آن را نيز داشت. در دولت نهم و با کمک سازمان بازرسی کل کشور و قوه محترم قضائيه کشور، سند مذکور باطل و مديريت عرصه مذکور مجدداً به سازمان حفاظت محيط زيست برگشت. در دولت دهم نيز واگذاری عرصه مذکور مجدداً مطرح و با پيگيری تشکل‌های زيست محيطی و مخالفت برخی دستگاه‌های اجرايی عقيم ماند.

متاسفانه اخيراً طی امضاء تفاهم نامه‌ايی فيمابين سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری حدود ۲۸۰ هکتار از منطقه مذکور به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده است. در اين خصوص چند نکته قابل توجه است:

۱) آن‌گونه که گفته می‌شود و شواهد و دلايل نيز مشخص نموده است، همان فردی که در سال ۱۳۸۴ عرصه مذکور را تملک کرده بود و خلع يد شده است، مجدداً اين موضوع را دنبال نموده و طرح خود را به سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری داده و با معاونت آن سازمان نيز جلساتی داشته است.

۲) زون تفرج يا طبيعت گردی گسترده در مناطق چهارگانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست کشور دارای تعريف خاص است. در اين زون احداث ابنيه و ساخت و ساز ممنوع است. اما متاسفانه در اين تفاهم نامه و طرح مرتبط با آن، احداث اين‌گونه سازه‌ها ديده شده است.

۳) در قانون حفاظت که مهم‌ترين قانون مرتبط با محيط زيست می‌باشد، مديريت مناطق چهارگانه به سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری واگذار نشده است و به سازمان محيط زيست داده شده.

۴) معاون اول رئيس جمهور جناب آقای جهانگيری اعلام نموده است که "بناست آشوراده تبديل به قطب گردشگری بشود"؛ درصورت اجرای اين طرح محيط زيست منطقه بطور کلی دگرگون شده و تدريجاً نابود خواهد شد.

باتوجه به اهميت موضوع از آن مقام محترم تقاضا می‌گردد قبل از اينکه فرصت از دست برود و تخريب محيط زيست منطقه آغاز گردد، موضوع مورد توجه قرار گرفته و از آن جلوگيری به عمل آيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016