دوشنبه 20 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حمله زمینی ارتش عراق به "دولت اسلامی" به زودی آغاز می‌شود

• آمریکا ماه‌هاست خواستار عملیات زمینی گسترده توسط نیروهای عراقی در مبارزه با "دولت اسلامی" است. هماهنگ‌کننده ویژه ائتلاف بین‌المللی ضد "دولت اسلامی" اکنون اعلام کرده است، این عملیات طی هفته‌های آینده آغاز می‌شود.

دویچه وله ـ بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی اردن، "پترا"، جان آلن، هماهنگ‌کننده ویژه ائتلاف بین‌المللی علیه "دولت اسلامی" (داعش سابق)، از عملیات زمینی گسترده علیه این گروه تروریستی خبر داده است. به نوشته "پترا"، آلن در مصاحبه روز یکشنبه (۸ فوریه/ ۱۹ بهمن) اعلام کرد که این عملیات "در هفته‌های آینده" آغاز می‌شود. ارتش عراق در این عملیات شرکت خواهد کرد و به نوشته خبرگزاری اردن از پشتیبانی نیروهای ائتلاف برخوردار است. جان آلن در مصاحبه با خبرگزاری اردن، هدف از این عملیات گسترده زمینی را بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل "دولت اسلامی" اعلام کرده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در ماه نوامبر سال گذشته خواستار عملیات زمینی علیه نیروهای گروه تروریستی "دولت اسلامی" شد. "پشتیبانی نزدیک از هوا" وعده‌ای بود که در ماه نوامبر، اوباما به نیروهای عراقی در صورت عملیات زمینی داده بود. جان آلن به آموزش نیروهای عراقی و دیگر گرو‌های مخالف "دولت اسلامی" اشاره می‌کند و تاکید می‌کند، دولت آمریکا، گزینه‌ی شرکت سربازان آمریکایی در درگیری‌های زمینی را همچنان رد می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازپس‌گیری یک پنجم از مناطق تحت کنترل "دولت اسلامی"

اما مناطق تحت کنترل گروه تروریستی "دولت اسلامی" کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. تا کنون کنترل یک‌پنجم از مناطق مسکونی تحت کنترل "دولت اسلامی" از دست این گروه خارج شده‌اند. برای ائتلاف بین‌المللی ضد "دولت اسلامی" اکنون مسئله آزادسازی شهر موصل است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه "ان بی سی" روز یکشنبه (۸ فوریه / ۱۹ بهمن) اعلام کرد، ائتلاف بین‌المللی ضد "دولت اسلامی" توانسته است ۲۲ درصد از مناطق مسکونی در عراق و سوریه را باز پس بگیرد. به گفته‌ی کری، این بازپس‌گیری بدون عملیات گسترده‌ی نظامی صورت گرفته است. با این گفته، وزیر امور خارجه آمریکا به منتقدانی که معتقدند آمریکا در نبرد و برخورد با داعش "تعلل" کرده است، پاسخ می‌دهد.

جان کری در این مصاحبه افزود که آمریکا و هم‌پیمانانش در مسیر درست برای ناتوان کردن و نابودی "دولت اسلامی" قرار دارند. وزیر امور خارجه آمریکا اثبات این ادعا را در "واقعیت‌ها"یی می‌داند که به گفته‌ی او انهدام "بخش مهمی" از هسته رهبری این گروه و کانال‌های ارتباطی آنرا در بر می‌گیرد.

کری در این مصاحبه به سوزاندن خلبان جوان اردنی اشاره کرده است و معتقد است که این حرکت "دولت اسلامی" ائتلاف بین‌المللی ضد این گروه تروریستی را مصمم‌تر از پیش کرده است.

اردن هم بخشی از این ائتلاف است. اردن چند روز پیش به تلافی قتل خلبان جوانی که در دست نیروهای "دولت اسلامی" اسیر بود، عملیات گسترده‌ای را علیه این گروه آغاز کرد. نیروی هوایی اردن اعلام کرده است که طی ۳ روز گذشته ۵۶ حمله هوایی به مواضع "دولت اسلامی" در شمال شرق سوریه داشته است.

هدف بعدی، بازستاندن موصل

نیروهای ائتلاف ضد "دولت اسلامی" به رهبری آمریکا از پایان تابستان تا کنون ۲۳۳۲ عملیات هوایی علیه مواضع "دولت اسلامی" در عراق و سوریه انجام داده‌اند. در عراق هم اکنون پیشمرگه‌های کرد و نیروهای نظامی این کشور در درگیری‌های زمینی در حال پیشروی در مناطق تحت کنترل "دولت اسلامی" هستند. جبار یاور، مدیرکل وزارت پیشمرگه منطقه کردستان عراق، چند روز پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری آلمان از عملیات نظامی با درگیری‌های سنگین در شهر موصل، در شمال غرب عراق خبر داد. بر پایه گزارش‌هایی که پرتال خبری کردزبان "روداو" منتشر کرده است، نیروهای "دولت اسلامی" در پی این عملیات تخلیه مرکز شهر را آغاز کرده‌اند.

موصل بزرگترین شهری است که تا کنون به اشغال نیروهای "دولت اسلامی" درآمده است. پس از اشغال این شهر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، این گروه تروریستی مخالفان و همچنین اعضای اقلیت‌های دینی بسیاری را به طرز بی‌رحمانه و خشونت‌باری به قتل رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016