شنبه 18 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تیم حرفه‌ای تولید ویدیوهای داعش چه کسانی هستند

_w640_r1_s.jpg
صدای آمریکا - کیفیت بالای فیلم‌برداری، مونتاژ و نوع ساخت تاکنون همه گواه این بوده است که این فیلم‌ها نباید کار یک تیم غیر حرفه‌ای «آماتور» باشد. اکنون گفته می‌شود این ویدیوها به مسوولیت فردی به نام «نیرو سارایوا» به همراه چهار فرد دیگر که آن‌ها نیز پرتغالی و مهاجر بوده‌اند، تهیه شده است.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که ویدیو‌های داعش را چه کسانی می‌سازند. این ویدیوها همیشه با کیفیت بسیار بالا و به نوعی حرفه‌ای ساخته می‌شوند. از صحنه‌های بی رحمانه گردن زدن اسرای داعش تا سایر فیلم‌های تبلیغاتی این گروه که از کیفیتی تلویزیونی برخوردارند. ​

اینک بنابر گزارش دیلی میل گفته می‌شود این ویدیوها توسط پنج جوان پرتغالی که پس از مهاجرت به بریتانیا، در سال ۲۰۱۲ به سوریه رفته و به دین اسلام گرویده و پس از آن به گروه داعش پیوسته‌اند، ساخته می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کیفیت بالای فیلم‌برداری، مونتاژ و نوع ساخت تاکنون همه گواه این بوده است که این فیلم‌ها نباید کار یک تیم غیر حرفه‌ای «آماتور» باشد. اکنون گفته می‌شود فیلم زنده‌ سوزاندن معاذ الکساسبه افسر نیروی هوایی اردن و فیلم‌های پیشتر آن که صحن‌های خشن سربریدن اسرای داعش را به تصویر می‌کشد به مسوولیت فردی به نام «نیرو سارایوا» پرتغالی تباری که به کشور بریتانیا مهاجرت کرده است، به همراه چهار فرد دیگر که آن‌ها نیز پرتغالی و مهاجر بوده‌اند، تهیه شده است.

بنابر گزارش این رسانه، مردی از شرق لندن -محله لیتون- در کنار فردی قرار دارد که صحنه‌های بی‌رحمانه سربریدن‌ها را رقم می‌زند. این فرد یعنی «جهادی جان» نیز پیشتر گفته شده بود که بریتانیایی است و اینک فیلم‌بردار این صحنه‌ها نیز هم شهری او خوانده می‌شود.

وظیفه تهیه ویدیوهای با کیفیت و حرفه‌ای این سربریدن‌ها را «نیرو سارایوا» ۲۸ ساله انگلیسی پرتغالی تبار بر عهده دارد. این افراد هر کدام به طور مجزا برای تحصیل و یا کار به بریتانیا آمده و سپس به سوریه رفته و پس از مسلمان شدن به گروه داعش پیوسته‌اند.

رهبر گروه فیلم‌سازی یعنی آقای سارایوا دانشجوی سابق رشته مهندسی اولین کسی است که از این گروه در تابستان سال ۲۰۱۲ به سوریه می‌رود. در سال ۲۰۱۴ نام او در یک طرح تروریستی که منتسب به الشباب بوده نیز دیده می‌شود.

گفته می‌شود این مسوول تصویربرداری یکی از افراد رده بالای داعش باید باشد. بنابر این گزارش او پدر یک پسر ۵ ساله است که هیچ‌گاه مورد حمایت مالی این فرد قرار نداشته و هم‌چنین وی برای مدتی تحت نظر نیروهای امنیتی انگلیس قرار داشته اما گزارش مشخص نمی‌کند علی رغم این که او تحت نظر بوده‌ چطور بدون گرفتاری به سوریه رسیده است.

این مسوول حلقه فیلم‌سازی داعش در ماه جولای سال گذشته ۳۹ روز پیش از انتشار فیلم گردن زدن جیمز فولی روزنامه نگار آمریکایی بر روی حساب توییتری خود اشاره می‌کند که داعش به زودی فیلم تازه‌ای را منتشر خواهد کرد و او از هنرپیشه‌گان این ویدیو متشکر است.

پس از این پیام بود که در ماه بعد خبرنگار آمریکایی با پیامی به آمریکا گردن زده شد. هم‌چنین او تعدادی عکس با سلاح‌های خودکار دارد که مشابه آن را به نقل از ساندی تایمز «جهادی جان» در ویدیوهای گردن زدن دارد.

دیلی میل در جایی دیگر از این گزارش تاکید می‌کند که هر پنج نفر این گروه تولید ویدیو از طرف‌داران فوتبال هستند. «فابیو بوکاس» ۲۲ ساله جوان‌ترین عضو گروه است، او پیش از مهاجرت به بریتانیا در لیسبون در یک مدرسه فوتبال تحصیل می‌کرده. البته نامش دیگر فابیو نیست و به نام «عبدالرحمان الاندلس» در بین داعشی‌ها شناخته می‌شود.

او نیز در حساب توییتری خود جنگ داعش را نبردی مقدس خوانده و این جنگ را تنها راه نجات بشریت می‌داند. وی همچنین عکس‌هایی در جامعه مجازی از خودش با پرچم داعش و سلاح منتشر کرده است.

اکنون عبدالرحمان پس از پیوستن به داعش در منطقه‌ای به نام منجیب به همراه دختری هلندی که ازدواجی موسوم به ازدواج جهادی با او کرده، زندگی می کند. ​

«سلسو رودریگز کوستا» ۲۸ ساله یکی دیگر از اعضای گروه فیلم‌سازی داعش است. او نیز یکی از علاقه‌مندان فوتبال بوده که برای قراردادی با آرسنال تلاش می‌کرد، البته این قرارداد سر نمی‌گیرد اما سلسو بعد از مدتی یک‌باره سر از گروه تندرو داعش در آورده است. او در ماه آوریل ۲۰۱۴ در یک ویدیوی داعش که در سوریه تهیه شده بود در حالی که یک کلاشنیکوف در دست داشت دیده شده بود. برادر بزرگ‌ وی، ادگار ۳۱ ساله نیز پیشتر راهی سوریه شده و به داعش پیوسته بود. ​

آژانس امنیت اروپا گزارش می‌کند که سارایوا و گروهش مسوول تهیه ویدیوهای سربریدن از جمله اعدام دو گروگان انگلیسی به نام‌های آلن هنینگ و دیوید هاینس بوده‌اند. بخش «ام ای پنچ» انتلجنت سرویس می‌گوید که آن‌ها جهادی جان -کسی که در ویدیوها سرمی برد- را شناسایی کرده بودند اما از انتشار نام آن خودداری می کردند.

گروه فیلم‌سازی به مسوولیت سارایوا به طور معمول یک دیگر را در یک کافه پرتغالی جایی که بازی‌های فوتبال را می‌دیدند، در شرق لندن ملاقات می‌کردند.

تمام اعضای گروه فیلم‌سازی خانواده‌هایشان در پرتغال هستند و از ریشه آفریقایی مهاجر و مسیحی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016