سه شنبه 21 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دیپلمات ایرانی مظنون به بمب‌گذاری نزدیک سفارت اسرائيل در اوروگوئه

0,,18246066_303,00.jpg
دویچه وله - در ماه ژانویه یک بمب در نزدیکی سفارت اسرائیل در مونته‌ویدئو منفجر شد. اوروگوئه یک دیپلمات ایرانی را متهم به ارتباط با این بمب‌گذاری کرده است. گفته می‌شود که این دیپلمات هم اکنون در تهران به سر می‌برد.

روز هشتم ژانویه (۱۸ دی) بمبی در کنار ساختمان مرکز تجارت جهانی پایتخت اوروگوئه منفجر شد. سفارت اسرائيل در طبقه نهم این ساختمان واقع شده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائيلی، بمب منفجر شده قدرت زیادی نداشته و به طور کامل نیز عمل نکرده و در نتیجه خسارت کمی به بار آورده است. با این همه "اشپیگل آنلاین" می‌نویسد که تاثیرات سیاسی تلاشی که برای سوء قصد صورت گرفته، می‌تواند زیاد باشد، چون مقامات مسئول در اوروگوئه از هویت شخصی که مظنون اصلی در بمب‌گذاری بوده پرده برداشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیپلمات ایرانی که نام او را رسانه‌های مختلف Ahmed Sabatgold ذکر کرده‌اند متهم است به اینکه به تدارک انجام بمب‌گذاری کمک کرده است.

به گزارش "اشپیگل آنلاین"، دیپلمات ایرانی، پیش از اینکه دولت اوروگوئه اقدام به اخراجش کند، خود از این کشور خارج شده است. از این رو وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و اوروگوئه اعلام کرده‌اند که هیچ دیپلمات ایرانی از اوروگوئه اخراج نشده است.

پیش از بمب‌گذاری روز هشتم ژانویه نیز مورد مشکوک دیگری مورد توجه مقامات امنیتی اوروگوئه قرار گرفته بوده است. در روز ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ شخصی ناشناس چمدانی را در برابر سفارت اسرائیل قرار داده است. در آن تاریخ سفارت اسرائیل در ساختمانی غیر از محل کنونی آن واقع بود. چمدان خالی بوده و مقامات اوروگوئه‌ای حدس می‌زنند که قصد شخص ناشناس آگاه شدن از میزان اقدامات امنیتی پیرامون سفارت بوده است.

شخصی که چمدان را در برابر سفارت اسرائيل قرار داده بوده در فیلمی که دوربین‌های امنیتی ضبط کرده‌اند قابل رؤیت نبوده است. اما تصاویر دیگری نشان می‌دادند که در زمانی غیر عادی اتومبیلی که شماره دیپلماتیک سفارت ایران را داشته در نزدیکی محل واقعه پارک کرد بوده است.

پس از آن وزیر امور خارجه اوروگوئه سفیر ایران را فرا خوانده و به او گفته است که رفتار یکی از دیپلمات‌های ایرانی بسیار مشکوک است و اوروگوئه تصمیم دارد در صورت تکرار چنین موردی عکس‌العمل نشان دهد.

مترجم در سفرهای دیپلماتیک به آمریکای جنوبی

به گزارش رسانه‌ها، سفیر ایران در اوروگوئه ادعا کرده که دیپلمات مزبور در نزدیکی سفارت اسرائيل وقت معاینه پزشکی داشته و بدین خاطر اتومبیل خود را در آن محل پارک کرده بوده است. به گفته سفارت ایران این دیپلمات یک روز پیش از گفت‌وگوی وزیر امور خارجه اروگوئه با سفیر ایران این کشور را ترک کرده است.

"اشپیگل آنلاین" به نقل از روزنامه "El Observador" می‌نویسد که Sabatgold از مدت‌ها پیش زیر نظر مقامات امنیتی اوروگوئه بوده است. به نوشته این روزنامه چاپ مونته‌ویدئو، دیپلمات ایرانی ۳۲ سال دارد، یهودی‌ستیز و از منکران هولوکاست (قتل عام یهودیان به دست رژیم آلمان نازی) است. این روزنامه می‌افزاید که دیپلمات مظنون ایرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران را در سفرهایش به کشورهای آمریکای جنوبی از جمله هنگام دیدار با هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق ونزوئلا، به عنوان مترجم همراهی می‌کرده است.

تشدید اقدامات امنیتی در اوروگوئه

دولت اوروگوئه اعلام کرده که اقدامات امنیتی برای محافظت از سفارت اسرائیل و نهادهای متعلق به یهودیان در این کشور را تشدید کرده است. همچنین به اسرائيل اجازه داده شده یک تیم امنیتی به اوروگوئه اعزام کند.

پیش از این مقامات آرژانتینی ایران را متهم کرده بودند به اینکه شبکه‌ای تروریستی در آمریکای جنوبی ایجاد کرده است. آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس آیرس (آمیا) در ماه مه ۲۰۱۳ گفته بود که سرنخ‌های روشنی در دست دارد که نشان می‌دهند ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از جمله در برزیل، اوروگوئه، پاراگوئه، شیلی و کلمبیا حضور فعال دارند.

نیسمان شبکه یادشده را از جمله مسئول بمب‌گذاری در "آمیا" و حمله تروریستی نافرجام به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۲۰۰۷ خوانده بود.

آلبرتو نیسمان، دادستان متوفی آرژانتینی، همچنین کریستینا فرناندز د کیرشنر رئیس‌جمهور و نیز هکتور تیمرمن وزیر امور خارجه آرژانتین را متهم کرده بود که تلاش کرده‌اند به قصد بهبود بخشیدن به روابط آرژانتین با ایران و انجام معامله‌ای پرمنفعت، جلوی تحقیقات درباره ایرانیان مظنون به دست داشتن در ماجرای بمب‌گذاری در مرکز فرهنگی یهودیان "آمیا" را بگیرند.

چند ساعت پیش ازآن‌که نیسمان روز دوشنبه ۱۹ ژانویه در پارلمان آرژانتین در بوئنوس آیرس حضور یابد و درباره اتهاماتی که به رئیس جمهور این کشور زده توضیح دهد، جسد او در آپارتمانش یافت شد.

مقامات مسئول آرژانتینی اعلام کردند که تحقیقات اولیه حاکی از خودکشی نیسمان است. اما رئیس‌جمهور آرژانتین این نظر را رد کرد و گفت که دادستان را مخالفان دولت برای ایجاد بحران کشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016