شنبه 25 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دانشگاه ماساچوست آمریکا پذیرش دانشجویان ایرانی را متوقف کرد

View image
به گزارش بی‌بی‌سی٬ پس از حذف چند ساعته بیانیه دانشگاه ماساچوست در مورد عدم پذیرش دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌ها، اکنون یک سخنگوی این دانشگاه می‌گوید حذف موقت این بیانیه تصمیم یکی از کارمندان بوده و سیاست دانشگاه تغییری نکرده است.

این دانشگاه با انتشار یک بیانیه تازه اعلام کرده که سیاستش در مورد نپذیرفتن دانشجویان ایرانی تغییری نکرده و بر اساس مقررات فدرال آمریکا تقاضای تحصیل دانشجویانی ایرانی را در برخی از رشته‌ها رد می‌کند.

پیش از این دانشگاه ماساچوست در امهرست، ایالت ماساچوست، در اطلاعیه‌ای با عنوان "رویه پذیرش دانشجویان ایرانی" گفته بود که به شهروندان ایرانی متقاضی تحصیل در رشته‌هایی در دانشکده مهندسی (شامل مهندسی شیمی، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و صنایع) و دانشکده علوم (شامل فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی و علوم پولیمر) پذیرش نخواهد داد.

پس از جنجالی شدن این موضوع در شبکه‌های اجتماعی، این بیانیه از روی وب‌سایت دانشگاه حذف شد اما ساعاتی بعد دوباره در دسترس قرار گرفت.

ادوارد بلاگازوسکی مدیر اخبار و رسانه‌های این دانشگاه به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که یک کارمند این دانشگاه پس از دریافت تماس‌های فراوان، تصمیم گرفته بود که بیانیه را از روی وب‌سایت حذف کند اما سیاست این دانشگاه تغییری نکرده و این بیانیه مجددا در دسترس است.

این دانشگاه با انتشار بیانیه‌ای گفته تصمیم این دانشگاه بر اساس قانون مصوب سال ۲۰۱۲ ایالات متحده است که در آن وزارت خارجه آمریکا رد ویزای متقاضیان تحصیل در رشته‌های مرتبط با حوزه انرژی، مطالعات اتمی‌ و مهندسی هسته‌ای را الزامی اعلام کرده است.

این دانشگاه در بیانیه خود آورده است که تبعیت ما از قوانین فدرال ممکن است برای دانشجویان ایرانی ما دردسرهایی به دنبال داشته باشد و از این بابت متاسفیم هرچند "محرومیت بخشی از دانشجویان از پذیرش با ارزش‌ها و اصول ما سازگار نیست" اما دانشگاه ملزم به تبعیت از قوانین است و باید رویه و روش‌های خود را با قانون سازگار کند.

دانشگاه ماساچوست در عین حال تاکید کرده که تنها دانشگاهی نیست که دانشجویان ایرانی را رد می‌کند و برخی دانشگاه‌های دیگر هم بر اساس این قانون، دانشجویان ایرانی را نمی‌پذیرند.

شورای ملی ایرانیان آمریکا در بیانیه‌ای به دانشگاه ماساچوست اعتراض کرده و نوشته چنین اقدامی به شدت به حیثیت این دانشگاه ضربه می‌زند و دولت آمریکا باید این مشکل را حل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت خارجه آمریکا: برنامه‌ای برای محرومیت دانشجویان ایرانی از تحصیل نداریم

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت قوانین ایالات متحده، شهروندان ایران را از آمدن به این کشور و تحصیل در رشته های فنی و مهندسی منع نمی‌کند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام دانشگاه ماساچوست مبنی بر نپذیرفتن دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های فنی و مهندسی منتشر شده است.
بنا به این بیانیه، "هیچ تغییری در سیاست آمریکا یا دستورالعملی تازه" برای پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ایالات متحده اتخاذ نشده و همچنان "وزارت خارجه آمریکا متعهد است که سفر متقاضیان واجد شرایط را تسهیل کند."
پیشتر دانشگاه ماساچوست در شهر امهرست گفته بود از این به بعد دانشجویان ایرانی را در مقطع فوق لیسانس رشته‌های مهندسی مکانیک، کامپیوتر، شیمی، و علوم طبیعی نمی‌پذیرد زیرا چنین کاری ممکن است این دانشگاه را در خطر نقض تحریم های آمریکا علیه ایران قرار دهد.

دانشگاه ماساچوست مبنای تصمیم خود را مصوبه کنگره در سال ۲۰۱۲ و دستورالعملی دانسته که در ژوییه ۲۰۱۳ از سوی وزارت داخله آمریکا منتشر شده و در آن پذیرش شهروندان ایرانی متقاضی تحصیلات عالی با هدف "کسب آمادگی برای اشتغال در صنایع نفت، گاز، و انرژی اتمی ایران" ممنوع شده است.

با این حال، وزارت خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی گفته است درخواست ویزای "هر متقاضی به شکل جداگانه بررسی می شود و وزارت خارجه درباره این تصمیم خاص دانشگاه ماساچوست با مسئولان این دانشگاه تماس می‌گیرد."

به نوشته روزنامه بوستون‌گلوب، "دستورالعمل تازه دانشگاه ماساچوست شامل حال آن دسته دانشجویان ایرانی هم می‌شود که اکنون در حال تحصیل در این دانشگاه هستند."

این دانشگاه در بیانیه خود آورده است که هرچند "محرومیت بخشی از دانشجویان از پذیرش با ارزش‌ها و اصول ما سازگار نیست" اما دانشگاه ملزم به تبعیت از قوانین است و باید رویه خود را با قانون سازگار کند.

دانشگاه ماساچوست در عین حال تاکید کرده که تنها دانشگاهی نیست که دانشجویان ایرانی را رد می‌کند و برخی دانشگاه‌های دیگر هم بر اساس این قانون، دانشجویان ایرانی را نمی‌پذیرند.

"شورای ملی ایرانیان آمریکا" در بیانیه‌ای به دانشگاه ماساچوست اعتراض کرده و نوشته چنین اقدامی به شدت به حیثیت این دانشگاه ضربه می‌زند و دولت آمریکا باید این مشکل را حل کند.

تصمیم دانشگاه ماساچوست در شرایطی است که آمریکا در قالب گروه ۵+۱ در حال مذاکره با مقام های تهران برای رفع نگرانی‌ها از برنامه هسته ای ایران است.
ایران تاکید دارد که هدف برنامه اتمی اش صلح آمیز است اما کشورهای غربی نگران هستند که این کشور تلاش دارد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016