یکشنبه 26 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای همکاری خلیج فارس خواستار دخالت نظامی سازمان ملل در یمن شد

150206190005_yemen_houthi_rebels_624x351_epa_nocredit.jpg
به گزارش بی‌بی‌سی٬ وزیران خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از شورای امنیت خواسته اند که با اتکا به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، دخالت نظامی در یمن صورت بگیرد.
در بیانیه نشست اضطراری وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس آمده است شورای امنیت باید با استفاده از دخالت نظامی یا برقراری تحریم‌های اقتصادی، بحران سیاسی جاری در یمن را حل کند.

"شورای همکاری خلیج"، تسلط یافتن شبه‌نظامیان حوثی بر صنعا را "کودتا" علیه دولت مشروع این کشور نامیده است.

از ماه ژانویه که رئیس جمهوری و دولت یمن در اعتراض به اقدامات حوثی‌ها از قدرت کناره‌گیری کردند این شبه‌نظامیان شیعه امور پایتخت را در دست گرفته و با شماری از قبایل سنی در مناطق جنوبی رویارویی مسلحانه داشته اند.

روز شنبه شمار کشورهایی که سفارتخانه‌های خود را در صنعا تعطیل کردند به ۱۴ کشور رسید.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا هفته قبل در واکنش به آنچه "نگرانی‌های امنیتی" توصیف شد سفارتخانه‌های خود را در صنعا تعطیل کرده و روز شنبه هلند، ترکیه و اسپانیا نیز به این فهرست افزوده شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنین هیئت‌های دیپلماتیک پنج کشور عرب حاشیه خلیج فارس، عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت و امارات متحده عربی، صنعا را ترک کرده اند.

حوثی ها پس از انحلال پارلمان یمن و تشکیل شورای ریاست جمهوری، از تهیه قانون اساسی تازه ای برای اداره امور کشور سخن گفته‌اند.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، قدرت گرفتن حوثی‌ها در یمن را تهدیدی برای امنیت و ثبات خود می‌دانند و می‌گویند شیعیان حوثی از پشتیبانی لجستیکی ایران برخوردار هستند.

مقام های ایران و حوثی‌ها این اتهام را رد می‌کنند.

حوثی‌ها همچنین موضعگیری اخیر شورای همکاری خلیج فارس را تقبیح کرده اند.
این درحالیست که روز یکشنبه قرار است اعضای شورای امنیت برای بررسی موضوع یمن و صدور قطعنامه تشکیل جلسه دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت از شبه‌نظامیان حوثی می‌خواهد که "سریعا و بدون قید و شرط" از ادارات دولتی خارج شوند، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و اعضای کابینه را از حبس خانگی خارج کنند، و با "حسن نیت" در مذاکرات آشتی به رهبری سازمان ملل مشارکت جویند.

در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، به فصل هفتم منشور ملل متحد برای دخالت نظامی در یمن، اشاره‌ای نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016