دوشنبه 27 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هشدار روزنامه سعودی: یمن در مُشت سیاسی اقتصادی ایران

• ایران گام هایی را برای سیطره بر بندر عدن در جنوب یمن برداشته است. این نگرانی وجود دارد که ایران از این بندر برای دور زدن تحریم ها استفاده کند.

یک روزنامه سعودی درباره حرکت یمن به سمت ایران هشدار داد.

به گزارش عصرایران،‌ روزنامه العرب چاپ لندن هشدار داد با توقف سرمایه گذاری ها و کمک های اقتصادی کشورهای جنوب خلیج فارس به یمن، بیم آن می رود این کشور به سمت تهران وحرکت کند و در مشت سیاسی - اقتصادی ایران قرار بگیرد.

این روزنامه مدعی شد: ایران گام هایی را برای سیطره بر بندر عدن در جنوب یمن برداشته است. این نگرانی وجود دارد که ایران از این بندر برای دور زدن تحریم ها استفاده کند.

ابه دنبال سیطره شیعیان حوثی بر دولت یمن ، کشورهای جنوب خلیج فارس سرمایه گذاری ها و کمک های مالی خود به یمن را به حال تعلیق درآوردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کشورهای جنوب خليج فارس اتفاقات يمن را کودتای حوثی ها توصيف کرده اند. امارات و عربستان سعودی نيز سفارت خود را در صنعا تعطيل کردند.

در مقابل، ايران از تحولات يمن و سيطره حوثی ها استقبال کرده اند.
رسانه های خارجی حوثی های يمن را نزديک به ايران می دانند.

روزنامه العرب اضافه کرد:‌ اگر کمک ها و سرمايه گذاری های اقتصادی ايران جايگزين کمک های اقتصادی کشورهای عربی شود در اين صورت حوثی های شيعه می توانند حکومت خود را در يمن تثبيت کنند و نفوذ ايران هم از لحاظ سياسی و اقتصادی در منطقه گسترش می يابد.

همچنين، اين وضعيت فرصت بی نظيری را برای کنترل ايران بر اقتصاد فراهم می کند.

با اين حال شماری از تحليلگران اين نگرانی ها را بی مورد دانسته و می گويندد ايران هم اکنون به دليل کاهش قيمت نفت و تحريم های اقتصادی،‌ با شرايط سخت اقتصادی روبه رو است به همين دليل قادر به جايگزينی کمک ها و سرمايه گذاری های اقتصادی کشورهای عربی در يمن نيست.

عربستان سعودی به ميزان ۷۰۰ ميليون دلار پروژه ها و طرح های مختلف در يمن را تامين مالی می کند. اين کشور گفته است که کمک ها و سرمايه گذاری های اقتصادی اش در يمن را به حالت تعليق در می آورد.

عربستان سعودی مهمترين حامی مالی يمن به شمار می رود و پس از آن کويت و امارات قرار دارند.

"عبدالله المغلوث" کارشناس اقتصادی سعودی نيز گفت که سرمايه گذاری های کشورهای جنوب خليج فارس در يمن ۸۰ درصد از کل سرمايه گذاری های خارجی در اين کشور را شامل می شود.

با اين حال رئيس بانک مرکزی يمن از نگرانی ها درباره وضعيت اقتصادی اين کشور کاسته و گفته است:‌ ذخاير ارزی يمن در وضعيت مناسبی است و تا پايان ماه ژوئيه گذشته به رقم ۴.۵ ميليارد دلار رسيد.

وی افزود: با اين وضعيت مالی می توان برای بيش از ۴ ماه کالاهای اساسی را وارد کرد به ويژه که پيش بينی می شود قيمت جهانی غذا به دليل کاهش قيمت نفت، کاهش يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016