دوشنبه 27 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی: ايران پذيرفته غنی‌سازی ۲۰ درصد و کار تکميل راکتور اراک را تعطيل کند اما در مقابل هيچ نگرفته

خبرگزاری تسنيم: رئيس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: ايران در توافقنامه ژنو پذيرفته غنی‌سازی ۲۰ درصد و کار تکميل راکتور اراک را تعطيل کند و سوخت آن را نسازد، اما بايد ديد که در مقابل چه چيزی تحصيل کرده است؟

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری تسنيم، فناوری هسته‌ای از جمله تکنولوژی‌های برتر در عصر حاضر است که دستيابی به آن از نظر راهبردی امتياز ويژه‌ای برای هر کشوری محسوب می‌شود.
با اين وجود عليرغم پيشرفت‌های فراوان ايران اسلامی در اين حوزه، همچنان برخی شبهات درباره ميزان توانمندی کشورمان در حوزه فناوری هسته‌ای و نيز به‌ صرفه بودن سرمايه‌گذاری‌های کلان در اين بخش و مقاومت در برابر زورگويی‌های جهانی توسط برخی "بی‌انصافان" مطرح می‌شود.
به‌ سراغ فريدون عباسی رئيس سابق سازمان انرژی اتمی و از دانشمندان مطرح کشور در اين حوزه رفتيم و در سلسله گفت‌وگوهايی به بررسی توانمندی کشور در اين حوزه و نيز کاربردهای اين فناوری برتر پرداخته‌ايم که بخش ششم از اين سلسله گفت‌وگوها پيش روی شماست:
فريدون عباسی رئيس سابق سازمان انرژی اتمی در تحليل مذاکرات هسته‌ای و جايگاه جمهوری اسلامی در مذاکرات، اظهار داشت: مذاکرات مسير خود را طی می‌کند و يک شروع متفاوتی در دولت يازدهم داشته و ما اميدواريم حتما خطوط قرمز را رعايت کنند. دولت حتما بايد به اين نکته توجه کند که در داخل کشور بايد شرايطی ايجاد شود تا صاحبان انديشه و متخصصان مختلف، عرصه مناسب و در خور شأن خود را در داخل کشور مشاهده کنند.
وی مسير مذاکرات را زاييده فکر خاصی در جامعه دانست و تصريح کرد: بعد از پرونده هسته‌ای می‌خواهيم در برابر ساير موضوعات چه روشی را در پيش بگيريم؟ به هر تقدير تکليف حال حاضر ما اين است که ما از تيم مذاکرات دفاع کنيم، چون به فرموده مقام معظم رهبری اينها فرزندان کشور هستند و شايد هم يک مقداری ديدگاه‌شان با ديدگاه ديگران متفاوت باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما بايد ضمن دفاع از تيم مذاکره‌کننده کشورمان بر خط قرمز نظام تاکيد کنيم و بخواهيم که روی خط قرمزها ايستادگی کنند. گروه مذاکره‌کننده ايرانی نبايد تفکر قبيله‌ای داشته باشد، بلکه بايد از خرد جمعی استفاده کند. اگر روی خط قرمزها که حفظ استقلال کشور و حفظ دستاوردهای ماست بايستيم، قاعدتا بايد برنده باشيم و دليلی ندارد که طرف مقابل در مذاکرات از ما امتياز بگيرد، چرا که ما کار خودمان را انجام می‌داديم و آنها بودند که در پوشش مقررات جهانی که خودشان تدوين کردند از اين مقررات سوءاستفاده و تلاش کردند کشور ما را درگير چالش کنند.
عباسی با اشاره به اينکه آنها تلاش دارند جمهوری اسلامی در کار نباشد، يادآور شد: آمريکايی‌ها در گذشته با روش‌های مرسوم نتوانستند ما را شکست دهند. در موضوع هسته‌ای متمرکز شده‌اند و تلاش دارند تا رفتار کشور ما را عوض کنند يا موضوعات موشکی ما را محدود کنند. حالا ما می‌خواهيم چه انجام دهيم؟ آيا می‌خواهيم رفتارمان را عوض کنيم؟
وی ادامه داد: عده‌ای هستند که می‌گويند اصلا ما چرا انقلاب کرديم! اينها يک تعداد افرادی هستند که بايد رهايشان کنيم و بگذاريم کار بيهوده خودشان را انجام دهند، اما ملت می‌خواهند با عزت زندگی کنند و انتظارشان از مذاکرات در سطحی است که می‌خواهند گفتمان انقلاب حفظ شود و مخالفند که ديپلمات‌های ما جا بزنند.
رئيس انجمن هسته‌ای ايران با بيان اينکه بايد بدانيم که گفتمان انقلاب اسلامی به چه معنايی است، گفت: اگر روی اين تکيه کنيم، تيم مذاکره‌کننده هم با عزت جلو می‌رود و طرف مقابل بايد گفتمان جمهوری اسلامی را بپذيرد و حق ندارند ما را محدود کند.

**در يک سال گذشته چه چيزی به دست آورده‌ايم؟
فريدون عباسی در ارزيابی فرسايشی شدن روند مذاکرات و انجام توافق سياسی و موکول کردن جزئيات به آينده، تاکيد کرد: در اين يک‌ سالی که گذشته ما چه چيزی به دست آورده‌ايم؟ سرمايه کشور را توانستيم بازگردانيم يا مسکنی به ما داده‌اند که ما را درگير کنند؟ مشکل خاصی حل نشده است.
وی ادامه داد: به نظر من اگر ما غنی‌سازی ۲۰ درصد را فقط در حد نيازمان انجام می‌داديم و فقط آن را مقداری پايين می‌آورديم و همين‌طور که کار تبديل را انجام می‌داديم غرب هم تحريم‌ها را حذف می‌کرد، اين کار بهتری بود. در برنامه اقدام مشترک بايد گنجانده می‌شد که امتيازدهی و امتيازگيری به چه صورتی باشد و به طور مشخص، چه چيزی در مقابل چه چيزی اجرا شود.
دانشمند هسته‌ای کشورمان حاصل مذاکرات يک سال اخير را چشم‌گير ندانست و تصريح کرد: من مطلب قابل ملاحضه‌ای نديدم. مشاهده کنيد که با حرکت‌های سياسی و اقتصادی که در دنيا در خصوص نفت انجام شده، درآمد کشور هم پايين آمده، بنابراين عرصه تقابل ما با ديگران به موضوع هسته‌ای ختم نمی‌شود.
وی افزود: ما موضوعات مختلف منطقه‌ای و جهانی داريم که ايران در آن نقش تعيين کننده‌ای دارد و بهتر است ما از ساير ابزارهای‌مان استفاده کرده و درست مذاکره کنيم. بايد ديگران خود را با ما تنظيم کنند.

** نبايد با وعده‌های توخالی مردم را فريب دهند
فريدون عباسی نظام اسلامی را دارای ساختاری قدرتمند دانست که نشان داده در کوتاه مدت با روحيه انقلابی و تمدن بزرگ، تحول اساسی در کشور ايجاد کرده و يادآور شد: اين بزرگ‌ترين اهرم ماست. بايد به مردم اميد دهيم. اگر در داخل همراهی داشته باشيم و با وعده تو خالی مردم را فريب ندهيم، مردم هم ايستاده‌اند. مردم هر کاری انجام داده‌اند بدون چشم‌داشت بوده است.

**ايران پذيرفته غنی‌سازی ۲۰ درصد و کار تکميل راکتور اراک را تعطيل کند و سوخت آن را نسازد اما در مقابل هيچ چيز نگرفته است
رئيس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين پرسش که در حال حاضر همان مسير توافق موقت ژنو ادامه دارد و مذاکرات تمديد شده با توجه به توافق پيشين آمريکا با اين توجيه که تحريم‌ها جديد نيست ما را تحريم می‌کند، اين حفره و خلاء چگونه بايد رفع شود؟ توضيح داد: ايران در توافقنامه ژنو پذيرفته که برخی از فعاليت‌های خود را تعطيل يا کم کند و در برخی جاها مانند غنی‌سازی ۲۰ درصد و کار تکميل راکتور اراک را تعطيل کند و سوخت آن را نسازد، همه اينها امتيازاتی است که ما به طرف مقابل داده‌ايم و اما سوال اين است که ما چه چيزی گرفته‌ايم؟ از نگاه من هيچ چيز نگرفته‌ايم.
وی افزود: من معتقدم همان غنی‌سازی ۲۰ درصد کافی بود. ما بايد آن را کم می‌کرديم و نياز به تعطيلی نبود. صحبت از فردو و ساير چيزهای ديگر به اين معنا است که ما خيلی بيش از حد انتظار به خواست آنها عمل کرديم. خب حالا نظر اين بوده و لذا عده‌ای رفتند و آن را امضا کردند، اما چه به دست آوردند؟ توانستند مشکلات جامعه را حل کنند يا اينکه فقط يک کار فرسايشی انجام شد؟

**هسته‌ای می‌خواهيم چکار؛ آقايان با هواپيمای شخصی بروند انگليس و سواحل قناری تفريح کنند!
رئيس انجمن هسته‌ای ايران با اشاره به اينکه ما دچار روند فرسايشی هستيم، اظهار داشت: برخی می‌گويند که اصلا برنامه هسته‌ای را برای چه خواستيم؟ بی‌خود برای کشور دردسر درست کرده‌ايم. اين ديدگاه در مسائل ديگر هم بيان می‌شود که ما برای چه می‌خواهيم به درياها برويم و با اقيانوس‌ها چکار داريم؟ چرا خودمان را به دردسر بياندازيم؟ می‌خواهيم در قطب جنوب چکار کنيم؟ همه اينها قابل بحث است.
وی ادامه داد: برخی می‌گويند همين که برويم باغ‌های کرج و شمال و يا جزيره کيش را بگرديم کافی است و اگر برخی آقايان هم می‌خواهند بيشتر تفريح کنند بروند سواحل قناری، فرانسه، انگليس و اندونزی و بهترين هواپيما هم در اختيارشان است. اگر بخواهيم اين‌طور فکر کنيم در خيلی از چيزها بايد کوتاه بياييم. اين تفکر محدود است. آيا ما می‌خواهيم با اين تفکر پيش برويم؟ اگر بخواهيم اين‌طور فکر کنيم در خيلی از مسائل بايد کوتاه بياييم.
فريدون عباسی با اين بيان که"تفکر برخی افراد اصلا به حدود هسته‌ای هم محدود نمی‌شود و همين افراد که می‌گويند برنامه هسته‌ای ما به درد نمی‌خورد معتقدند اصلا ما با اسرائيل چه کار داريم و چرا بايد فلسطين را تقويت کنيم و چرا افاغنه را در کشور راه می‌دهيم؟" خاطرنشان کرد: همان تفکری که با حضور افاغنه مسلمان در کشور مخالف است، معتقد است ما چه کار به رژيم‌صهيونيستی داريم و کسانی که برای مذاکرات هم اين خط را دنبال می‌کنند در اين انديشه هستند که اين مسائل به ما چه مربوط است!

**بايد ماهواره داشته باشيم و نگذاريم هر وقت خواستند شبکه‌های ما را از ماهواره حذف کنند
وی اضافه کرد: ما مسلمان هستيم و نمی‌توانيم بگوييم به ما مربوط نيست. افاغنه و فلسطينی‌ها مسلمان هستند و ما بايد از آزادی‌خواهی در جهان حمايت کنيم. رسانه و تلويزيون ما بايد روی آنتن برود و نبايد اجازه دهيم که کشوری هر وقت خواست تلويزيون ما را قطع کند.
رئيس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تحولات قدرت و نظم جهانی، تاکيد کرد: ملت‌های جهان امروز متوجه می‌شوند که استعمار جديد و نظم جهانی چيست. متوجه می‌شوند که چطور به اسارت گرفته شدند. اگرچه تاوان آن را ايران می‌پردازد، اما اين ديدگاه در آينده پيروزی ما را در پی دارد. اين تحريم‌ها نشان می‌دهد که چگونه حمل و نقل جهان را چند شرکت بيمه در دست گرفتند و قفل کرده‌اند؟ چطور پرچم جعلی روی کشتی‌ها می‌زنند و دنيا را کنترل می‌کنند.

**برای برخی سازشکاران همين که بتوانند ويزای چند کشور را بگيرند کافی است
فريدون عباسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران تابوها را شکست و اين استعماری که زير زرق و برق تکنولوژی امروز پنهان شده، نشات گرفته از رشد الکترونيک در دنياست و ايران اين را برای ملل آشکار کرده است. مطمئنا کسانی که به امروز نگاه می‌کنند، نمی‌توانند تحولی که در ۵۰ سال آينده اتفاق می‌افتد را درک کنند، چون خوشی خود را به چند سفری که امروز می‌خواهند در دنيا انجام دهند و بتوانند ويزا بگيرند محدود دانسته‌اند و اينها می‌توانند به سازش دلخوش باشند.
رئيس انجمن هسته‌ای ايران گفت: معتقدم بايد با آمريکا و غرب در حد خودشان مبارزه کنيم و در بهداشت، آموزش در دانشگاه‌ها، صنايع و توليد اندازه ما بايد به گونه‌ای باشد که به آنها بقبولانيم که در دنيا قدرت هستيم و در اين صورت با ما تعامل خواهند کرد.
عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی عقب‌نشينی‌های دولت اصلاحات در زمينه مذاکرات هسته‌ای و تاثير فتنه ۸۸ بر مذاکرات، خاطرنشان کرد: وقتی توقف مذاکرات هسته‌ای را دامن زدند، نماينده آمريکا در مذاکرات به‌ صورت غيرمنطقی از مذاکره طفره می‌رفت. اين کار به اين معنا بود که منتظر بودند که در انتخابات ايران اتفاق خاصی که آنها پيش‌بينی کرده بودند، رخ داده و جامعه ناامن شود.
وی در پايان خاطرنشان کرد: در همين فتنه شعارهايی داده شد و عوامل بيگانه تصور کردند که جناح اپوزيسيون داخلی ايران را می‌شود تقويت کرد و با تحريم فشار ايجاد کرد. بالاخره تيم مذاکره‌کننده ما با يک ديدگاه و فلسفه‌ای برای مذاکرات رفتند و اين ديدگاه ممکن است با نگاه ما متفاوت باشد، مادامی که تيم مذاکره‌کننده کشور روی خط قرمز‌ها بايستد، ما از آنها حمايت می‌کنيم.

**گفت‌وگـو از سیــد ميثـم رحمتی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016