دوشنبه 27 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مصوبه دولت برای مقابله با ريزگردهای اهواز

واحد مرکزی خبر ـ سخنگوی دولت از مصوبه ۱۴ ماده ای هيات دولت برای مقابله با آثار زيان بار ريزگردها خبرداد و گفت: قرار شد با تقسيم کار طی سه برنامه کوتاه ، ميان و بلند مدت برای مقابله با اين پديده اقدامات لازم صورت گيرد.

محمد باقر نوبخت در مصاحبه با اشاره به گسترش پديده نامطلوب ريز گردها در استانهای جنوبی و غربی گفت: برای مقابله با اين پديده يک کار با برنامه و توجه ويژه احساس می شد.

وی افزود: براين اساس ، دکتر هاشمی وزير بهداشت به نيابت از دولت به استان خوزستان سفر کرد و وزارتخانه های مختلف و سازمان های مرتبط مانند محيط زيست و مديريت و برنامه ريزی نقشه راه مهار اين پديده ناخوشايند را در يک گزارش ديشب به هيات وزيران ارائه کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بخشی از مشکل به دلايل اقليمی است

سخنگوی دولت با بيان اينکه بخشی از دلايل اين پديده ؛ داخلی و ناشی از خشکسالی اقليمی در استانهای جنوبی است ، گفت: متاسفانه خشکسالی حتی بخشی از استانهای شمالی را که از نظر منابع آبی غنی هستند ، هم درگير کرده است.

وی با بيان اينکه بخشی از عوامل توليد ريزگردها در خارج از مرزهای ايران است، افزود: روزهای گذشته کويت ، عربستان و حتی مصر هم با اين پديده مواجه بوده اند.

ريزگردها سالها مهمان ما خواهند بود

سخنگوی دولت گفت:‌ با توجه به تعدد اين اتفاق ما بايد آمادگی داشته باشيم که به صورت يک پديده ای که شايد با آن سالها مواجه باشيم ، مقابله کنيم و برنامه ای مناسب برای مواجهه با اين پديده داشته باشيم.

نوبخت با بيان اينکه بر اساس مصوبه هيات وزيران قرار شد در يک جدول زمانی طی سالهای ۹۳ و ۹۴ هر دستگاه کار مرتبط با خود را انجام دهد ، افزود‌: برای اجرای برنامه ميان مدت و بلند مدت هم کارگروه دائم تشکيل شد.

تامين اعتبار مقابله با ريزگردها

وی افزود : سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور مکلف شد در مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ اين مصوبه با همکاری استانداری خوزستان و استان های مرتبط نسبت به تعيين اهداف کمی و ابلاغ اعتبارات مورد نياز اقدام کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد : سازمان هواشناسی کشور مکلف شد کانون های شکل گيری اوليه ريزگردها را با اولويت بندی کانون های موثر در استان خوزستان و ساير استانهای مرتبط اعم از ايلام و کرمانشاه و غرب کشور شناسايی کند.

نوبخت افزود : سازمان حفاظت محيط زيست کشور نيز مکلف شد ضمن بهره گيری از مراجع و نهادهای علمی و پژوهشی کشور شبکه سنجش آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان خوزستان و استان های درگير اين پديده را در سالهای ۹۳ و ۹۴ تکميل کند و اطلاعات و دادهای لازم را در اختيار سازمان هواشناسی کشور قرار دهد.

اختصاص هزار ميليارد تومان به مسکن مهر

نوبخت با اشاره به مشکلات انشعاب آب ، برق و شبکه فاضلاب برخی از شهرهای مسکن مهر گفت: دولت بعد از مدتها کار کارشناسی ديشب تصويب کرد که هزار ميليارد تومان به عنوان کمک بلاعوض برای تامين آب ، برق و شبکه تصفيه فاضلاب اين شهرها بپردازد.

وی افزود: با اين مصوبه بار قابل توجهی از متقاضيان مسکن مهر برداشته می شود زيرا تا پيش از اين خود متقاضی بايد برای درخواست انشعاب آب، برق و فاضلاب اقدام می کرد.

وی با بيان اينکه اين کار در وهله اول با اولويت در شهرهای پرديس ، گلبهار ، صدرا ، سهند ،هشتگرد و پرند انجام می شود، افزود: از اين اعتبار همچنين برای تصفيه خانه شهرهای جيرفت ، بندرعباس ، زرقان فارس ، خوی ، اروميه ، تهران ، تبريز و رودهن انجام می شود.

سازمان محيط زيست مکلف به احيای تالابهای خوزستان شد

وی گفت : سازمان حفاظت محيط زيست همچنين مکلف شد برای احيای تالابهای استان خوزستان و استان های مرتبط با اين پديده از طريق جوامع محلی و جلب مشارکتهای مردمی اقدامات لازم را بعمل آورد .

سخنگوی دولت اظهار داشت : سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيز داری کشور مکلف شد اقدامات پايدارسازی را در کانون های بحران ايجاد گرد و غبار از طريق مالچ پاشی و نهال کاری حداقل در مرحله اول در سطح ۳۰ هزار هکتار و اجرای عمليات پخش سيلاب در اين مناطق انجام دهد.

وی با بيان اينکه برخی تحليل می کنند اقدامات وزرات نفت در پاره ای موارد ممکن است در تشديد ريزگردها موثر باشد ، افزود: وزارت نفت از طريق واحد های تابعه مکلف شد منابع لازم را برای اجرای عمليات تثبيت کانون های توليد گرد و غبار داخلی ناشی از فعاليت های نفتی تامين کند.

نوبخت افزود : وزارت نفت مکلف شد نسبت به رها سازی آب در هور العظيم مرتبط با ميادين نفتی ياران شمالی و جنوبی و لوله گذاری به منظور توزيع مناسب جريان آب در جاده های آنتنی ميدان های نفتی اقدام کند.

آزادسازی حقابه تالاب های خوزستان

سخنگوی دولت افزود : وزارت نيرو نيز موظف شد حد بستر تالاب ها را تعيين و حقابه های تالاب های استان خوزستان و استان های مرتبط و درگير با ريزگردها را آزادسازی کند.

وی افزود‌: وزارت جهاد کشاورزی نيز مکلف شد در قبال ارائه خدمات و کمک های بلا عوض در اجرای طرح احيای اراضی کشاورزی دشت خوزستان در مناطق ايجاد ريزگردها ، کشاورزان را به ايجاد درختکاری در حاشيه مزارع از طريق باد شکن های زنده ترغيب کند.

نوبخت با بيان اينکه وزارت بهداشت ، درمان و‌آموزش پزشکی نيز مکلف شد برای تجهيز آزمايشگاه ، استقرار نظام اطلاع رسانی و واکنش سريع و تجهيز مراکز تشخيصی و مراقبتی بيماری های ناشی از استنشاق گرد و غبار اقدام کند، افزود : بانک مرکزی هم موظف شد از طريق بانکهای عامل ۲۴۰ ميليارد ريال به صورت تسهيلات ارزان قيمت با سود و کارمزد هفت درصد را به منظور کمک به عايق سازی منازل جهت جلوگيری از ورود گرد و غبار و تجهيز سيستم حمل و نقل عمومی به سامانه های مناسب تهويه هوا در اختيار استانداری خوزستان و هم استانداری های استانهای مرتبط قرار دهد تا با هماهنگی دستگاههای اجرايی ذيربط به متقاضيان پرداخت شود.

وی گفت : سازمان مديريت و برنامه ريزی هم مکلف شد تسهيلات پرداختی با اعلام بانک مرکزی را تقبل و پرداخت کند.

نوبخت افزود : وزارت راه و شهرسازی هم مکلف شد نسبت به تجهيز فرودگاه اهواز و استان های مرتبط برای برقراری امکان پرواز در شب در مواقع بحرانی ناشی از پديده ريز گردها بررسی های لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت افزود : همچنين قرار شد سازمان مديريت و برنامه ريزی برای پاکسازی معابر از طريق استانداری خوزستان و استان های مرتبط مبلغ مشخصی را در اختيار شهرداری های شهرهای متاثر از ريز گردها قرار دهد تا آثار اين پديده ها بعد از قطع شدن ريز گردها پاکسازی کنند.

وی با بيان اينکه برای هماهنگی و نظارت مستمر بر اجرای اين مصوبه قرار شد کارگروهی با مسئوليت وزارت کشور به صورت دائمی فعال باشد ، افزود ‌: در اين کار گروه سازمان های مرتبط مانند وزارتخانه های نيرو ، نفت ، امور خارحه ، جهاد کشاورزی ، بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،‌ سازمان های مديريت و برنامه ريزی و حفاظت محيط زيست در سطح ملی عضو هستند و قرار است در مقاطع زمانی سه ماهه گزارش کارهای خود را به هيات دولت ارائه دهند.

اختيارات ويژه به کارگروه ويژه

نوبخت با بيان اينکه هيات دولت به اين کارگروه اختيارات ويژه ای داده است تا برنامه های مختلف را سريعا مصوب کند ، گفت: همين کارگروه قرار است در سطح استانهای مرتبط با مسئوليت استاندار و نمايندگان واحدهای استانی دستگاههای متناظر اقدامات لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت گفت : همچنين قرار شد اين کارگروه اعتباراتی را که لازم است به سازمان مديريت و برنامه ريزی اعلام کند و اين سازمان موظف شد همه منابع مالی اين کار را فراهم کند.

وی گفت:‌ تاکيد رئيس جمهور بر اين است که برای همه اين برنامه ها با اولويت اعتبار لازم داده شود.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر معاون اول رئيس جمهور به عراق به همراه تعدادی از وزرا گفت‌: بخشی از مسائل مربوط به پديده ريز گردها بايد در سطح توافقات منطقه ای حل شود و قرار است در سفر آقای جهانگيری به عراق يکی از موضوع هايی که بررسی شود همين کانون های ريز گردها باشد.

وی گفت: انتظار داريم در يک دوره زمانی کوتاه ، ميان و بلند مدت بتوانيم با اجرای اين مصوبات با اين پديده نامطلوب که مردمان خوب استان خوزستان و استانهای غربی کشور را آزار می دهد ، مقابله کنيم و مشکلات آنها را کاهش دهيم.

استقبال دولت از همکاری بسيج

نوبخت با بيان اينکه در برخورد با اين پديده بايد از همه ظرفيت های کشور استفاده کنيم ، گفت : با خبر شديم که سازمان بسيج اعلام آمادگی کرده است که کمک کند و ما ضمن تقدير ، از اين احساس مسئوليت استقبال می کنيم.

وی افزود ‌: در هيات دولت اين موضوع مطرح شد که نه تنها بسيج بلکه هر بخش و سازمان و ارگان ديگری که بتواند در اين باره صاحب برنامه باشد و کمک کند حتما برخوردار خواهيم شد.

سخنگوی دولت در باره اينکه سازمان های مردم نهاد چگونه می توانند به دولت کمک کنند ، گفت:‌ دولت در هر اقدامی که انجام می دهد وقتی موفق است که از پشتيبانی و حمايت مرد برخوردار باشد.

وی گفت :‌ در طول ۸ سال دوران دفاع مقدس هم در مقابله با دشمنان و بدخواهان که اتفاقا از همين مرزهای جنوبی به کشور حمله کردند با کمک مردم توانستيم مقابله کنيم.

نوبخت افزود : به خاطر دارم در دوران دفاع مقدس که بيست و چند ساله بودم ، وقتی با لباس بسيجی در خوزستان در بين مردم صحبت می کردم همين ريز گردها آن موقع هم وجود داشت.

وی گفت: ديشب که هيات دولت داشت اين موضوع را به تصويب می رساند ديديم همه کسانی که دور ميز هيات دولت هستيم در دوران دفاع مقدس در همان استانها لباس بسيجی پوشيده بوديم و کنار مردم بوديم.

سخنگوی دولت گفت: طبيعتا ما هم با فشار و ظلم دشمنان و بد خواهان انقلاب و جمهوری اسلامی به مردم خوب خوزستان و استانهای غرب آشناييم و ما در واقع فرزندان همين مردم هستيم.

وی افزود: اگر می خواهيم با اين پديده مقابله مناسبی شود بايد از همه ظرفيت های ملی و کشوری استفاده کنيم.

نوبخت گفت: ‌حتی ايرانيان مقيم خارج ، انجمن های ايرانی خارج از کشور و حتی انجمن های خارجی هم اگر ايده ای داشته باشند می توانند ارائه دهند و استقبال می کنيم.

سخنگوی دولت گفت: چون مسووليت اين کارگروه با وزير کشور است بنابراين وزارت کشور حتما يک بخش واحد برای جمع آ‌وری اطلاعات و اعلام آمادگی سازمان های مردم نهاد فراهم خواهد کرد و همه داوطلبان مردمی می توانند از طريق وزارت کشور پيشنهادها و راهکارهای خود را دنبال کنند.

وی گفت: هم از وزير کشور تقاضا خواهم کرد سريعتر اين سامانه را برای جلب کمک های فکری مردم اطلاع رسانی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016