دوشنبه 27 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
18 دی» قانون عفاف و حجاب ‌ابلاغ شد‌
20 آبان» واکنش تند دو دختر جوان به تذکر يک زن باحجاب
پرخواننده ترین ها

تجمع حزب‌اللهی‌ها در کنسرت همايون شجريان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شب گذشته در پی انتشار خبری مبنی بر اعتراض عده‌ای به کنسرت شجريان در اصفهان، مديرکل اداره ارشاد استان اصفهان را مجبور به واکنش و صدور بيانيه کرد.

فارس نوشت: شب گذشته انتشار گسترده خبری مبنی بر تجمع اعتراض‌آميز برخی در مقابل سالن کنسرت موسيقی همايون شجريان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حواشی را به همراه داشت.

متن خبری که شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد بدين مضمون بود: «ساعاتی پيش کنسرتی با نوازندگی عده‌ای در سالن نگين سپاهان‌شهر برگزار شده بود که با تجمع تعدادی از امت حزب‌الله و در پی مخالفت آيت‌الله مهدوی با برگزاری کنسرت، در ورودی سالن مواجه شد و سپس با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان اصفهان و تعهد مسئولان برگزاری کنسرت مبنی بر عدم تک‌خوانی زن، امت حزب‌الله به تجمع خود پايان دادند.تجمع کنندگان در شعارهای خود خواستار استعفای حجت‌الاسلام قطبی مدير‌کل اداره ارشاد به دليل صدور مجوز کنسرت شدند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن بالا در مدت زمان کوتاهی در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و عده‌ای در اين ميان خود را در جايگاه کارشناس ديدند و آغازگر تحليل ابعاد مختلف اين جريان بدون داشتن حداقل‌ترين اطلاعات صحيح از آن شدند.

حرف و نقل‌ها در اين ميان زياد بود، عده‌ای اين حرکت را سازمان‌دهی شده و از قبل طراحی شده توسط منتقدان حجت‌الاسلام قطبی می‌دانستند، برخی عملکرد اين جمعيت را به سرعت زير سؤال بردند و بعضی ديگر بر آتش شايعات دامن زدند و علت اين امر وجود تک‌خوانی زنان را عنوان کردند.

لازم به ذکر است که چند مدتی است خبرهايی پيرو دادن مجوز تک‌خوانی زنان از سوی وزارت ارشاد در بوته نقد رسانه‌ها قرار گرفته بود و نظرات اشخاص حقوقی کشور پيرامون اين امر و مواضع مسئولان امر بسيار متفاوت بود.

البته هنوز تمام ابعاد اتفاقی که ديشب در سپاهان‌شهر افتاد مشخص نيست و اطلاع دقيقی از ماوقع جريان رخ داده در دست نيست اما گويا زيرسؤال بردن عملکرد مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد و درخواست برای استعفا وی در دستور کار بوده است.

کنسرت مذکور متعلق به همايون شجريان بوده است که به مدت دو شب اجرای برنامه در اصفهان داشته است، در نخستين نگاه بر طبق روال گذشته مشخص است که در تيم موسيقی همايون شجريان تک‌خوانی زنی وجود ندارد اما در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای ديگر منتشر شده است، البته طبق انتشار مواضع امت حزب‌الله و سخنان مديرکل اداره ارشاد اصفهان، اين تجمع به نشانه اعتراض به پوشش شرکت‌کنندگان در اين کنسرت بوده است.

اما از سوی ديگر افزايش صدور مجوزهای کنسرت موسيقی به طور چشمگيری در اين دولت، باعث به وجود آمدن حساسيت‌هايی برای برخی از مردم مؤمن شد که عملکرد وزارت ارشاد را مورد نقد قرار دادند.

اتفاقات شب گذشته در حاشيه برگزاری کنسرت همايون شجريان که البته به نظر می‌رسد رنگ و بويی سياسی نيز دارد، منتج به واکنش مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان شد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در بيانيه‌ای که امروز در سايت اين اداره منتشر شد، اظهار کرد: هميشه لازم نيست برای مديريت دنيای مدرن از سنت عبور کرد، بلکه گاه می­‌توان با بهره‌گيری از سنت، مدرن را مديريت کرد.

وی در اين بيانيه مطرح کرده است، نسل نوخاسته در فضای وايبر، اندرويد، ماهواره و اپليکيشن زندگی می­‌کند و بسياری از سنت‌­ها و آيين­‌های نسل پيش از خود را نديده و با آن غريبه است تا جايی که گاه گذشته را در تعارض با خواسته­‌ها و تمايلات امروز خود می­‌پندارد. اين، نه از خيره ­سریِ اين نسل بلکه از ضعف مديريت ما نسل پيشين است که زيبايی­‌های سنت را در صندوقچه‌­های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه نداديم فرزندانمان با آن آشنا شوند.

از دور بانگی شنيدند، نفس زنان دويدند، چيزی نديدند خجالت کشيدند!

قطبی در ادامه اين بيانيه تصريح کرده است: موسيقی سنتی، بومی و محلی ايران که نه يک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسيقی غربی بلندتر و راست قامت­‌تر است با همين رفتارهای بچه­‌گانه ما به حاشيه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی‌­وقفه آهنگ و موسيقی غرب و غربی واقع شده­‌اند نه پناه­گاه سنتیِ موسيقايیِ مناسبی دارند و نه طاقت پرهيز از موسيقی بيگانه.

وی عنوان کرده است: امروز تنها راه مديريت ذائقه‌­ی موسيقايیِ نسل نوخاسته ، بهره ­گيری از موسيقی بومی و محلی است، همان که سال­‌های سال با آواز پيش­کسوتان اين مرز و بوم تا بلندای تاريخ ايران­ زمين قد کشيده. از لالايی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسايی تا آواز تاج، از ربنای شجريان تا ايران ايران رويگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزيه، همه و همه نشان از پشتوانه ­ی قوی و ساختاری استوار دارد.

مدير کل اداره ارشاد اصفهان افزود: نوای گلوی همايون شجريان يکی از قله‌های موسيقی سنتی معاصر به حساب می‌آيد که با آن و نواهای مشابه آن می‌­توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خويش آشنا سازيم و سپر بلايمان باشد در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب می‌­شود.

وی يادآور شد: کاش اين مدعيان در مقابل مداحی پاپِ ذاکر و ذاکرها صف می‌کشيدند و از اينکه ذائقه‌ی بچه مذهبی‌های عاشق امام حسين عليه‌­السلام آلوده به موسيقی پاپ شود مانع می‌­شدند. کاش اجازه نمی‌دادند ريتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه ­پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.

قطبی تاکيد کرد: اجرای همايون شجريان که با حمايت صريح شخص آقای استاندار صورت گرفت نشانی بود از اقتدار آواز ايرانی و موسيقی محلی، اجرايی بود که با بندبند قوانين کشور مطابقت داشت و حريم­ ها و حرمت­ ها را رعايت کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقديم قانون در نظام مقدّس جمهوری اسلامی ايران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جايی هم کسی تشخيص متفاوت داشته باشد نمی‌بايست در مقابل قانون بايستد و با اردوکشی و يارگيری و تحريک چند جوان ترم اولی روی نيمکت بايستد تا قدّش بلند شود.

هر کس، با هر نام و نشانی، با هر قدّ و قواره‌­ای، با هر ميزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لق‌لقه‌ای، با هر حامی و پشتيبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد يا احساس می‌­کند قانونی زير پا رفته يا ادعای فهم بيشتری دارد يا نياز به ديده شدن دارد يا عربده­ ای در گلويش گير کرده يا انديشه‌­ای در فکرش پنهان شده يا منطقی بر زبانش جاری است، بيايد تا با هم گفت و گو کنيم.

((گفت و گو)) ؛ لااقل بنده نه اردو کشی بلدم و نه داد می‌کشم، می­‌شنوم و در حدّ عقل خودم پاسخ می‌دهم، حرف حق را می‌­پذيرم و زير بار زور نمی‌­روم.

قدّم را بلندتر از قانون نمی‌­دانم و تفسير شرع را به اهلش می‌سپارم، نه اجتهاد می­‌کنم و نه هيجان زده می‌شوم.

کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی می‌­کرديد و قبل از ديدن قضاوت نمی­‌کرديد، که شرمنده شويد.

شايد حالا فهميده باشيد که ((‌شنيدن کی بود مانند ديدن))

دنبال خواننده زن می‌گشتيد، نوازندگان با حجاب ديديد.

دنبال رقص و لعاب می‌گشتيد. چهارکلام حرف حساب شنيديد.

کلاه گشادی سرتان رفت.

گفتنی است که بر طبق اخبار شنيده غير رسمی، گويی در پی برگزاری کنسرت همايون شجريان در اصفهان، عده‌ای زيادی از متدينين و طلاب اصفهان در اقدام خود جوش شب گذشته در محل برگزاری کنسرت تجمع کردند.

اين تجمع که در اعتراض به وضعيت بسيار زننده پوشش شرکت کنندگان و نوازندگی زنان و همخواتی آنها اتفاق افتاد بدون هيچگونه تنش، درگيری و توهين پس از ساعتی با حضور فرماندهی انتظامی شهرستان در محل و با دعوت به آرامش افراد و تعهدات برگزار کنندگان و مسئول گروه همايون شجريان، آقای توتونچی به پايان رسيد.

شرکت کنندگان در اجتماع اعتراض مردمی ضمن اعلام مخالف خود با برگزاری اين قبيل کنسرت‌ها که شکننده حريم‌ها و ارزش‌ها در جامعه انقلابی اصفهان است، اعلام کردند در صورت تکرار اجتماع عظيم‌تر خواهد بود.

همچنين استيضاح وزير ارشاد و عزل مدير کل ارشاد اصفهان را از مسئولين مربوطه خواستار شدند، فرمانده انتظامی شهرستان نيز ضمن استماع سخنان معترضين پيگيری مساله را از مبادی مربوطه متعهد گرديد و قول داد در آينده چنين اتفاقاتی در اصفهان نخواهند افتاد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016