چهارشنبه 29 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خامنه‌ای: اگر بنا بر تحريم باشد، ايران هم می‌تواند تحريم کند و اين کار را خواهد کرد

خبرگزاری تسنيم: رهبر معظم انقلاب تأکيد کردند: اگر بنا بر تحريم باشد، ملت ايران هم می‌تواند تحريم کند و اين کار را خواهد کرد.

به گزارش گروه سياسی خبرگزاری تسنيم به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربايجان‌شرقی، ضمن تشکر و قدردانی فراوان از حضور پرشکوه ملت بزرگ ايران در راهپيمايی ۲۲ بهمن امسال، در سخنان مهمی، به تشريح شرايط اقتصادی کشور و همچنين راهکارهای علاج مشکلات، به‌ويژه ضرورت اجرای سياست‌های اقتصاد مقاومتی پرداختند و با اشاره به شاخ و شانه کشيدن‌ها و شرط و شروط‌های آمريکا و تحريم‌های جديد اعمال شده از سوی اروپا، تأکيد کردند: ملت ايران همواره نشان داده است که اراده قوی دارد و در موضوع تحريم‌ها هم ملت ايران می‌تواند اين توطئه را ناکام بگذارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود با اشاره به گزارش‌های دقيق در خصوص راهپيمايی ۲۲ بهمن مبنی بر حضور بيشتر و باشکوه تر مردم در راهپيمايی امسال نسبت به سال قبل، گفتند: زبان من برای تشکر از ملت بزرگ ايران و توصيف حضور مردم در راهپيمايی واقعاً قاصر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ايشان به هوای سرد و بارانی در برخی شهرها و همچنين طوفان خاک در اهواز و خوزستان اشاره کردند و افزودند: در اين شرايط و با وجود گذشت ۳۶ سال از انقلاب، حضور امسال مردم در راهپيمايی، باشکوه‌تر و باعظمت‌تر از گذشته بود و اين در دنيا بی‌نظير است.

رهبر انقلاب اسلامی دليل اصلی شکوه و عظمت راهپيمايی ۲۲ بهمن را حضور مردمی در صحنه و محول شدن امور به دست مردم دانستند و خاطرنشان کردند: در هر زمان که در مسائل کشور، حضور مردمی وجود داشته است، ما اين چنين معجزه‌ای را همواره مشاهده کرده‌ايم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تعميم اين قاعده کلی به مسائل اقتصادی و تأکيد بر لزوم حضور برنامه‌ريزی شده مردم در عرصه اقتصادی و استفاده از ظرفيت‌های مردمی، به تبيين دلايل مشکلات اقتصادی کشور پرداختند و گفتند: يکی از مهمترين اين دلايل، برنامه‌ريزی قدرت‌های استکباری بعد از پايان جنگ تحميلی، برای جلوگيری از تبديل شدن ايران به يک قطب اقتصادی تأثيرگذار در منطقه و جهان است.

ايشان افزودند: غربی‌ها و عمدتاً آمريکايی‌ها، با برنامه‌ريزی و با استفاده از شيوه‌های مختلف اقدام به کارشکنی در طرح‌ها و فعاليت‌های بزرگ اقتصادی ايران با کشورهای منطقه و دور زدن ايران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمينی و هوايی و خطوط شبکه‌های ارتباطاتی کردند و عملاً سال‌ها پيش از قضايای هسته‌ای، تحريم بی‌سروصدايی را آغاز کردند که اين مقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: بنابراين در تحليل شرايط و مشکلات اقتصادی کشور، نبايد برنامه ريزی دشمن را که آمريکا و چند کشور اروپايی دنباله‌روی آن هستند، ناديده گرفت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه بايد در مقابل برنامه ريزی بدخواهان به‌گونه‌ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثيرگذار نشود و يا کم‌اثر شود، افزودند: علاوه بر برنامه ريزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نيز به‌شدت رنج می‌برد.

ايشان خام‌فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده‌های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، ميراث شوم رژيم طاغوت و خسارتی جبران ناپذير خواندند و گفتند: اين روش، آسان‌ترين راه پول در آوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان‌های مختلف، ترجيح دادند از اين پول آسان، استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص مشکل دولتی بودن اقتصاد کشور نيز به ابلاغ سياست‌های اصل ۴۴ در چندين سال قبل، و تأکيدات مکرر برای اجرای اين سياست‌ها اشاره کردند و گفتند: مسئولان انصافاً تلاش می‌کنند اما اين تلاش‌ها کافی نيست و بايد يک نفَس جديدی به تلاش‌های اقتصادی دميده شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ۲۹ بهمن را مصادف با اولين سالگرد ابلاغ سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانستند و تأکيد کردند: اقتصاد مقاومتی که برای کشور، در هر شرايطی اعم از تحريم يا غيرتحريم ضروری است، به‌معنای آن است که بنيان اقتصادی کشور به‌گونه‌ای ساماندهی شود که تکانه‌های جهانی در آن اثرگذار نباشد.

ايشان افزودند: اگر پايه اقتصاد کشور براساس استفاده از ظرفيت‌های مردمی و توليد داخلی برنامه ريزی و مستحکم شود، ديگر برای تحريم‌ها و کاهش قيمت نفت عزا نمی‌گيريم و دچار نگرانی نمی‌شويم.

رهبر انقلاب اسلامی يکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانستند و خاطرنشان کردند: بايد به اين نقطه برسيم و معتقدم اين کار سخت را می‌توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان‌ها و سرمايه‌های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه يکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکيه بر درآمد حاصل از مالياتِ توليد و تجارت است، گفتند: برخی سرمايه داران کلانی که از دادن ماليات خودداری و فرار می‌کنند مرتکب جرم می‌شوند زيرا کشور را به پول نفت بيش از پيش وابسته می‌کنند و زمينه‌ساز بروز مشکلات بيشتر می‌شوند.

ايشان موضوع ماليات را بسيار مهم و دادن ماليات را يک فريضه دانستند و افزودند: مسئولان مالياتی برنامه‌ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالياتی حاصل از توليد و تجارت طراحی کرده‌اند که بايد با کمک مردم، هرچه سريعتر اجرايی شوند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه يکی ديگر از نکات اساسی برای حل مشکلات اقتصادی، ارتقای بهره‌وری است، خاطرنشان کردند: ارتقای بهره‌وری عبارت است از کاهش هزينه توليد و بالا بردن کيفيت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای برنامه ريزی مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفيت‌ها و منابع داخلی را يکی ديگر از راههای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی برشمردند و در ادامه چند نکته را متذکر شدند.

استفاده از توليدات داخلی اولين نکته‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: مردم و همه کسانی که علاقمند به ايران و آينده آن هستند و همچنين دستگاه‌های دولتی بايد کالاهای خارجی را که مشابه داخلی آن وجود دارد، استفاده نکنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در بيان نکات ديگر، به لزوم پرهيز از اسراف و جلوگيری از تضييع منابع عمومی، تکيه بر شرکت‌های دانش‌بنيان و مبارزه جدی با قاچاق اشاره کردند و افزودند: برای حل مشکلات اقتصادی، اين کارها بايد انجام شود.

ايشان خاطرنشان کردند: در اين سالها، هشدارهای زيادی داده شده و تلاش‌های بسياری هم انجام شده است اما نه آن هشدارها کافی است و نه آن تلاش‌های مسئولان.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر لزوم تلاش‌های جدی‌تر و کمک گرفتن از ظرفيت‌های مردمی، افزودند: ما می‌توانيم در مقابل هياهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحريم‌ها ايستادگی کنيم و هدفهای آنها را ناکام بگذاريم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای گفتند: اگر اقدامات لازم و تلاش‌های جدی‌تر را در عرصه اقتصادی انجام ندهيم، نتيجه همان می‌شود که اکنون دشمن برای موضوع هسته‌ای ما شرط و شروط می‌گذارد و بعد هم می‌گويد: اگر قبول نکنيد، تحريم می‌کنم!

ايشان با اشاره به استفاده حداکثری جبهه استکبار از حربه تحريم عليه ملت ايران، تأکيد کردند: هدف اصلی آنها از اين اقدامات، تحقير ملت ايران و متوقف کردن حرکت عظيم ملت و نظام اسلامی به‌سوی تمدن نوين اسلامی است و من معتقدم حتی اگر در مسئله هسته‌ای نيز همان خواسته‌هايی را که آنها ديکته می‌کنند، قبول کنيم، باز هم تحريم‌ها برداشته نخواهد شد زيرا آنها با اصل انقلاب مخالفند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر لزوم استفاده از ظرفيت‌های بسيار بالای جوانان به‌خصوص دانشجويان بسيجی، در مسائل کشور و پيشبرد اهداف انقلاب، به تهديدهای دولت زورگو و قلدر آمريکا و تحريم‌های جديد دنباله‌روهای اروپايی آن اشاره کردند و گفتند: اگر بنا بر تحريم باشد، ملت ايران هم می‌تواند تحريم کند و اين کار را خواهد کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: ملت ايران اراده بسيار قوی دارد و جمهوری اسلامی، در هر مسئله‌ای که وارد شده است، عزم راسخ خود را نشان داده است.

ايشان مقابله جدی ايران با داعش را يک نمونه از اين اراده قوی برشمردند و با اشاره به دروغ گويی و تزوير آمريکا و هم‌پيمانانش برای مقابله با اين گروهک تروريستی، خاطرنشان کردند: آمريکايی‌ها به وزارت امور خارجه ما نامه نوشتند و گفتند: "ما از داعش حمايت نمی‌کنيم" اما چند روز بعد تصاوير کمکهای نظامی آمريکا به داعش منتشر شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود با گراميداشت ياد و خاطره حماسه مردم تبريز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، پيشرو بودن، موقعيت شناسی، عمل در لحظه نياز، شجاعت و ايمان واقعی را از ويژگی‌های برجسته مردم آذربايجان و تبريز در مقاطع مختلف برشمردند و از شخصيت آيت‌الله مجتهد شبستری به‌عنوان روحانی مجاهد و بابصيرت تجليل کردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اعلام اينکه مردم صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند، در پايان تأکيد کردند: بدون ترديد ملت ايران در آينده نه‌چندان دور در قله‌های شرف و افتخار خواهد ايستاد.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، آيت‌الله مجتهد شبستری نماينده ولی فقيه در آذربايجان شرقی و امام جمعه تبريز، در سخنانی با اشاره به حماسه بزرگ ملت ايران در ۲۲ بهمن امسال، اظهار کرد: مردم غيور آذربايجان در مواقع و عرصه‌های حساس تاريخ انقلاب، به‌ويژه در قيام ۲۹ بهمن ۵۶ از استقلال و تماميت ارضی کشور حراست کرده‌اند و در به ثمر رسيدن انقلاب شکوهمند اسلامی نقش مؤثری داشته‌اند.

نماينده ولی فقيه در آذربايجان شرقی خاطرنشان کرد: مردم فهيم آذربايجان با توجه به ظرفيت‌های کم‌نظيری که در عرصه علم و صنعت و التزام به ارزش‌های اسلامی دارند، آمادگی دارند همچون گذشته جزو پيشگامان شکل‌گيری تمدن نوين اسلامی باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016