شنبه 2 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

توضیحات هاشمی در مورد "اختلاف سلیقه‌هایش" با علی خامنه‌ای

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، می‌گوید که با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی "اختلاف سلیقه" داشته‌است. او گفت: "در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ آقای هاشمی رفسنجانی این مطلب را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر که روز شنبه، ۲ اسفند، منتشر شده عنوان کرد.

هاشمی رفسنجانی این مطلب را در پاسخ به این پرسش بیان کرد که «سال ۷۶ در آخرین جلسه و نشست خبری و مطبوعاتی که داشتید گفتید هیچ اختلاف نظری با رهبری معظم انقلاب ندارم و حتی حاضرم برگه سفید امضا به ایشان بدهم. الان هم آیا شرایط همین است و بر همان اعتقاد و در واقع عدم اختلاف سلیقه معتقد هستید؟»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ گفت: «با رهبری نیز در کنار روابط خیلی صمیمانه و دوستانه و کارهای فراوانی که داشتیم، طبیعی بود که اختلاف سلیقه داشته باشیم. اما با هم تفاهم و اختلافات را حل می‌کردیم.»

وی اضافه کرد: «تا زمانی که ایشان رهبر نبودند، ممکن بود در اختلاف سلیقه به نظر خودم عمل کنم، ولی وقتی ایشان رهبر شدند، حرف ایشان حجت شد. بحث‌هایمان را می‌کنیم و وقتی که نظر ایشان اعلام شود، تابع همان هستیم.»

آقای هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی درباره جلساتش با رهبر جمهوری اسلامی نیز گفت: «الان در ماه یک بار همدیگر را می‌بینیم، مگر اینکه این فواصل چیزی پیش بیاید که باید بیشتر ببینیم و کافی هم هست. چون در آنجا همه حرف‌ها را می‌زنیم.»

پیش از این روایت‌های بسیاری از روابط نزدیک اکبر هاشمی رفسنجانی و علی خامنه‌ای و نقش آقای هاشمی رفسنجانی در به قدرت رساندن رهبر کنونی جمهوری اسلامی، وجود داشته که خود او نیز در مناسبت‌های مختلف از آن صحبت کرده‌است.

در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ اما نزدیکان آیت الله خامنه‌ای حملات شدیدی را متوجه آقای هاشمی رفسنجانی کرده‌اند.

همچنین رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه مشهور ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ با اشاره به اختلافات موجود بین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد گفته بود که نظرش به نظر آقای احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است.

پیش از این سخنان در خردادماه سال ۱۳۸۸، تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آقای هاشمی رفسنجانی در نامه سرگشاده‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، ضمن اعتراض به اتهام‌های وارده از سوی محمود احمدی‌نژاد به وی و اعضای خانواده‌اش از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود تا سلامت انتخابات را تضمین کند.

در ماه‌های گذشته نیز حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی علیه آقای هاشمی رفسنجانی تشدید شده‌است.

از جمله محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر علی خامنه‌ای، در مصاحبه‌ای با نشریه «رمز عبور» که روز ۱۹ آذر در خبرگزاری‌های تسنیم و فارس بازنشر شد آقای هاشمی رفسنجانی را «نامزد» آمریکایی‌ها برای «نفوذ» در ایران توصیف کرده و گفته بود که او و آیت‌الله حسینعلی منتظری بر سر «معامله با آمریکا رقابت داشته‌اند.»

«تمایل ندارم وارد انتخابات شوم»

آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه خود با مهر، درباره شرکت خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و حمایتش از فهرست خاصی در این انتخابات نیز گفت: «خودم هم سال‌هاست که تمایل ندارم وارد انتخابات شوم. قطعاً بنای من این بود که بعد از ریاست جمهوری کاری این‌گونه انجام ندهم... اما نشد.»

وی اضافه کرد: «مثلاً در انتخابات هشت سال قبل خبرگان، نمی‌خواستم بیایم، اما رهبری گفتند که واجب است و باید بیایی. من گفتم که خودم واجب نمی‌دانم و مناسب من نیست در چنین انتخاباتی شرکت کنم و لازم هم نیست. اما ایشان اصلاحاتی در کار کردند و مرا قانع کردند که بیایم و آمدم.»

گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر همچنین برخی از روحانیون محافظه‌کار و نزدیکان علی خامنه‌ای درباره تلاش اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات آینده مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

از جمله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۴ بهمن گفته بود اصلاح‌طلبان موفق به تشکیل یک اقلیت قدرتمند در دوره بعدی این مجلس نخواهند شد و این مجلس به گفته او «ولایی» خواهد ماند.

«مشکلات باقی‌مانده از دولت قبل از مشکلات جنگ بدتر است»

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت: «به نظرم موفقیت‌های قابل قبولی دارند، ولی آن مقداری که ما آرزو داشتیم هنوز محقق نشده‌است.»

وی اضافه کرد: «مشکلاتی که از دولت قبل برای ایشان باقی مانده، انصافاً از مشکلاتی که ما در جنگ تحویل گرفتیم، بدتر است.»

رئیس جمهور اسبق ایران تصریح کرد: «ما در جنگ خسارات و رکود و اوضاع بد سیاست خارجی را تحویل گرفتیم و الان مشکلات علاوه بر همه این‌ها فساد هم هست که خیلی دامنگیر شده و ممکن است بسیاری از نیروهایی که مشغول کارند با دولت همدل نباشند.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه ۲۵ آذر نیز گفته بود که دولت حسن روحانی نمی‌تواند «عمق مشکلات به ارث برده» را به مردم گزارش کند.

وی افزوده بود: «فقط گاهی قطعاتی از کوه یخ غرق در دریای فسادها گفته می‌شود و برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان، از بیان همه مسایل پرهیز می‌شود.»

«خانواده من احتیاجی ندارند که دنبال کارهای مادی بروند»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مسائل مطرح شده درباره خانواده‌اش نیز گفت: «کسانی این مسایل و این حرف را مطرح می‌کنند یا مغرض و یا نسبت به سابقه خانواده ما جاهل هستند.»

وی اضافه کرد: «نمی‌گویم اصیل‌ترین خانواده‌ای که به این انقلاب پایبند باشد، خانواده ماست، ولی بچه‌های من از روزی که چشمشان را باز کردند، پدر خانواده را در مبارزه و زندان و مادرشان را در تلاش برای آزادی پدر دیده‌اند... خوشبختانه از لحاظ زندگی هم احتیاجی نداشتند و ندارند که دنبال کارهای مادی بروند.»

آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «همه انقلابی و در عین حال نسبت به بعضی از کارهایی که می‌بینند، منتقد هستند و همان انتقاداتشان باعث می‌شود که بعضی‌ها این حرف‌ها را بزنند. من فکر می‌کنم خانواده ما در انقلاب بزرگ شده و در انقلاب می‌ماند و با انقلاب می‌میرد.»

در ماه‌های گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس ایران اتهامات زیادی را متوجه مهدی هاشمی، فرزند آقای هاشمی رفسنجانی کرده‌اند.

احمد توکلی، علیرضا زاکانی و الیاس نادران سه نماینده تهران در مجلس، روز سه‌شنبه، ۷ بهمن، در یک نشست خبری، خواستار رسیدگی به پرونده‌های مهدی هاشمی، فرزند اکبرهاشمی رفسنجانی، از جمله پرونده‌های «کرسنت» و «استات‌اویل» شدند.

احمد توکلی، نماینده مجلس همچنین روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس مهدی هاشمی، فرزند رئیس جمهور سابق ایران را به دریافت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رشوه از شرکت نفتی «استات اویل» نروژ متهم کرد.

گفته‌های این نمایندگان مجلس درحالی بیان می‌شود که محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی، روز چهارشنبه، ۲۸ آبان، گفته بود که «موضوع اصلی» پرونده موکلش، خود اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، است، نه مهدی هاشمی.

پرونده مهدی هاشمی، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در حال بررسی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016