سه شنبه 5 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: کسری ۱۰ هزار ميليارد تومانی هدفمندی يارانه‌ها، امکان حذف پردرآمدها نيست

سخنگوی دولت در مجلس در دفاع از پيشنهاد دولت در لايحه بودجه ۹۴ در مورد هدفمندی گفت: با وجود افزايش قيمت حامل‌های انرژی در سال جاری ۱۰ هزار ميليارد تومان کسری بودجه در هدفمندی روی داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت معاون رئيس‌جمهور امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لايحه بودجه ۹۴ کل کشور در دفاع از پيشنهاد دولت گفت: نمايندگان مرتب اعلام می‌کنند که چرا سهم توليد از هدفمندی يارانه‌ها پرداخت نشده است، در حالی که پولی از درآمد هدفمندی يارانه‌ها نمانده که به توليد پرداخت شود.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها از محل افزايش قيمت حامل‌های انرژی ۱۲۷ ميليارد تومان درآمد کسب شده که بايد طبق قانون نصف اين مقدار يعنی ۶۳.۵ هزار ميليارد تومان به خانوارها پرداخت شود و بقيه بين توليد و کمک به شرکت‌های دولتی پرداخت شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: به رقم ۱۲۷ هزار ميليارد تومان درآمد حامل‌های انرژی اضافه شود که ۴۷ هزار ميليارد تومان از خزانه دولت اضافه شد و همچنين ۵۷۰۰ ميليارد تومان قرض دولت از بانک مرکزی و ۵۶۰۰ ميليارد تومان تسهيلات از صندوق توسعه ملی اضافه شد و همه اين ارقام در قالب يارانه نقدی بين مردم تقسيم شد.

نوبخت تأکيد کرد: مگر چيزی از اين رقم درآمد هدفمندی يارانه باقی مانده است که می‌گوييد ۱۱ هزار ميليارد تومان هم به توليد بدهيم.

سخنگوی دولت تأکيد کرد: دولت در عين حال در سال جاری ۴۸۰۰ ميليارد تومان از درآمد هدفمندی يارانه‌ها برای بهداشت و درمان اختصاص داد.

وی گفت: پيش‌بينی می‌شود، با توجه به قيمت نفت و ادامه وضع موجود ۳۳ هزار ميليارد تومان درآمد در سال آينده برای هدفمندی يارانه‌ها درآمد ايجاد خواهد شد. اگر ۶۳۰۰ ميليارد تومان از منابع مختلف به اين رقم اضافه شود، در مجموع بين ۳۹ تا ۴۰ هزار ميليارد تومان درآمد کسب خواهد شد، در حالی که سال جاری بيش از ۴۲ هزار ميليارد تومان يارانه نقدی به خانوارها پرداخت شد.

نوبخت گفت: طبق مصوبه مجلس قرار است سال آينده ۴۸۰۰ ميليارد تومان به بهداشت و درمان، ۵ هزار ميليارد تومان به توليد و ۱۲۰۰ ميليارد تومان به مسکن اجتماعی پرداخت شود و بين ۳۹ تا ۴۰ هزار ميليارد تومان هم به يارانه نقدی مردم پرداخت شود که با قيمت‌های حامل‌‌های انرژی اين ارقام به دست نمی‌آيد.

وی گفت: مگر می‌شود بيش از اين بر مردم فشار وارد کرد؛ در حال حاضر مجلس ۵ درصد قيمت فرآورده‌های نفتی را گران کرد، ۲۰ درصد قيمت گازوئيل و ۱۰ درصد هم قيمت برق گران می‌شود و آنچه از محل اين افزايش‌ها به دست می‌آيد جوابگوی يارانه نقدی نيست و نمی‌توان بيش از اين افزايش قيمت‌ها را به مردم تحميل کرد.

وی تأکيد کرد: دولت و مجلس نسبت به افزايش قيمت‌ها حساس هستند و نبايد به مردم فشار وارد شود و راه ديگر اين است که تعدادی يارانه‌بگيران را محدود کنيم و برای آن هم نمی‌توان به راحتی عده‌ای را حذف کرد که کمبود ۱۰ هزار ميليارد تومانی منابع هدفمندی يارانه‌ها جبران شود.

سخنگوی دولت گفت: بسياری از مردم استحقاق دريافت يارانه نقدی دارند و نمی‌توان افراد پولدار را شناسايی کرد و اين نظر مردم است که باعث شده ما و شما مجلسی‌ها امروز اينجا باشيم.

وی تأکيد کرد: اگر افزايش ۴۸ هزار ميليارد تومانی قيمت حامل‌های انرژی برای هدفمندی يارانه‌ها تصويب شود يک تکليف مالايطاق برای دولت است که عملی نيست مگر اينکه تصويب کنيد، تا رقم ۴۸ هزار ميليارد تومان که اگر دولت نتوانست با مکانيسم تخصيص آن را جبران کند.

باهنر نايب رئيس مجلس نيز گفت: کميسيون تلفيق کلمه تا ۴۸ هزار ميليارد تومان را تصويب کرده است.

وی گفت: مجلس با نظر دولت ۵ درصد قيمت فرآورده ها را گران کرده، اگر نمی خواهيد ما هم می‌توانيم ۵ درصد را حذف کنيم.

نايب رئيس مجلس با اشاره به حذف يارانه خارج نشينان گفت: دولت حتی اگر يک نفر را می‌تواند شناسايی کند از دريافت يارانه حذف کند و اگر کسی به ناحق يارانه می‌گيرد، اين تصرف در اموال ديگران است و بايد حذف شود.

باهنر افزود: مگر در ايران،۱۰۰ نفر با درامد بالای ۱۰ ميليون نفر هم نيست، يا ۱۰۰۰ نفر بالای ۸ ميليون تومان نيست، اينها را شناسايی و از يارانه حذف کنيد.

وی ادامه داد: دولت دارای تدبير و اميد است و همان نظر دولت را تصويب کنيد که در همه ارقام کلمه «تا» وجود دارد، خود دولت می‌تواند منابع را تدبير کند.

نوبخت در ادامه گفت: در گزارش کميسيون تلفيق که به مجلس ارائه شده با پيشنهاد اوليه دولت در مورد هدفمندی يارانه‌ها تفاوت وجود دارد و در متن قبلی گفته شده بود تا ۳۷ هزار ميليارد تومان درآمد کسب شود و آنچه اکنون از تلفيق آمده با لايحه دولت تفاوت دارد. در عين حال حاوی مطالب مثبتی است و آن سقف ۴۸ هزار ميليارد تومان برای درآمد يارانه‌ها قابل تحقق نخواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016