سه شنبه 5 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: دولت تلاش خود را برای رفع حصر انجام می دهد

رئيس سازمان محيط زيست با تاکيد بر اينکه مهمترين آزمون ما اين است که پاسخگوی مسئوليت خودباشيم، گفت: دولت تلاش خود را برای رفع تمام حصرها و ايجاد فضای باز سياسی می‌کند ولی اين در اختيار روحانی نيست و قوای مختلف بايد همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار رئيس سازمان محيط زيست در جشن سياسی انجمن اسلامی دانشگاه شريف گفت: دروغ مبنای فساد و اختلاس و تقلب است، انجمن‌های اسلامی دروغ نگفتند به مردم ولو اينکه منحل شان کردند.

وی افزود: دولت تلاش خود را برای رفع تمام حصرها و ايجاد فضای بازسياسی می‌کند ولی اين در اختيار روحانی نيست و قوای مختلف بايد همکاری کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه اگر امروز دوباره ندای احزاب مختلف و تنوع صدای سياسی را می‌شنويم حاصل صبر دانشجويان است، اضافه کرد: انجمن اسلامی هويت خود را حفظ کرده و شکل‌گرفتن دوباره انجمن‌های اسلامی با همان آرمان‌های اصيل را گرامی می‌داريم.

رئيس سازمان محيط زيست اظهار داشت: اعتقاد داريم به فضايی که همه صداهای دانشجويان طيف‌های مختلف همه در کنار هم در چارچوب قانون فعاليت کنند. بدور از احساسات کور حرکت کنيم، جامعه نيازمند منطق است.

ابتکار تصريح کرد: نقد را برای دشمنی و کينه پراکنی انجام ندهيم. نقد را برای اصلاح انجام بدهيم، حتماً قدرت را نقد کنيم. اين خط مشی انجمن اسلامی بوده است.

انجمن هم دولت‌های هم سو و هم غير هم سو را نقد کرده است اما دولت‌هايی که با انجمن همسو نبودند فضايی برای نقد نمی‌گذاشتند.

ابتکار با اشاره به فعاليت مجدد انجمن اسلامی دانشگاه شريف، گفت: موقعيت امروز ما و شما حاصل صبر، استقامت و پايداری مردان و زنانی است که برای عزت و سربلندی ايران چه در دوران انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس دشواری‌ها را متحمل شدند.

وی افزود: اين را بايد بدانيم که اگر امروز تحولی اتفاق افتاده و اگر رئيس‌جمهور می‌تواند از يک فضای باز سياسی صحبت کند و اگر به انجمن‌های اسلامی اجازه فعاليت داده شده و اگر امکان طرح نظرات و ديدگاه‌های متفاوت فراهم شده است و اينکه می‌توانيم ندای احزاب مستقل و تنوع ديدگاه‌های سياسی را بشنويم حاصل صبر، استقامت و پايمردی بر اصولی بوده است.

معاون رئيس‌جمهور تصريح کرد: حضور آگاهانه شما دانشجويان در تعيين سرنوشتتان در ۲۴ خرداد ۹۲ بود که تحولی بزرگ برای کشور فراهم آورد و استمرار اين شرايط با حضور مستمر جريان دانشجويی و فعاليت مجدد انجمن اسلامی امکان‌پذير خواهد بود.

ابتکار با بيان اينکه استقلال‌خواهی، عدالتخواهی و آزاديخواهی هويت انجمن‌های اسلامی است، گفت: اکنون می‌بينيم دوباره انجمن‌های اسلامی با همان آرمان‌های اصيل خود درحال شکل‌گيری است، البته از ابتدا انجمن اسلامی در آمريکا و اروپا همزمان با تأسيسش در ايران نيز شکل گرفت و فراتر از اعتقادات دينی شيعی با نگرش اسلام رحمانی فعاليت می‌کرد؛ اسلامی که تنوع ديدگاه‌ها را بيان می‌کند.

رئيس سازمان محيط زيست گفت: بسياری از مبانی اعتقادی انجمن اسلامی با بسياری از جريان‌های دانشجويی عدالتخواه و ضدامپرياليسم همراهی دارد. انجمن اسلامی به دنبال تحول درونی است تا بتواند از طريق آن امکان تغيير دنيا را به وجود آورد.

ابتکار با بيان اينکه سخن انقلاب اسلامی فکری و فرهنگی است، گفت: تحول مدنظر امام خمينی(ره) مکانيکی و سخت و از روی تبعيت صفر بدون تفکر نبود. امام (ره) می‌خواست جامعه ايران به يک تحول در انديشه، رويکردها و شيوه زندگی برسد تا پايه‌گذار يک انقلاب اساسی بشود.

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينکه عده‌ای تصور می‌کنند تغييرات با جبر، بگير و ببند امکان‌پذير است، گفت: عده‌ای می‌خواهند افکار عمومی را بدون شناخت و حق آزاد انتخاب برای آنها مديريت کنند.

وی با اشاره به اين موضوع که پذيرش تنوع ديدگاه‌ها از مبانی اعتقادی ما است، گفت: ما معتقديم فضايی بايد وجود داشته باشد تا همه تشکل‌های دانشجويی در کنار هم و در چارچوب قانون بتوانند فعاليت کنند. در تنوع و تضارب آراء است که جريان دانشجويی رشد می‌کند.

ابتکار ادامه داد: ما بايد برای ديدگاه‌های مخالف احترام قائل باشيم و در تمام فرآيندها منطقی و به دور از احساسات کور حرکت کنيم چرا که جامعه امروز نيازمند گفتمان رحمانی است. ما بايد سعی کنيم فضايی توأم با تفاهم ايجاد کنيم.

معاون رئيس‌جمهور همچنين تصريح کرد: در مقابل اين نظر، عملکرد داعش‌گونه وجود دارد که کشور ما را از بيرون محاصره کرده و در دنيا به عنوان يک دولت اسلامی ياد می‌شود. در اين وضعيت ما بايد نمادی از اسلام رحمانی و صلح‌طلبی و اصلاح‌طلبی باشيم چرا که امام حسين(ع) هم برای اصلاح قيام کرد.

رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه بايد شيوه نقد دقيق و منصفانه را ياد بگيريم، گفت: ما نقد را برای دشمنی و کينه‌پراکنی انجام نمی‌دهيم بلکه نقد برای اصلاح است که پايه‌گذار اين روند نيز انجمن اسلامی بوده است.

وی خطاب به دانشجويان گفت: شما حتما قدرت را نقد کنيد چرا که اين موضوع از خط مشی‌های انجمن‌ اسلامی بوده است که سعی داشتند قدرت را نقد کنند، چه دولتی‌ همسو با آنها سر کار بوده چه ناهمسو با آنها. البته عموما دولت‌هايی که همسو با جريان دانشجويی نبودند فضايی برای نقد به وجود نمی‌آوردند.

معاون رئيس‌جمهور در ادامه گفت: اينکه امروز می‌بينيد فساد و اعداد نجومی آن از سطوح سياسی رده بالا شنيده می‌شود بدين خاطر است که اين دولت فضای آزاد برای جامعه مدنی و جريان‌های دانشجويی برای بيان ديدگاه‌های متنوع سياسی به وجود آورده و در حقيقت امروز صدای جامعه مدنی شنيده می‌شود.

ابتکار با تأکيد بر اين موضوع که بايد از تهمت و تخريب دوری کنيم، گفت: ابتدای راه مسلمان بودن اين است که دروغ نگوييم و تهمت نزنيم حتی به رقيبانمان؛ اينگونه نباشد که برای اينکه بخواهيم کسی را طرد کنيم و به او بهتان بزنيم به دنبال حديث بگرديم.

رئيس سازمان محيط زيست در ادامه گفت: حتی اگر ظاهر مسلمانی داشته باشيم رفتار ما شخصيت ما را نشان می‌دهد؛ از اينکه حاضر هستيم طرف مقابل را به هر طريق بکوبيم تا جوابی به وی داده باشيم.

وی با اشاره به سخنان امام(ره) در خصوص سختی حفظ انقلاب، گفت: امام(ره) می‌فرمودند که انقلاب کردن آسان است و بخش سخت آن پايه‌ريزی و حفظ نظامی بر اساس آن انقلاب است و بعد از آن کارآمدی و اخلاق خواهد بود.

معاون رئيس‌جمهور اضافه کرد: مهمترين آزمون امروز ما چه اصولگرا باشيم چه اصلاح‌طلب، اخلاق و کارآمدی است. اينکه من به عنوان مسئول محيط زيست بتوانم جوابگوی مسئوليت خودم باشم.

ابتکار با اشاره به ۳ ويژگی مسلمانی گفت: اولين آن وفای به عهد است؛ از اينکه وعده‌هايی که زمان انتخابات داده‌اند بايد بدان پايبند باشند البته رئيس‌جمهور اين سخن را هميشه می‌گويد که ممکن است در اجرای وعده‌ها تأخير افتاده باشد ولی به تمام وعده‌هايم عمل خواهم کرد.

رئيس سازمان محيط زيست افزود: دومين ويژگی خيانت نکردن در امانت است؛ از اينکه بايد رأيی که رئيس‌جمهور می‌گيرد آن را خوب نگه دارد و اينگونه فکر نکنيم که اگر مسئوليتی يا پستی گرفتيم آن را ملک خود به حساب آوريم و هر بلايی بخواهيم سر آن بياوريم.

وی ادامه داد: سومين ويژگی مسلمانی دروغ نگفتن است، دروغ مبنای انحراف، فساد، اختلاس و تقلب است. انجمن‌های اسلامی به مردم دروغ نگفتند و به امانتی که مردم به آنان دادند خيانت نکردند و با عهدی که با خدای خود بسته بودند بی‌وفايی نکردند ولو اينکه منحلشان کردند.

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينکه امروز انجمن اسلامی رسالتی جهانی دارد، گفت: ما امروز با يک چهره سياه و ننگينی به نام داعش روبرو هستيم، بر همين اساس انجمن‌های اسلامی بايد در ترويج چهره واقعی اسلام حرکت کنند به همين خاطر انجمن‌های اسلامی بايد تعاملات منطقه‌ای و بين‌المللی داشته باشند.

ابتکار در همين رابطه گفت: ما شاهد طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها از جانب رئيس‌جمهور اسبق‌مان بوديم و همچنين طرح جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری رئيس‌جمهور کنونی که انجمن‌های اسلامی نيز بايد در اين راستا عمل کنند.

وی افزود: امروز جريان‌های دانشجويی بايد در مقابله با افراط‌گرايی و خشونت پرچمدار طرح‌های ۲ رئيس‌جمهور کنونی و اسبق باشند.

رئيس سازمان محيط زيست با بيان اينکه دلواپسان نگران اين بودند که ما امروز فقط بحث سياسی داشته باشيم، گفت: چندی پيش صحبتی که با وزير آموزش و پرورش داشتم، وی اينگونه گفت که ما هر چه خواستيم آموزش و پرورش را به شرايط بهتری ببريم مجلس با مصوبات خود دست ما را بست. اين وضعيت در همه زمينه‌ها وجود دارد.

ابتکار با بيان اينکه دلواپسان طرح انحلال سازمان حفاظت از محيط زيست را می‌دهند، گفت: اين طرح را می‌توانيم از پيشرفته‌ترين طرح‌هايی بدانيم که تا به حال مطرح شده است! اقدام مجلس در حالی است که جنگ و محيط زيست ۲ موضوع با اهميت جهان است.

معاون رئيس‌جمهور تصريح کرد: دولت تلاش می‌کند کشور را از وضعيت دشوار گذشته و فضاسازی و دروغ‌هايی که گفته می‌شد برهاند.

ابتکار در ادامه با طرح اين سؤال که چرا دولت در اجرای برنامه‌های سياسی خود به کندی پيش می‌رود، گفت: من مسئول برنامه‌های سياسی دولت نيستم اما به عنوان معاون رئيس‌جمهور اين اطمينان را به شما می‌دهم که دولت تمام تلاش خود را برای ايجاد فضای بانشاط سياسی و برداشتن محدوديت‌ها و رفع تمام محدوديت‌ها انجام می‌دهد البته اين کار دشوار و زمانبر است.

وی افزود: شرايط کشور به طور يکدست در اختيار رئيس‌جمهور نيست بر همين اساس بايد تعاملی بين قوا صورت گيرد. روحانی کشور را در وضعيتی تحويل گرفته است که رشد اقتصادی منفی ۴ و تورم ۴۰ درصد بود. اين در شرايطی است که دولت اصلاحات کشور را با رشد۶ درصد و تورم ۱۶ درصد تحويل داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016