چهارشنبه 6 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: ادامه تحريم‌ها را نمی‌پذيريم

فرارو- رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه دولت پشتوانه خود را در قم می‌بيند و چشم‌انداز فردای اين نظام، کشور و ملت را در سايه انديشه برآمده از حوزه علميه قم می داند، تصريح کرد: حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند و زير پرچم سياست و هيچ حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت.

حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی، در اجتماع بزرگ مردم قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) حوزه علميه قم را افتخار همه عالمان و محققان دانست و اظهارداشت: ما به نظريه‌پردازی‌های دينی و فقهی عالمان دين نياز داريم، ما نياز داريم که همپای دانشگاه و دانشگاهيان، از اجتهاد مجتهدان قم همواره بهره ببريم.

گزيده اظهارات روحانی را در ادامه می‌خوانيم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما مسير حل معضلات از جمله پرونده هسته ای را با اقتدار و بدون توجه به حاشيه پردازی های برخی ها، ادامه داده و ادامه خواهيم داد. تحريم ضد حقوق بشر است و ايران در مذاکرات تحميل، تحقير و ادامه تحريم ها را نمی پذيرد.
تحريم ظلم به مردم ايران و توسعه حق مردم ايران است و طرف مذاکره کننده بداند ملت ايران هرگز از مسير توسعه علمی خود دست برنخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد و بايد پايان اين مذاکرات و نتيجه توافق، برداشتن همه تحريمهای ظالمانه و غيرقانونی باشد.
دولت به تمامی وعده های خود در ۲۴ خرداد وفادار می ماند، شعار دولت نجات اقتصاد، احيای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است و ما به راهمان ادامه می دهيم و به منتقدان می گوييم که از حمايت دولت برخوردار بوده و خواهند بود اما تخريب در اين کشور جايی ندارد و تخريب‌گران خانه کهنه خود را ويرانه می کنند.
مردم بدانند طی اين ۱۸ ماه، دولت در زمينه اقتصادی با وجودی که وارث ويرانی های فراوان بود، قدمهای بزرگی را با حمايت مردم، مقام معظم رهبری و پشتيبانی مراجع تقليد برداشته است؛ قدمهايی که هر منصفی را به تعجب وادار می کند.
تحجر و افراط نه تنها دنيا بلکه اول دين مردم را می سوزاند، تبديل دين جامع و نجات بخش اسلام به دينی خشک، جامد، خشن و غيرمنعطف به آن معنا است که بر دوام، استمرار و قدرت دين ضربه وارد کرده اند. اسلام دين خشونت و مشقت نيست بلکه دين نجات و دينی است که در چارچوب طاقت بشر تدوين شده است.
به صراحت اعلام می‌کنم که دولت به قم نياز دارد؛ ما به نظريه پردازی‌های دينی و فقهی عالمان دين نياز داريم؛ ما نياز داريم که همپای دانشگاه و دانشگاهيان و فرهيختگان از اجتهاد قم بهره بريم.
ما همواره به منتقدان احترام می‌گذاريم و به آنها همانند حاميان می‌گوييم که از حمايت دولت برخوردار بوده و خواهند بود اما تخريب در اين کشور جايی ندارد.
تخريب‌گران خانه کهنه خود را ويران می‌کنند، مگر کنترل تورم را نمی‌بينند، مگر رشد اقتصادی را نمی‌بينند، در اين ۱۸ ماه ۷ هزار واحد صنعتی نيمه تمام راه‌اندازی شده و بيش از ۲۰۰ هزار هکتار در سه استان خوزستان، ايلام و سيستان و بلوچستان زير پوشش سيستم آبياری مدرن و قطره‌ای قرار گرفته‌‌اند، مگر نمی‌بينند که سهولت کسب و کار ۲۲ رتبه کاهش يافته است، مگر نمی‌بينند که در زمينه گاز در ماه‌های گذشته ۱۰۰ ميليون متر مکعب توليد گاز در روز اضافه شده است.
ما بايد نسبت به همه منصفانه قضاوت کنيم و واقعيت‌ها را ببينيم؛ در طول يک سال ظرفيت توليد نفت را روزانه ۲۰۰ هزار بشکه اضافه کرده‌ايم و بياييد آمار سال ۹۳ را با سال‌های قبل مقايسه کنيم، اگر کار مهمی شده به دست شما مردم عزيز و بزرگوار ايران بوده و اگر کاری صورت گرفته به همت شما انجام شده است.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه ما برای ادامه راه و توسعه نياز به اتحاد و همدلی بيشتر داريم. نهضت صدايش از قم بلند شد؛ وحدت صدايش از قم بلند شد بايد برادری واتحاد نيز صدايش از قم و حوزه به گوش همه ملت ايران برسد.
بايد صدای عقلانيت و اعتدال از قم و حوزه علميه به گوش همه مردم جهان برسد، ما بايد قدر اين مردم فداکار و عزيز قم را بدانيم که هميشه کنار اسلام و امام ايستادگی کردند.
در زمينه سياست خارجی گام‌های مهمی را در ارتباط با کشورهای همسايه و ديگر کشورهای جهان برداشته‌ايم، مسير حل مشکلات به ويژه در بخش پرونده هسته‌ای با اقتدار و بدون توجه به حاشيه پردازی‌ها ادامه دارد و تا نهايت ادامه خواهيم داد.
در سايه توافق موقت بخشی از تحريم‌ها برداشته شد؛ تحريم ظلم به مردم است و توسعه حق مسلم مردم ايران است، ما به حول و قوه الهی با منطق، استدلال مذاکرات را ادامه می‌دهيم ولی طرف مذاکره کننده ما بداند که ملت ايران هرگز از مسير توسعه علمی خود دست بر نخواهد داشت.
طرف مذاکره کننده بداند بايد نتيجه توافق و پايان مذاکرات برداشتن همه تحريم‌های ظالمانه و غيرقانونی باشد، در سازمان ملل اعلام کردند تحريم ضد حقوق بشر است، در ژنو در کميسيون حقوق بشر اين جمله مورد تاييد قرار گرفت که تحريم ضد حقوق بشر است، ما در دنيا منزوی نيستيم و ديگران منزوی هستند ما راهمان را ادامه می‌دهيم، در مذاکرات تحميل، تحقير و ادامه تحريم را نمی‌پذيريم. دولت همانند همه روزهای تاريخ اين انقلاب حمايت ملت و مخصوصا حمايت مردم قم و حوزه علميه و مراجع تقليد را می‌طلبد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016