چهارشنبه 6 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی يونسی: در زندان‌ها و محاکم و در خيلی جاها حقوق بشر نقض می‌شود

دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌های دينی گفت: برخی کتاب نوشتن های تفرقه انگيزانه و همچنين حرکت‌های برخی مداحان تبديل به اسلحه و عمليات انتحاری می‌شود و اين افراد بزرگترين خدمت را به دشمنان می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين يونسی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: انقلاب هم محکمات و هم متشابهات دارد و وحدت از محکمات انقلاب است. حفظ انقلاب اسلامی مملکت و همچنين حفظ وحدت بر همه اصول ديگر حاکم است و ترجيح دارد.

وی افزود: ما برای حفظ و توسعه انقلاب و همچنين حفظ اسلام و امنيت مسلمانان بايد به اين محکمات انقلاب که محکمات اسلامی هم هست تمسک بجوييم و بدانيم در موضوع حفظ امنيت و حفظ جان و مال مسلمانان چيزی برای برتری وجود ندارد. چرا که هم اکنون شاهد هستيم در اثر تفرقه‌های موجود امنيت مسلمانان به خطر افتاده است و ما در مسير وحدت و تقريب می‌توانيم از افراط و تفريط و خشونت‌طلبی و تروريسم جلوگيری کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌های دينی در ادامه اظهار کرد: وجود برخی از اين موضوعات تفرقه انگيزانه ريشه در بدآموزی‌ها دارد و بعضی نيز به خاطر تحريکاتی است که سرويس‌های جاسوسی آن را مديريت می‌کنند و مخصوصا شبکه های ضد تقريب که هزينه‌های سنگينی را هم دارند در حال فعاليتند.

يونسی گفت: مجمع تقريب ما پولی ندارد که بخواهد تلويزيون داشته باشد اما می‌بينيم که آن‌هايی که از صبح تا شب عليه وحدت مسلمانان تبليغ می‌کنند در حدود ۱۵ شبکه تلويزيونی دارند و پول اين شبکه ها را هم همان شيعه‌های انگليسی که مقام معظم رهبری فرمودند می‌دهند و شيعه انگليسی به نظر من در راستای اسلام آمريکايی است. آمريکايی ها يک نوع اسلام را برای ايجاد اختلاف بين مسلمانان درست کرده اند و انگليسی‌ها يک نوع شيعه برای ايجاد دعوا ميان شيعه و سنی ايجاد کردند و در اين ميان اسرائيل بيشتر از همه سود می‌برد.

وی با بيان اينکه من معتقدم تنها رمز ماندگاری اسرائيل اختلاف ميان مسلمانان است و هيچ خطری بالاتر از جنگ مذهبی نيست گفت: اين مساله ، مساله‌ای است که اسرائيل روی آن سرمايه‌گذاری کرده و من وقتی وزير بودم موارد زيادی از اين دست کشف کردم. چنانچه شاهد بودم کسانی دلارهايشان را از خارج به فلان روحانی می‌دادند تا عليه مقدسات اهل سنت کتاب بنويسد. البته ما اين ها را به دادگاه تحويل داديم و محکوم شدند و برخی از آن‌ها هنوز در زندان هستند و البته در زندان هم به نوشتن کتاب عليه مقدسات ادامه دادند.

يونسی تاکيد کرد: اين نوع کتاب نوشتن ها و يا روندهای اين‌چنينی و همچنين حرکت‌های برخی مداحان تبديل به اسلحه و عمليات انتحاری می‌شود و اين افراد بزرگترين خدمت را به دشمنان می‌کنند.

دستيار ويژه رييس جمهور در امور اقوام و اقليت‌های دينی با مورد توجه قرار دادن نقش صدا و سيما در اين راستا گفت: همه ما توقع داريم صدا و سيما به خصوص بعد از اينکه رياست آن تغيير کرده است سعی کند سياست های مقام معظم رهبری را در امر تقريب اجرا کند که البته من اخيرا علائمی در اين راستا از صدا و سيما ديده ام چنانچه مثلا سعی کردند ميدان مداحان افراطی را محدود کنند و ان‌شاالله اين حرکت نوينی در جهت اجرای منويات رهبری باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضع‌گيری‌هايی که عليه ايران درباره حقوق بشر وجود دارد و همچنين تمهيدات دولت تدبير و اميد در اين راستا و در بخش حقوق شهروندی گفت: يکی از شعارهای اساسی اين دولت پيگيری حقوق شهروندی بوده است. در اين راستا دولت سعی کرد رفتار عملی خود را بر اين مبنا قرار دهد چنانچه فضا را مقداری تغيير داده و در عرصه انتخابات نيز از همه ديدگاه‌ها استفاده کرد ضمن اينکه در حوزه قومی نيز سعی کرد بهتر عمل کند.

يونسی با اشاره به آماده شدن پيش‌نويس قانون حقوق شهروندی اظهار کرد: بايد اين پيش نويس در زمان مناسب به مجلس ارائه شود البته ما بايد مجلس آماده ای داشته باشيم و من بعيد می‌دانم اين مجلس اين پيشنهاد دولت را تحمل و تصويب کند. بايد مجلس بهتری در جهت لايحه حقوق شهروندی آماده شود.

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه دولت مصمم است به وعده‌های خود عمل کند گفت: رعايت حقوق شهروندی فقط دست دولت نيست و خيلی از سازمان‌های ديگر بايد همراهی کنند. در حالی که بعضی از آن‌ها همراهی نمی‌کنند. تندروهايی هم وجود دارند که در اختيار هيچ‌کس نيستند و بسياری از اين تندروها در مراکز قدرت نفوذ کردند و خودشان عمل می‌کنند که البته به نام جمهوری اسلامی تمام می‌شود.

يونسی گفت: اين تندروها برای جمهوری اسلامی مساله‌سازی می‌کنند و جمهوری اسلامی بايد هزينه‌اش را دهد و ما در اين راستا در گذشته عمليات‌های خودسرانه زياد داشتيم که مثلا يک بازجو و قاضی و يا مامور نظامی و انتظامی اشتباهی می‌کند و با اراده شخصی کاری انجام می دهد ولی به اسم نظام تمام می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون چند سال است که با دولت کانادا مشکل پيدا کرديم و در مورد حادثه‌ای که درخصوص زهرا کاظمی اتفاق افتاد تمامی مدارک مبنی بر اينکه چه کسانی اين کار را کرده‌اند وجود دارد؛ اگرچه خدا از جای ديگر آن‌ها را مجازات کرد و تنبيه شدند و عدالت خدا درباره بعضی از اين متهمين اجرا شد اما بالاخره در آنجا يک اراده شخصی صورت گرفت که جمهوری اسلامی هنوز در حال پرداخت هزينه است.

يونسی گفت: هم اکنون هم بسياری از موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و محاکم و در خيلی جاها صورت می‌گيرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو ديده می‌شود و جمهوری اسلامی بايد بتواند از دست اين‌ها خلاص شود و من بهترين جا را برای گروه‌های تندرو مجلس می‌دانم. اين افراد بايد در مجلس حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض می‌کنند نباشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016