شنبه 9 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: مذاکرات هسته‌ای به مراحل حساس خود نزديک شده است

وزير امور خارجه ايران در خصوص مذاکرات هسته‌ای و احتمال توافق سياسی گفت: مذاکرات به مراحل حساس خود نزديک شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سياست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران ظهر امروز پس از ديدار و گفت‌وگو با جنتيلونی وزير خارجه ايتاليا که به تهران سفر کرده در نشست خبری مشترک ضمن تشريح گفت‌وگوهای امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور وزير خارجه ايتاليا در تهران خاطرنشان کرد: اين بار دوم است که وزرای خارجه ايتاليا پس از آغاز به کار دولت يازدهم به تهران سفر می‌کنند.

وی اين رايزنی‌ها و سفرها را نشانگر عمق روابط تاريخی ايران و ايتاليا و مبتنی بر منافع مشترک دو ملت و دو کشور خواند و افزود: اميدواريم اين روابط در حوزه‌های مختلف گسترش يابد.

وزير خارجه اضافه کرد: در طول يک سال و نيم گذشته رفت و آمدهای خوبی در سطح سياسی بين دو کشور صورت گرفت و همکاری‌های خوب فرهنگی گسترش يافت و بنگاه‌های تجاری گفت‌وگوهای خوبی را داشتند که اميدوارم با رفع موانعی که بر اثر تحريم‌های غيرقانونی عليه جمهوری اسلامی اعمال شده، اين روابط هرچه بيشتر گسترش يابد.

رئيس دستگاه ديپلماسی اضافه کرد: امروز در گفت‌وگوها درباره اين همکاری‌ها، مسائل منطقه‌ای و بين‌المللی و همچنين موضوع هسته‌ای ايران به رايزنی پرداخته‌ايم و خواهيم داشت.

ظريف اضافه کرد: زمينه برای گسترش همکاری‌ها بين دو کشور بسيار فراهم است و ما اين آمادگی را در بين رهبران دو کشور داريم که از اين فرصت بيشترين استفاده را ببريم.

وی ادامه داد: زمينه‌های خوب تاريخی بين دو کشور امکان همکاری‌ها را افزايش می‌دهد.

وزير خارجه کشورمان در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات اخير هسته‌ای در ژنو و اينکه آيا تا ماه مارس تفاهم سياسی حاصل می‌شود اظهار داشت: مذاکرات هسته‌آی به مرحله‌های حساس خود نزديک شده است. ما هفته گذشته گفت‌وگوهای بسيار خوب و بسيار ريز و دقيقی داشتيم.

رئيس دستگاه ديپلماسی با اشاره به حضور علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ايران و ارنست مونيز وزير انرژی آمريکا در اين مذاکرات خاطرنشان کرد: بحث‌های مفيدی در حوزه فنی و رسيدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلاتی که در اين حوزه وجود داشت بين دو هيات با حضور اين دو مسئول عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت و پيشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در آن زمينه حاصل شد.

ظريف در عين حال يادآور شد: اما در بسياری از حوزه‌های ديگر اختلاف نظرها باقی است. هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحريم؛ ما بارها تکرار کرده‌ايم که تحريم‌ها برای رسيدن به هيچ هدفی مفيد نبوده و آمريکا و کشورهای غربی بايد به اين نتيجه برسند که تحريم‌ها سرمايه‌ای نيستند بلکه مانعی هستند برای رسيدن به تفاهم؛ هر زمان که اين واقعيت مورد پذيرش قرار گيرد در آن زمان برای رسيدن به توافق هسته‌ای بسيار نزديک هستيم.

وزير خارجه اضافه کرد: بارها گفته‌ايم که تا به توافق راجع به کليه موضوعات نرسيم؛ توافقی وجود ندارد و اين موضوع در برنامه اقدام مشترک (توافق‌نامه ژنو) به صراحت عنوان شده که هيچ توافقی وجود ندارد تا وقتی در مورد همه زمينه‌ها توافق صورت گيرد.

ظريف گفت: البته ممکن است ما پيشرفت‌هايی داشته باشيم اما اين پيشرفت‌ها طی هفته گذشته به صورت جدی صورت گرفت و اميدواريم در اين هفته نيز بتوانيم در ساير موضوعات به ويژه رفع تحريم‌های ظالمانه عليه جمهوری اسلامی به پيشرفت بيشتری نائل شويم و بعد هم اين پيشرفت‌ها را تدوين کنيم و به شکل يک توافق جامع و دقيق که امکان اجرايی شدن داشته باشد.

ظريف اضافه کرد: اين برنامه عملياتی ماست برای رسيدن به توافق.

وزير خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار آنسای ايتاليا درباره حضور نتانياهو در کنگره آمريکا و تاثير آن بر مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که گروهی منافع خود را در تنش و بحران می‌بينند و از هيچ راه‌حلی استقبال نمی‌کنند.

ظريف با بيان اينکه نتانياهو مخالف هر گونه راه‌حلی است اظهار داشت: اين نشانگر تلاشی است برای استفاده از يک موضوع غيرواقعی و يک بحران ساختگی به منظور سرپوش گذاشتن بر واقعياتی که در اين منطقه شکل می‌گيرد من جمله اشغال، سرکوب مردم فلسطين، نقض حقوق مسلم مردم فلسطين و ادامه سياست‌های تجاوزکارانه در غزه، کرانه باختری، بيت‌المقدس و ساير مناطق اشغالی.

رئيس دستگاه ديپلماسی ايران اضافه کرد: اين سياستی جديد نيست بلکه سياستی قديمی است که با هراس‌افکنی، دروغ‌پردازی، جوسازی و ايجاد فضا حتی در داخل کشورهای ديگر تلاش شود که مانع برقراری آرامش در اين منطقه شود و اين تلاشی بيهوده است و نبايد اين تلاش مانع رسيدن به تفاهم شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016