یکشنبه 10 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده جبهه ملی ایران به حسن روحانی

جناب آقای دکتر حسن روحانی، رياست جمهوری
با سلام و ادای احترام

صرفنظر از اينکه وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان و راه ندادن به دگرانديشان برای حضور درعرصه انتخابات، ايرادات عمده ای را به جريان انتخابات رياست جمهوری وارد ميکند.

با اين حال بايد اذعان نمود که جنابعالی در انتخاباتی که به دلايل فوق الذکر با موازين دموکراسی فاصله داشت در خردادماه ۹۲ با رای بالای ملت ايران به رياست جمهوری انتخاب شديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واضح است که ملت ايران برای رهائی از تنگناها وبا استماع برنامه های شما و شنيدن اينکه حقوقدان هستيد و نه سرهنگ، و اينکه ميخواهيد علاوه بر چرخش سانتريفوژها چرخ زندگی مردم هم بچرخد و ميخواهيد با در پيش گرفتن سياست خارجی معقول، زنجير گرفتاری ها را از دست و پای مردم برچينيد به صحنه آمد و از ميان شش نفر کانديداهای رياست جمهوری اعلام شده توسط شورای نگهبان با آرائی چشم گير به شما رای داد .

و به اين جهت شما بايد در مقابل مردمی که به جنابعالی رای دادند و در برابر تاريخ مسئول و پاسخگو باشيد . و اکنون که حدود يک سال و نيم از تشکيل دولت شما ميگذرد بايد گفت که شما در زمينه سياست خارجی و روابط بين المللی و برای جلب اطمينان جامعه جهانی نسبت به مسالمت آميز بودن برنامه هسته ای ايران باهمه دشواری ها گام هائی برداشته ايد که قبلا قابل تصور نبود.

گو اينکه در سياست داخلی که زمينه ساز و مکمل توفيق درسياست خارجی است، هيچ تغيير محسوسی حاصل نگرديده ، و فشار بر گروه های سياسی و محدوديت روزنامه ها و سرکوب دگرانديشان واعدام ها به همان روال قبلی ادامه دارد . ولی به هرصورت مذاکرات با کشورهای ۵+۱ را تا جائی حساس پيش برده ايد،که اين پيشرفت ميتواند به يک توافق قطعی و پايدار و آبرومندانه منتهی شود. و در نتيجه با رفع تحريم ها از کشور و آزادشدن دارائی های ملی از انسداد و پيدا شدن بازارهای جديد مانند بازار فروش گاز به اروپا و جلب سرمايه گذاری های خارجی، اقتصاد ملی رمقی گرفته و مفری پيدا شود تا مردمی که زير بار فسادهای باورنکردنی و مشکلات اقتصادی و گرانی و رکود و تورم و بيکاری و نگرانی از آينده کمر خم کرده اند بتوانند نفس راحتی بکشند . و از سوی ديگر معلوم نيست که درصورت به نتيجه نرسيدن مذاکرات سرنوشت اين کشور و روزگار اين ملت به کجا خواهد کشيد.

در چنين شرايطی برخی عناصر، با ناآگاهی و يا سوءنيت با روند مذاکرات دولت مخالفت نموده و با شعارهای واهی و توخالی نسبت به گفتگوها عناد ميورزند و شگفتا که مخالفت آنان کاملا با مخالفت دولت اسرائيل و جناح تندرو و محافظه کار حاکميت آمريکا همسو ميباشد.

در اين اوضاع شما نميتوانيد و نبايد از مصالح ملی و تامين منافع مردم ايران کوتاه بيائيد و اين کشور و اين ملت را به دست رويدادها و حوادث ناپيدا بسپاريد . هيچ کشوری در جهان دوست و دشمن ابدی ندارد و در هرزمان، تامين و حفظ منافع ملی کشورهاست که دوستان و دشمنان آنها را معين ميکند . امروز حفظ تماميت ارضی و تامين صلح و امنيت اين مرزوبوم و رفع بحران و مضايق اقتصادی، اصول اوليه منافع ملی ما را تشکيل ميدهند. مذاکرات را در جهت حفظ منافع ملی ايران پيش ببريد تا در اين دو راهی سرنوشت ساز که کشور با آن روبروست بتوانيد با دستيابی به توافقی منطقی ، خدمتی به ملت ايران نموده و از خود نامی نيک در تاريخ باقی بگذاريد.

بديهيست که در پيمودن راه صحيح بايد با قاطعيت عمل نموده و از مخالف خوانی های افراد معدود با افکار محدود نهراسيد.

دهم اسفندماه ۱۳۹۳
تهران – جبهه ملی ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016