یکشنبه 10 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر: شورای حقوق بشر بايد ماموريت گزارشگر ويژه ايران را تمديد کند

با وجود نزديکی سياسی بين کشورهای غربی و ايران و پيشرفت در گفتگوهای هسته ای (گرچه مهلت اين گفتگو ها تا ژوئن ۲۰۱۵ تمديد شده) که در دولت رييس جمهوری روحانی رخ داده، وضع حقوق بشر در داخل ايران در يک سال و نيم اخير به طور آشکار بدتر شده است. سرکوب آزادی های اساسی، تبعيض عليه زنان و اقليت های قومی و دينی، محروميت از موازين دادرسی قضايی به ويژه برای زندانيان عقيدتی و ديگر موارد نقض حقوق بشر به طور روزمره رخ می دهند. مجازات اعدام هنوز در مغايرت با حقوق بين المللی و موازين دادرسی قضايی اجرا می شود و نمونه ای از آن در مورد سامان نسيم ديده شد که به تازگی به جرمی بر اساس تعريفی مبهم از موازين دينی که او متهم به ارتکاب آن در ۱۷ سالگی بود گويا مخفيانه اعدام شده است. اين گونه موارد نقض حقوق بشر در ايران سازمان يافته، گسترده و سامان مند هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با چنين زمينه ای، در بيست و هشتمين نشست شورای حقوق بشر (HRC 28)، قطعنامه «شکلی» ارايه می شود که هدف از آن تمديد ماموريت گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران است تا بتواند کار خود را انجام دهد. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر شورای حقوق بشر را به تصويب اين قطعنامه فرا می خواند. اين قطعنامه دست کم بايد از ايران خواهان همکاری با سازمان ملل شود، به ويژه با فراهم کردن امکان ديدار گزارشگر ويژه از کشور که ايران از زمان انتصاب او چهار سال پيش از اين کار سر باز زده است.

نظارت بر کارنامه تاسف انگيز حقوق بشر ايران، بحث و گزارش علنی در باره آن در داخل شورای حقوق بشر که نهاد مشخص سازمان ملل برای پيشبرد و حمايت از حقوق بشر است، بايد ادامه يابد. در سال های اخير، شورای حقوق بشر تنها قطعنامه «شکلی» برای تمديد ماموريت گزارشگر ويژه تصويب کرده و تصويب قطعنامه های اساسی در باره وضعيت حقوق بشر در ايران را به عهده کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل واگذاشته است. شورای حقوق بشر با توجه به وظايف خود بايد فراتر از تصويب قطعنامه های شکلی برود که ممکن است به شکل فعاليت معمول روزمره درآيند.

همزمان با نشست بيست و هشتم اين شورا و به منظور جلب توجه شورا به وضعيت ايران، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، با همکاری کانون مدافعان حقوق بشر، سازمان عضو فدراسيون، و جامعه بين المللی بهايی، جلسه ای جنبی در باره سرکوب سامان مند مدافعان حقوق بشر، وکلای دادگستری، روزنامه نگاران و اقليت های دينی در ايران برگزار خواهد کرد. اين جلسه به رياست عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون، و با سخنرانی خانم شيرين عبادی (گيرنده جايزه صلح نوبل و بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر) و خانم ديان علايی (نماينده جامعه بين المللی بهايی در سازمان ملل) برگزار می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016