دوشنبه 11 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
22 بهمن» مادر محمود احمدی نژاد درگذشت
20 بهمن» احمدی‌نژاد: برخی مشکلات قابل تحمل نيست
پرخواننده ترین ها

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مرتضی آقاتهرانی در دفاع از احمدی‌نژاد

اظهارات اخير مرتضی مرتضی آقاتهرانی - نماينده مجلس در يک برنامه تلويزيونی، واکنش‌هايی را در پی داشته است و برخی، از دفاع وی از احمدی‌نژاد و صحبت‌هايش درباره رد صلاحيت گزينه جبهه پايداری برای انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: عينکی که برخی مردان سياست بر چشم زده‌اند ديگر عينک خوش‌بينی نيست؛ شهرفرنگی را نشانشان می‌دهد که در آن همه‌چيز گل و بلبل است. حکايت آقاتهرانی و احمدی‌نژاد هم از اين دست است و گويا برخی را بنای سربرداشتن از دامان احمدی‌نژاد نيست.

روايت جديد، نو و خاص آنها از اتفاقاتی که فقط چند سال از زمان وقوع آنها گذشته و تلاش برای ارائه تأويل و تفسيری متفاوت از آنها، ما را به اين فکر می‌برد که نکند اينان هم هاله نور می‌بينند.

شايد قصه برخی سياسيون از روزهای تلخ دولت دهم ملايم‌تر و شيرين‌تر باشد ولی مردم ايران برای تحليل اين مسائل شهرزاد قصه‌گو نمی‌خواهند؛ سياسيونی به عنوان چشم بينا و گوش شنوا می‌خواهند تا بدون وام‌داری و سرسپردگی به فرد و جريانی خاص، واقعيت را - هرچند تلخ - روايت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما محاسبات غلط برخی سياسيون و در رأس آن دبيرکل جبهه پايداری، آنها را به اين خيال انداخته که روزهای خوش خود را بار ديگر با احمدی‌نژاد تکرار کنند و عقد اخوتی چنان محکم با يکديگر بسته‌اند که ظاهراً هيچ‌چيز هم باعث نمی‌شود ديگری از او دست بکشد!

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در برنامه تلويزيونی شناسنامه با حسن‌نيتی وصف‌ناشدنی که تنها از استاد اخلاق دولت قبل برمی‌آيد، اتفاقات دوره دولت دهم را قلب کرد. او گفته احمدی‌نژاد مريض بود که ۱۱ روز در خانه نشست و با رئيس مجلس اختلاف داشت که يکشنبه سياه را بوجود آورد و قس علی هذا.

اين چهره سياسی، اتفاق تلخ و سياه احمدی‌نژاد را در لجن‌پراکنی به ساحت قوه مقننه و قوه قضائيه به اختلاف دو نفر تقليل می‌دهد و حتی برای تطهير احمدی‌نژاد به بيانات رهبری بعد از اين حادثه نيز بی‌توجهی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب درباره اين رويداد فراموش‌ناشدنی با اشاره به ماجرای استيضاح وزير کار و اتفاقاتی که در آن جلسه بين احمدی‌نژاد و لاريجانی رخ داد، فرمودند: اين که رئيس يک قوه به خاطر يک سند اثبات نشده دو قوه ديگر را متهم کند، خلاف شرع و قانون و تضييع حقوق مردم است/مردم آرامش اخلاقی و روانی می‌خواهند/بنده فعلا نصيحت می‌کنم.

ايشان تصريح کردند: اصل استيضاح در مجلس غلط بود، آن هم با دليلی که مربوط به آن وزير نيست. دفاع رئيس محترم مجلس هم از خودش مقداری زياده‌روی بود و لزومی نداشت.

تلاش برای تطهير احمدی‌نژاد نشان می‌دهد برخی آقايان فقط دنبال کاسبی خودشان هستند و عنداللزوم فرمايشات رهبری را نيز ناديده می‌انگارند.

ظاهراً استاد اخلاق، رئوس و فصول درسی را که تدريس می‌کنند، فراموش کرده‌اند. اما نه افکار عمومی و نه نمايندگان مردم در خانه ملت، چنين چيزهايی را فراموش نمی‌کنند.

مظفر: قطعاً اقدامات و اشتباهات احمدی‌نژاد به هيچ‌وجه قابل پاک کردن و توجيه نيست

در اين رابطه، حسين مظفر معاون نظارت مجلس و نماينده تهران در مجلس درباره پروژه تطهير کردن احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم از سوی آقاتهرانی در برنامه شناسنامه، گفت: قطعاً اقدامات و اشتباهات احمدی‌نژاد در کشور که موجب بروز تنش در جامعه شد، به هيچ وجه قابل پاک کردن و توجيه نيست.

نماينده تهران در مجلس ادامه داد: کارنامه احمدی‌نژاد به‌ويژه موضوع خانه‌نشينی و اشتباهات پی‌درپی وی با هيچ آب زمزم و کوثری قابل پاک کردن نيست و مسأله خانه‌نشينی احمدی‌نژاد يک اقدام بسيار منفی در کارنامه عملکردی وی محسوب می‌شود.

مظفر درباره دلايل بروز حادثه يکشنبه سياه در مجلس، گفت: قطعاً مقصر و شروع‌کننده اين اتفاقات خود شخص احمدی‌نژاد است و اين‌گونه رفتارها برای شخصيتی مانند رئيس‌جمهور بسيار زننده و غيرمتعارف بود.

معاون نظارت مجلس با اشاره به حمايت‌های بی‌وقفه مرتضی آقاتهرانی از اقدامات و اشتباهات احمدی‌نژاد، ادامه داد: اين اشکال هنوز هم به اعضای اين تشکل سياسی وارد است، اما اين افراد در شرايطی اقدام به نقد اقدامات دولت احمدی‌نژاد پرداخته‌اند، که زمانی طولانی از مديريت وی بر دولت گذشته است، از اين رو هنر بزرگ اين بود که اعضای پايداری در زمان رياست‌جمهوری احمدی‌نژاد به نقد می‌پرداختند.

باقری بنابی: برخی گروه‌های سياسی می‌خواهند به هر طريقی به قدرت برسند

حجت‌الاسلام باقری بنابی نماينده بناب در مجلس هم گفت: شورای نگهبان بايد نسبت به عملکرد جريان انحرافی و احمدی‌نژاد و کسانی که در پی تطهير و احيای مجدد تفکر آنها هستند، فعال شود و همانطور که اين شورا نسبت به کسانی که در فتنه ۸۸ حساس هستند، بايد در خصوص جريان انحرافی نيز همين رويه در پيش گرفته شود.

نماينده بناب در مجلس از شورای نگهبان خواست به صورت قاطع وارد عمل شود و ضمن تذکر به افرادی که پيرو احمدی‌نژاد و جريان انحرافی هستند و آن را نمايندگی می‌کنند، عملکرد آنها را رصد کند و در صورت لزوم برای انتخابات آتی مورد رد صلاحيت قرار دهد.

وی افزود: تمام جرياناتی که دنبال تفسير و تاويل رفتارهای انحرافی هستند و در پشت صحنه و روی صحنه فعاليت دارند بايد رصد شوند؛ آنها نيز به دنبال منافع خودشان هستند و می‌خواهند به هر طريقی به قدرت برسند.

پيرمؤذن: پايداری می‌خواهد با ملعبه احمدی‌نژاد، جان بگيرد

کمال‌الدين پيرمؤذن نماينده اردبيل هم در گفت‌وگو با خانه ملت درباره اظهارات دبيرکل جبهه پايداری گفت: اگر با حاشا کردن مشکلات و مسائل، کشور بی‌درد و مشکل داشتيم؛ اکنون شاهد چنين وضعيتی نبوديم ولی متأسفانه مردم در دو مورد خانه‌نشينی ۱۱ روزه و يکشنبه سياه، خودپنداری‌ها، افراطی‌گری‌ها و برخوردهای راديکالی و عناد احمدی‌نژاد را ديدند و شاهد کم‌لطفی وی نسبت به رهبری نظام بودند.

وی افزود: افکار عمومی به مسائل اشراف دارد و عده‌ای با روايت‌های خاص خود از مسائل نمی‌توانند آن را به اشتباه بيندازد يا به آن آسيب برساند. رفتارهای فراقانونی و غيرقانونی و سليقه‌ای احمدی‌نژاد آسيب فراوانی به کشور رساند؛ در نتيجه آقاتهرانی بايد از اين فرد به دليل آنکه هيچ اصولی را رعايت نکرد، فاصله بگيرد نه اينکه توجيه‌کننده سوءمديريت و سوءاخلاق او باشد.

سبحانی‌نيا: برخی سياستمداران نمی‌خواهند واقعيت را بپذيرند

حجت‌الاسلام حسين سبحانی‌نيا نماينده نيشابور در مجلس نيز درباره اظهارات دبيرکل جبهه پايداری در توجيه عملکردهای خاص محمود احمدی‌نژاد، گفت: آقای احمدی‌نژاد در آن خانه‌نشينی بسيار بد عمل کرد و مسأله او مريضی نبود؛ همچنان که بسياری از دوستان و دوستان مشترک ما و آقای آقاتهرانی نزد آقای احمدی‌نژاد رفتند و با ايشان صحبت کردند و مشخص شد او اعتراضاتی داشت، در حالی که آقای آقاتهرانی در برنامه تلويزيونی خود چنين مسائلی را اصلاً مطرح نکرد.

نماينده نيشابور در مجلس افزود: بحث آقای آقاتهرانی چنين بود که احمدی‌نژاد مريض بود و حالت روانی خاصی برايش ايجاد شده بود و به همين علت خانه‌نشينی را شروع کرده بود، در حالی که خانه‌نشينی احمدی‌نژاد يکی از سيئاتی بود که وی مرتکب شد و پايه بسياری از انحرافات بعد از آن را و فاصله گرفتن دولت از اصولی را که متعهد به انجام آن بود، نهاد.

وی با بيان اينکه آقای آقاتهرانی در روايت خود از آن ماجرا به اين نکات اشاره نکرد، ادامه داد: اين امر نشان می‌دهد برخی از سياستمداران اعتماد متقابلی با آقای احمدی نژاد دارند و اين اعتماد يا براساس حسن نيت و اعتماد است يا اينکه نمی‌خواهند آنچه را که واقعيت امر بوده بپذيرند و آن را برای مردم تبيين کنند.

سبحانی‌نيا همچنين در مورد يکشنبه مجلس بيان کرد: تقليل يکشنبه مجلس به دعوای احمدی نژاد با لاريجانی‌ها از جمله اتفاقاتی بود که بايد در مورد آن به صورت منصفانه قضاوت نشد؛ زيرا بانی آن ماجرا احمدی‌نژاد بود و با وجود آنکه به وی گفته بودند که اجازه دهيد مسأله خاصی مطرح نشود و فضا آرام باشد، اما او آغازگر مسأله بود.

ايمن‌آبادی: احمدی‌نژاد روحيه رضاخانی داشته و دارد

غلامعلی جعفرزاده ايمن‌آبادی نماينده رشت نيز با اشاره به صحبت‌های مرتضی آقاتهرانی در برنامه تلويزيونی «شناسنامه»، گفت: ضمن احترامی که برای آقای آقاتهرانی قائل هستم اما رفتار آقای احمدی‌نژاد در يکشنبه سياه را صرفاً تعارض با آقای دکتر لاريجانی نمی‌دانم و نبوده است. اتفاق يکشنبه سياه مجلس هشتم به روحيه اقتدارگرايانه، انحصارطلبانه و ديکتاتور مآبانه احمدی‌نژاد برمی‌گردد.

جعفرزاده ايمن‌آبادی کدهای و رفتارهای احمدی‌نژاد را نشان‌دهند روحيه رضاخانی او عنوان کرد و اظهار داشت: احمدی‌نژاد روحيه رضاخانی داشته و دارد. استنباط احمدی‌نژاد اين است که به تنهايی می‌تواند کشور را کنترل کند به شرط آنکه تمام قوا زير نظر او باشد. احمدی‌نژاد تحمل هيچ‌کس ندارد و تغييرات زياد در مجموعه وزرای دولت نهم و دهم، حاکی از اين روحيه احمدی‌نژاد است.

وی در ادامه به بخش ديگر صحبت‌های آقاتهرانی درباره ۱۱ روز خانه‌نشينی احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: ۱۱ روز خانه‌نشينی او ناشی از روحيه سرکشی و عدم تبعيت از ولايت مطلقه فقيه است. درست نيست فردی چون آقاتهرانی دليل ۱۱ روز خانه‌نشينی احمدی‌نژاد را بيماری عنوان کند. شخص احمدی‌نژاد دليل خانه‌نشينی خود را بيماری عنوان نمی‌کند، چطور آقاتهرانی چنين مسأله‌ای را مطرح می‌کند.

قاضی‌پور: خانه‌نشينی احمدی‌نژاد کودتا عليه نظام بود

نادر قاضی‌پور نماينده اروميه هم درباره اظهارات دبيرکل جبهه پايداری در رابطه رفتار غيرقانونی احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم،گفت:‌ اخيرا آقا تهرانی در برنامه شناسنامه اعلام کرد که علت خانه‌نشينی احمدی‌نژاد بيماری بوده،‌ اما به نظر وی با اين اقدام به دنبال کودتا در کشور بود. زمانی که احمدی‌نژاد با خانه‌نشينی به‌دنبال کودتا بود، من به آقاتهرانی گفتم که شما به‌عنوان مربی اخلاق احمدی‌نژاد بايد جلوی اقدامات وی را بگيريد، حال نبايد در شرايط کنونی افراد اتفاقات گذشته را توجيه کنند.

نعمتی: پايداری‌ها بايد پاسخگوی اشتباهات احمدی‌نژاد باشند

همچنين بهروز نعمتی سخنگوی هيات رئيسه مجلس و نماينده اسدآباد در مجلس هم در رابطه با اظهارات اخير آقاتهرانی گفت: در بحث خانه‌نشينی ۱۱ روزه احمدی‌نژاد مباحث بسياری برای گفتن وجود دارد و حتی در شرايط کنونی برخی حاميان وی به‌دنبال تطهير و دفاع بی‌مورد از اقدامات احمدی‌نژاد هستند، اما ما معتقد هستيم که بعد از تأکيدات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت حفظ وزير اطلاعات، احمدی‌نژاد اقدام به خانه‌نشينی کرد.

نعمتی افزود:‌ اينگونه افراد در آن زمان با احمدی‌نژاد بوده و بر انتخاب وی اصرار داشته و در اين رابطه تلاش‌های بسياری کردند و حتی در تمام اوقات به‌دنبال پوشاندن اشتباهات بزرگ احمدی‌نژاد بودند، حال در شرايط کنونی همان افراد در اظهارات خود اعلام کردند که در صورت تغيير رفتار و سياست‌های احمدی‌نژاد، از وی در انتخابات ۹۶ حمايت می‌کنند که اين اشتباهی ديگر از سوی اين آقايان است.

وی ادامه داد: متاسفانه به‌علت فقدان ساختار حزبی در کشور، گروه‌ها و تشکل‌های سياسی به‌هيچ وجه جوابگوی اقدامات افراد و کسانی که از آن‌ها حمايت کرده‌اند، نيستند، به طور مثال آقا تهرانی در سال‌های اخير به طور مدام از اقدامات و اشتباهات احمدی‌نژاد حمايت کرد و اعضای تشکلش بايد پاسخگوی رفتار وی باشند.

مطهری: بين مهاجم و مدافع فرق است

علی مطهری نماينده تهران هم در واکنش به سخنان آقاتهرانی در برنامه تلويزيونی شناسنامه گفت: به نظر بنده اين همکار محترم درباره ماجرای يکشنبه سياه قضاوت نادرستی داشتند و نمی‌توان هم احمدی‌نژاد و هم لاريجانی را مقصر دانست زيرا آنچه به وقوع پيوست يک پروژه شخصی و بی‌ارتباط با استيضاح در جلسه استيضاح بود.

نماينده تهران در مجلس گفت: در جلسه مشهور به يکشنبه سياه احمدی‌نژاد با قانون‌شکنی ادعايی را در جلسه استيضاح وزيرکار وقت مطرح کرد که هيچ‌گونه سنديتی نداشت. آن‌چه که لاريجانی و مجلس در پاسخ وی انجام دادند به نوعی دفاع از اتهامی بود که برای فرافکنی مطرح شده بود. من فکر می‌کنم قضاوت آقاتهرانی درباره جلسه يکشنبه سياه اشتباه است زيرا بين مهاجم و مدافع فرق است.

وی همچنين درباره جلوگيری از سخنرانی سيدحسن خمينی و اين که اخلال‌گران دچار اشتباه نشده‌اند، گفت:‌ کسانی که در حرم امام خمينی(ره) و در سالگرد رحلت بنيان‌گذار انقلاب مانع سخنرانی وی شدند، کار درستی انجام ندادند و اقدام آنها محکوم بود و ما نبايد اينگونه رفتارها را تأييد کنيم.

به گزارش ايسنا، سايت تابناک نيز با انتقاد از برخی صحبت‌های آقاتهرانی، نوشت: اين روز‌ها انتخاب نامزد جبهه پايداری برای انتخابات رياست‌جمهوری پس از چالش‌های پيش از انتخابات در خرداد ۹۲، با معمای ديگری رو به رو شده است؛ ادعايی که بيش از آنکه نامزد اوليه پايداری‌ها برای انتخابات رياست‌جمهوری را هدف قرار داده باشد، به نوعی عملکرد شورای نگهبان را هدف قرار داده است.

دبيرکل پايداری درباره چرايی تغيير گزينه اين تشکل برای انتخابات رياست جمهوری، گفته است: «وقتی به اجماع رسيديم، موضوع را به استاد گفتيم. گفتند نتيجه را مکتوب کنيد. نتيجه اجماع را نوشتيم و امضا کرديم و آيت الله مصباح گفت: حالا که جمعی از متخصصان به اين نتيجه رسيديد، من آن را اعلام می‌کنم. جالب است ما در مورد او از شورای نگهبان هم نظر گرفته بوديم و گفته بودند لنکرانی مشکلی ندارد، ولی يکدفعه گفتند اين فرد مشکل دارد. ما خيلی زود‌تر شروع کرده بوديم ولی به اين مشکل برخورديم».

شايد مشکل از برداشت آقاتهرانی از مواضع شورای نگهبان درباره آقای لنکرانی باشد! وی مدعی شده است که «ما در مورد او از شورای نگهبان هم نظر گرفته بوديم و گفته بودند لنکرانی مشکلی ندارد، ولی يکدفعه گفتند اين فرد مشکل دارد». اينکه استعلام جبهه پايداری از شورای نگهبان مکتوب صورت گرفته يا شفاهی، از مجموعه شورای نگهبان صورت گرفته است يا برخی اعضای آن، رسمی بوده و يا در حد محاوره تا حد زيادی بر ادعای آقاتهرانی درباره آنچه پيش از انتخابات ميان جبهه پايداری و شورای نگهبان گذشته، سايه می‌افکند و به همين دليل اظهارات وی نيازمند شفاف‌سازی است.

نکته مهم ديگر، ادعای تغيير نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحيت لنکرانی برای انتخابات رياست جمهوری يازدهم است؛ تغيير نظری که آقاتهرانی به شورای نگهبان منتسب کرده، تأثيری انکارناشدنی بر انتخابات رياست‌جمهوری داشت.

به گزارش ايسنا، همچنين روزنامه شرق در بخشی از مطلب امروز خود آورده است: جبهه پايداری‌ها، که يک روز هوادار پر‌و‌پاقرص احمدی‌نژاد بودند و اين‌روزها تلاش دارند از او فاصله بگيرند، مواضع ضد‌و‌نقيضی از خود نشان داده‌اند. آقاتهرانی، معروف به معلم اخلاق کابينه احمدی‌نژاد به‌تازگی در برنامه شناسنامه تلاش کرده تا يکی - دو مورد از خطاهای اساسی او را توجيه کند: ماجرای يکشنبه سياه و ۱۱ روز خانه‌نشينی رييس دولت دهم.

در برنامه اخير شناسنامه آقاتهرانی چنين وانمود کرد که مقصر بروز حادثه يکشنبه سياه مجلس، هم رئيس مجلس و هم احمدی‌نژاد بوده، نکته‌ای که حالا از سوی نمايندگان مجلس با واکنش مواجه شده است.

نمايندگان مجلس پيش از اين به فعال‌شدن ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد در استان‌ها هشدار داده بودند. گويا اين مسايل از‌ سوی ساختمان لادن - مقر احمدی‌نژاد - هدايت شده و سرتيم‌ها و برخی جزئيات ديگر نيز مشخص است. با‌اين‌حال وضعيت اين‌روزها نشان از برخی خطاهای استراتژيک طيف نزديک به لاريجانی در قدرت دارد؛ ۲۲ بهمن ۹۳ خيلی از نمايندگان ميلی برای گفت‌وگو درباره سالروز حمله به رئيس مجلس در قم نداشتند و تلويحاً از عدم اراده لاريجانی برای پيگيری قضايی مسأله می‌گفتند. اما گويا بنا نيست آن‌سوی ماجرا بيکار بنشيند و حالا از هر فرصتی برای غوغاآفرينی رسانه‌ای استفاده می‌کند؛ حتی در موضوع‌هايی که بدون ترديد اشتباه بزرگ از جانب شخص احمدی‌نژاد رخ داده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016