پنجشنبه 14 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"ارتش" ضد داعش کارگردان آمریکایی با حامی مالی ایرانی‌الاصل

دویچه وله - یک روزنامه‌نگار و کارگردان آمریکایی، مسیحیان عراق را برای مقابله با تروریست‌های "دولت اسلامی" آموزش می‌دهد. او در جنگ داخلی لیبی هم بوده است. از یک ایرانی نیز به عنوان حامی مالی این "ارتش" بحث‌برانگیز نام برده شده است.

kargardanamIRI1.jpg
متیو فن‌دایک در شهر "سیرت" در لیبی؛ اکتبر ۲۰۱۱

متیو فن‌دایک، شهروند ۳۵ ساله آمریکایی، در لیبی و سوریه در کنار مخالفان دولت جنگیده است. او که خود را "انقلابی" می‌خواند، در عراق دست به اقدامی بحث‌برانگیز زده است: آموزش نظامی داوطلبان مسیحی برای مقابله با شبه نظامیان "دولت اسلامی" (داعش).

فن‌دایک در توییتی به تاریخ ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) نوشته است: «دلیل این‌که در دو ماه اخیر زیاد در توییتر نبودم: در عراق به تشکیل ارتشی مسیحی برای مبارزه با دولت اسلامی کمک می‌کنم.»

در صفحه شخصی فن‌دایک در توییتر که بیش از ۴۴ هزار کاربر مطالب آن را دنبال می‌کنند، تصاویری از فعالیت‌های نظامی او منتشر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارگردان، روزنامه‌نگار، چریک

فن‌دایک پیش از این به عنوان کارگردان، روزنامه‌نگار و البته چریک ظاهر شده بود. فیلم "Point and Shoot" (هدف بگیر و شلیک کن) او در جشنواره فیلم "ترایبکا" نیویورک در سال ۲۰۱۴ جایزه بهترین مستند را دریافت کرد. سفر سه ماهه فن‌دایک با موتورسیکلت به لیبی همزمان با جنگ داخلی این کشور، موضوع این مستند است. به نظر او این سفر یک "دوره آموزشی فشرده برای مرد شدن" بوده است.

کارگردان ۳۵ ساله آمریکایی تشکیل "ارتش" ضد داعش را هم در راستای فعالیت‌های "انقلابی" خود ارزیابی می‌کند.

او در صفحه اینترنتی‌اش خود را "کهنه‌سرباز انقلاب لیبی، زندانی جنگی سابق، مستندساز برنده جایزه، تحلیلگر مسائل امینتی بین‌المللی و روزنامه‌نگار" معرفی کرده است. فن‌دایک همچنین پایه‌گذاری و مدیریت اجرایی "نهاد بین‌المللی فرزندان آزادی" را از جمله فعالیت‌های خود عنوان کرده است.

kargardanamIRI2.jpg
متیو فن‌دایک در خانه پدری در آمریکا با تصویری از معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی؛ فن‌دایک به جرم همراهی با شورشیان لیبی ۶ ماه در این کشور در زندان بود

"یگان پاسداری از دشت نینوا"

"ارتش" خصوصی فن‌دایک در عراق، "یگان پاسداری از دشت نینوا" (NPU) نامیده شده و به نوشته برخی منابع تا کنون صدها داوطلب مسیحی‌ به دوره‌های آموزشی آن پیوسته‌اند. البته نیروهای آموزش‌دیده در طرح فن‌دایک هنوز وارد میدان نبرد نشده‌اند.

دشت نینوا منطقه‌ای در شمال عراق است که اقلیت‌های ساکن در آن، از جمله مسیحیان آشوری آن را خاستگاه تاریخی خود می‌دانند. در روزهای اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه "دولت اسلامی" ۲۲۰ مسیحی آشوری در سوریه را به گروگان گرفته است. در ادامه ۱۹ تن از گروگان‌ها در برابر پرداخت جزیه آزاد شدند.

برخورد خشونت‌آمیز شبه نظامیان "دولت اسلامی" با اقوام یا اقلیت‌های مذهبی در عراق و سوریه، واکنش هم‌کیشان قربانیان در دیگر کشورها را در پی داشته است.

حامی مالی ایرانی

از قرار معلوم مسیحیان خارج از عراق، به‌ویژه مسیحیان آمریکا، پشتیبان مالی طرح فن‌دایک هستند. گفته می‌شود در قالب کارزاری موسوم به "Restore Ninive Now" (نینوا را فورا بازگردانید) از دسامبر ۲۰۱۴ بیش از ۲۵۰ هزار دلار جمع‌آوری شده است.

بیشتر بخوانید: "دولت اسلامی" در تلاش نابودی مسیحیان آشوری شمال سوریه

"در میان حامیان مالی این "ارتش" شخصی به نام جوزف بابا هم به چشم می‌خورد. او عضوی از انجمن آشوریان آمریکا و یک فروشنده خودرو ایرانی‌الاصل معرفی شده است. بابا که از قرار معلوم اهل تهران بوده، نزدیک به ۱۰ هزار دلار به کارزار نظامی مقابله با "دولت اسلامی" کمک کرده؛ هر چند نگران "غیر قانونی بودن" اقدام خود است.

kargardanamIRI3.jpg
متیو فن‌دایک در شهر "سیرت" در لیبی؛ اکتبر ۲۰۱۱

اقدامی بحث‌برانگیز

آموزش نظامی یک گروه در خاک کشوری دیگر موضوعی به شدت بحث‌برانگیز است. از نظر وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، ارائه‌ خدمات دفاعی از جمله آموزش نظامی، به دریافت مجوز نیاز دارد.

فن‌دایک موضع دولت آمریکا در مورد آموزش نیروهای نظامی را مانعی برای فعالیت خود نمی‌داند. او همچنین معتقد است منع قانونی برای فعالیتش در عراق وجود ندارد: «ما از نظر حقوقی به عنوان یک شرکت ثبت شده‌ایم.»

حضور فن‌دایک در رأس تشکیلات آموزشی ضد داعش هم به بحث‌ها بیشتر دامن زده است. پایگاه اینترنتی کارزار "Restore Ninive Now" هفته گذشته (۲۵ فوریه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قرارداد کارگردان جوان آمریکایی برای آموزش نیروهای ضد داعش لغو شده است. این پایگاه اینترنتی، فن‌دایک را متهم کرد از این کارزار برای تبلیغ به نفع خود سوءاستفاده کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016