سه شنبه 12 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرانس پرس: خطوط قرمز آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران

04-iran2-324.jpg
فرانس پرس نوشت: آمریکا پیش از دور جدید مذاکرات سوئیس، خطوط قرمز خود را برای دستیابی به توافق با ایران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت، واشنگتن به حرف‌های خود پایبند بوده و یک توافق خوب می‌خواهد و چون "به خطوط قرمز مشخصی متعهد بوده" با تمدیدهای متعدد مذاکرات موافقت کرده است.

این مقام خاطرنشان کرد: "ما تنها توافقی را قبول خواهیم کرد که مسیرهای مختلف دستیابی ایران به مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را مسدود کند."

مهلت ۳۱ مارس برای دستیابی به چارچوب توافق به سرعت نزدیک می‌شود و طرفین مهلت ۳۰ ژوئن را برای دستیابی به توافق نهایی قرار داده‌اند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند "مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و شکاف‌ها کم شده" اما هیچ تضمینی برای دستیابی به توافق وجود ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیانات مقامات آمریکایی تنها چند روز پیش از سخنرانی مناقشه‌برانگیز بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا، در مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران، صورت گرفته است.

قرار است نتانیاهو روز سه‌شنبه در مقابل کنگره آمریکا سخنرانی کند و دلایل خود را برای مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران بیان کند. کاخ سفید با این اقدام مخالف است و سخنرانی را دخالت در انتخابات قریب‌الوقوع اسرائیل می‌‌داند.

مقام دولت آمریکا گفت: "وقتی به توافق برسیم باید آن را با راه‌های جایگزین مقایسه کنیم و بسنجیم."

عدم دستیابی به توافق، می‌تواند آمریکا را با این سئوال مواجه کند که برای توقف برنامه هسته‌ای ایران آیا باید از گزینه نظامی استفاده کند یا خیر.

مقام آمریکایی بدون ذکر جزئیات، خطوط قرمز واشنگتن را این‌گونه عنوان کرد:

- ایران نباید در راکتور اراک، پلوتونیوم با درجه ساخت سلاح تولید کند. "ما در حال گفتگو در مورد تغییر کاربری راکتور اراک هستیم."

- ایران نباید از نیروگاه هسته‌ای فوردو برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند.

- تنها نیروگاه نطنز برای غنی‌سازی اورانیوم باقی می‌ماند که با درجه بالا می‌تواند در سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

- هرگونه توافق باید ضامن این باشد که ایران با تولید مواد لازم برای ساخت یک بمب یک سال فاصله داشته باشد.

- ایران باید تعداد سانتریفیوژهای فعال و ذخیره داخلی خود را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد.

- ایران باید با بازرسی‌های از پیش اعلام نشده از تجهیزات هسته‌ای و تولیدی و همچنین معادن اورانیوم و سایت‌های مشکوک موافقت کند.

- آمریکا توافقی را امضاء خواهد کرد که طی آن کاهش تحریم‌های مورد درخواست ایران، طی یک دوره و بصورت مرحله‌ای به اجرا در آید.

این مقام آمریکایی گفت: "ما روی این اصل تاکید داریم که در صورت تخطی ایران از توافق، تحریم‌ها بلافاصله به جای خود باز خواهند گشت."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016