جمعه 15 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

یک نماینده مجلس: دیوار بتونی مجلس را بیت رهبری هم ندارد

0,,18298885_303,00.jpg
قرار است جای حصار فعلی دور مجلس را دیواری بتونی بگیرد که محوطه مجلس و نمایندگان را از دید مردم پنهان می‌کند. یکی از نمایندگان گفته است که دیوار بتونی مجلس را بیت رهبری هم ندارد.

سایت "تابناک" از پوشیده شدن نمای مجلس شورای اسلامی با حصاری آبی رنگ خبر داده است. از قرار این کار، مقدمه ساخت یک دیوار دور محوطه مجلس است.

"تابناک" گزارش کرده است که هیچ یک از مسئولان مجلس، حاضر نیست ‌در این باره اطلاع‌رسانی کند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هم ضمن بی‌اهمیت دانستن این موضوع گفته است که در این باره چیزی نمی‌داند و «اصرار» داشته که ‌این خبر منتشر نشود؛ «وی درخواست کرد تا روشن شدن موضوع و تکمیل پروژه موضوع مسکوت بماند.»

اما خبرگزاری فارس نوشته است که حسن کامران، نماینده اصفهان، در جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۳ اسفند) به حضور شرکت «ثامن سازی عرش» در مجلس اعتراض کرده که این پروژه بدون هماهنگی با بخش فنی مهندسی مجلس در حال انجام شدن است و پرسیده که این «چه صیغه‌ای است؟»

به گفته او این پروژه پیاده‌روی مقابل در شمالی مجلس را مسدود کرده است. او پرسیده که چرا اجازه «این ریخت وپاش‌ها داده می‌شود» و گفته است که «این دیوار بتونی مجلس را بیت رهبری هم ندارد.»

دیوار امنیتی

سایت تابناک به نقل از یکی دیگر از نمایندگان مجلس‌ نوشته است که کشیدن این دیوار «مربوط به مسائل امنیتی است و به همین دلیل، کسی از هیأت رئیسه تمایلی به اظهار‌نظر در این باره ندارد، ولی دلایل امنیتی باعث ایجاد دیوار به دور مجلس شده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته این نماینده، جای نرده‌های دور مجلس را دیواری با چند متر پیش‌رو در خیابان خواهد گرفت تا «هر که می‌خواهد وارد مجلس شود، بتواند از یک ورودی مشخص وارد و خارج شود. همچنین محوطه مجلس هم برای کسانی که خارج از مجلس هستند، قابل دیدن نباشد.»

روشن نیست محوطه مجلس از دید چه کسانی باید پنهان بماند و نمایندگان چه نیازی به این دیوار دارند. تابناک این انتقاد را مطرح کرده که به جای ساختن محوطه‌ای برای تجمعات و اعتراضات، آن گونه که زمانی حرفش بود، امروز نمایندگان می‌خواهند «حصاری قوی‌تر به دور خود بکشند.»

تجمع و تظاهرات جلوی مجلس، جایی که «خانه ملت» نام گرفته، از رایج‌ترین اشکال اعتراض مردم برای رساندن صدای‌خود به گوش نمایندگان‌شان است. ساختمان مجلس در تهران روزانه شاهد این‌گونه حرکت‌هاست. به طور نمونه، یک‌شنبه گذشته (۱۰ اسفند) ۲۰۰۰ معلم معترض در ساعت ۲ بعداز ظهر در "اعتراض به بودجه در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در سال ۹۴ و اعمال تبعیض بین کارکنان دولت"، در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

در دی‌ماه نیز نمایندگان مجلس شاهد تجمع کارگران در اعتراض به تلاش مجلس برای تغییر مواد حمایتی قانون کار در جریان بررسی "لایحه خروج از رکود اقتصادی" بودند.

"تابناک" نوشته است که نمایندگان مجلس هفتم، درصدد طرحی بودند که ‌جلوی مجلس، محلی برای اجتماعات مردمی ایجاد کنند و‌فضایی مخصوص این کار برای افراد مراجعه‌کننده در نظر بگیرند. اما به نظر می‌رسد گذشت زمان نمایندگان را از این گونه طرح‌ها دورتر کرده است.

حتی اگر این دیوار بتونی بتواند جلوی دسترسی مردم به نمایندگان را بگیرد، به سختی ممکن است مانع از درز خبرهای درون مجلس به بیرون شود. از جمله این خبر که برای دست‌کاری ترکیب مجلس آینده، دست‌های زیادی در کارند.

دو هفته پیش یکی از نمایندگان مجلس به ایلنا گفته بود که گزارش‌‌هایی دارد مبنی بر تلاش سازمان یافته برخی افراد برای خریدن رای مردم. این نماینده مجلس به کسانی اشاره کرده که در دولت قبلی ثروت کلانی به چنگ آوردند. آدم‌های با نفوذی که به گفته این نماینده مجلس «امروز بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهند٬ هر کجا بخواهند موج ایجاد می‌کنند، در هر بخشی از عرصه اقتصادی، مسکن، ارز، پتروشیمی، بازار سهام و...! حتی می‌توانند در انتخابات آینده مجلس نیز دخالت کنند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016