گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 اسفند» مرعشی: وزیر کشور هم توان برخورد با گروه خودسر را ندارد20 اسفند» علی مطهری: مهاجمان قصد داشتند مرا بکشند
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! یادداشت ایرنا: افراد موسوم به خودسر امنیتکامل دارند، این داستان چه زمانی پایان می یابد؟
سوال اول: چرا خودسرها در امنیت کامل، امنیت دیگران را سلب می کنند؟ مصونیت های لحاظ شده در قانون برای نمایندگان مجلس از اهمیت این جایگاه حکایت می کند تا بر اساس آن نمایندگان بدون دغدغه و با آرامش خاطر به فکر تامین منافع مردم باشند. به همین خاطر اتفاقاتی از نوع حمله به مطهری پرسش ها و ابهام های بسیاری را در ذهن ایجاد می کند. چرا نماینده مجلس تا این اندازه امنیت ندارد که در روز روشن تعداد زیادی از اوباش بتوانند در امنیت کامل و بدون هیچ مانعی به او حمله کنند؟ آیا نهادهای مسوول وظیفه خود را در این راستا به درستی انجام داده اند؟ در خدمات و تلاش های نهادهای امنیتی و انتظامی تردیدی نیست و نباید به بهانه این مساله، چشم بر این تلاش ها فروبست. آنچه محل نقد است، کم توجهی نسبت به برخورد با عوامل آشوب طلب و به اصطلاح خودسر در کشور است. حوزه و گستره امنیت اجتماعی، بستگی به تصویری دارد که نظام سیاسی از دولت و ساختار و هدف خود ارایه و بر مبنای آن قانون نویسی می کند. از همین رو اجرای صحیح و دقیق قوانین کشور نشانه یی از برقراری امنیت است؛ بنابراین انتظار می رود که مسوولان کشور در برقراری قانون دقت کافی را به خرج دهند زیرا عدول از این وظیفه مصداق ناامن شدن فضا است. در کشور ما باید گستره امنیت را با توجه به اندیشه سیاسی اسلام، انقلاب اسلامی، حوزه های امنیت اجتماعی در ابعاد سیاسی، قضایی، اقتصادی، فرهنگی و... ترسیم کرد. می دانیم که آزادی های مدنی مانند آزادی بیان در این چارچوب از جایگاه ویژه یی برخوردار است و در قوانین کشور به آن پرداخته شده است. از سوی دیگر آزادی بیان معیاری اساسی برای شناساسی جوامع دموکراتیک است و نقض این آزادی همواره به نابودی سایر موازین حقوق بشر می انجامد. به همین خاطر اگر یک نماینده مجلس از سوی افرادی که با اظهار نظرهای او موافق نیستند مورد حمله قرار گیرد می توان این پرسش را مطرح کرد که چرا امنیت در کشور آنقدر برقرار نیست که وکیل مردم در مجلس شورای اسلامی بتواند نظرات خود را مطرح کرده و در معرض خطر قرار نگیرد؟ طی ماه های اخیر بارها اتفاق افتاده کنسرت های موسیقی دارای مجوز به دلیل ممانعت عده یی که آنها را خودسر می خوانند، لغو شده است. معنی این مساله چیست؟ نقش قانون در این زمینه چیست؟ تکرار این رفتارهای غیرقانونی، آیا به سخره گرفتن نظام و رویه های قانونی آن نیست؟ سوال دوم: چرا با خودسرها برخورد نمی شود؟ احتمال دیگر نیز این است که افراد خودسر، قدرتی فرا تر از قوانین و مسوولان داشته باشند. روشن است که این گزینه نیز بسیار خطرناک است زیرا اعمال فشار از سوی گروه های نفوذ و لابی های قوی می تواند قانون مداری را به حاشیه براند و میدان را به قدرت سایه واگذار کند. حق مسلم شهروندان است که بدانند چرا با این خودسری ها قاطعانه برخورد نمی شود؟ یا اگر می شود چرا آنطور که باید به اطلاع عموم نمی رسد تا هم خیال مردم را راحت کند و هم مانعی برای تکرار این قبیل اتفاقات باشد. سوال سوم: رواج خشونت در کشور چه پیامدی دارد؟ تبدیل شدن خشونت به ابزار اعمال قدرت، آثار منفی جبران ناپذیری در مسیر تحقق دموکراسی خواهد داشت زیرا به مرور زمان امنیت و قانون گرایی جای خود را به خودسری ها و زورگویی ها می دهد. در چنین فضایی مردم و حتی چهره ها و فعالان سیاسی شهامت اظهار نظر را از دست می دهند و این گروه ها کشور را به مسیر دیکتاتوری می کشانند. نباید فراموش کرد که این قبیل رفتارهای خشونت آمیز زایده تفکر تمامیت خواهی است که خود را حق و همه مخالفان را باطل می داند. بنابراین در گام نخست ضروریست که با رشد چنین تفکراتی در جامعه مقابله شود. باید یاد گرفت که می توان در یک نظام مردم سالار و قانونمند به شیوه یی تعاملی زندگی کرد و به مخالفان و منتقدان آسیب نزد. مرجع : ایرنا Copyright: gooya.com 2016
|