جمعه 22 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رویترز: قدرت‌های بزرگ به دنبال لغو تحریم‌های ایران در شورای امنیت

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داده کشورهای ۱+۵ مذاکراتی را برای لغو تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده‌اند که هدف آن به دست آوردن تضمین بین‌المللی است تا جمهوری‌خواهان آمریکا نتوانند توافق احتمالی با ایران را زیر پا بگذارند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - گفت‌و‌گو‌ها میان نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، و همچنین نماینده آلمان و ایران برگزار می‌شود.

گزارش شده که طرف‌های گفت‌و‌گو به دنبال آن هستند تا شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت رسیدن به توافق، تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۰۳ علیه ایران را لغو کند.

------------------------------------------------------------------
powersendingIRIsanctions.jpg
------------------------------------------------------------------

خبرگزاری بین‌‎المللی رویترز، مستقر در لندن، به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌گوید مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها پیش از مذاکرات سرنوشت‌ساز هفته آینده در لوزان سوییس برگزار خواهد شد.

هنوز منبع مستقل دیگری این گزارش را تایید نکرده است.
نگرانی از جمهوری‌خواهان

سناتورهای جمهوری‌خواه ایالات متحده که مخالف توافق هسته‌ای هستند، می‌گویند حتی در صورت رسیدن به توافق با ایران، این معاهده فقط تا پایان دوره باراک اوباما دوام خواهد داشت و بعد از آن کنگره یا رئیس‌جمهوری بعدی می‌توانند توافق را رد کنند. آنان در نامه‌ای به سران ایران این موضوع را هشدار داده‌اند. اینجا بیشتر بخوانید.

به گفته دیپلمات‌های غربی و همین‌طور ایران، در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد لغو تحریم‌ها را تصویب کند، در مقابل تهدید جمهوری‌خواهان، این مصوبه یک تعهد الزام‌آور خواهد بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که توافق احتمالی قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه اتمی این کشور "در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تأیید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود."

ایران و کشورهای 'پنج به علاوه یک' بر اساس توافق قبلی باید تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین سال آینده) به توافق کلی برسند تا مذاکرات بر سر جزییات را تا آخر ژوئن (دهم تیر ۱۳۹۴) ادامه دهند.

'شورای امنیت باید وارد شود'

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، وقوع چنین گفت‌و‌گوهایی درباره نقش شورای امنیت در لغو تحریم‌های ایران را تایید کرده است.

این مقام آمریکایی گفته همان‌طور که شورای امنیت پیش‌تر هم در پرونده هسته‌ای ایران نقش داشته، این‌بار هم باید در موضوع دخیل شود.

در صورتی که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با چنین موضوعی موافقت کنند، انتظار می‌رود پیشنهاد آن‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل که ۱۵ عضو دارد به تصویب نهایی برسد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه علیه ایران دارد که در چهار قطعنامه آن تحریم‌های شدیدی بر مبادلات تکنولوژی، خرید و فروش سلاح و تجهیزات هسته‌ای وضع شده است.

ایران خواهان لغو تحریم‌های شورای امنیت است با این استدلال که این تحریم‌ها سنگ بنای تحریم‌های وضع شده اروپا و آمریکا علیه تهران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016