شنبه 23 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روايت‌های ضدونقيض از غائله شيراز و حمله به مطهری

مهدی قديمی - شرق - حاشيه‌های حمله لباس‌شخصی‌ها به علی مطهری در شيراز همچنان ادامه دارد و در ادامه اين ماجرا، روز پنجشنبه وزير کشور، استاندار فارس را مامور پيگيری ماجرا کرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در جلسه‌ای که صبح روز پنجشنبه و با حضور وزير کشور در اين وزارتخانه برگزار شد، مقرر شد هياتی مرکب از معاون امنيتی انتظامی، رييس دفتر جانشينی فرماندهی معظم کل‌قوا در ناجا و رييس مرکز مديريت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور، ضمن رسيدگی دقيق به ابعاد اين حادثه و اقدام قاطع، نتيجه را به شورای امنيت کشور گزارش کند. در اين جلسه همچنين استاندار فارس به‌عنوان مسوول پيگيری حادثه تا حصول نتيجه و معرفی عاملان آن به مراجع قضايی تعيين شده است، اما استاندار فارس که روز چهارشنبه برای توضيح اين حوادث به تهران احضار شده بود، روز پنجشنبه و پس از برگزاری جلسه وزارت کشور، به دفتر علی مطهری رفت تا ضمن دل‌جويی از نماينده مردم تهران، به او وعده پيگيری ماجرا را بدهد. احمد احمدی، استاندار فارس، در اين ديدار به مطهری قول داد شخصا مسووليت هياتی که برای بررسی ابعاد حادثه تعيين شده است را برعهده گرفته و با هتاکان فاقد اخلاق و هنجارشکنانی که به نماينده منتخب ملت اهانت و بی‌احترامی روا داشتند، برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد. در ادامه اين ماجرا، همچنين روز گذشته، مصطفی ترک‌همدانی، وکيل‌مدافع مطهری، در گفت‌وگو با ايرنا از تنظيم شکايتی برای پيگيری قضايی عاملان حمله به علی مطهری در شيراز خبر داد و گفت که هزينه تعمير خودروی آسيب‌ديده توسط استانداری تامين شده و حاميان مطهری نيز ساير هزينه‌های راننده را تامين کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما اوضاع برای استاندار فارس همچنان ناخوشايند است و در آخرين اظهارنظر راجع‌به موضوع نيز محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رييس‌جمهور، در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه استاندار فارس به‌عنوان رييس شورای تامين استان، با تدبير عمل نکرده، گفت: «اگر استاندار فارس نتواند به‌زودی براساس اختيارات قانونی خود با خاطيان اين مساله برخورد قانونی کند، از باب مسووليت‌پذيری بايد استعفا دهد.»
آغاز پروژه تغيير روايت
اما همه آنچه به‌دنبال غائله افراطيون شيرازی به‌وجود آمد، محدود به اظهارنظرهای مسوولان وزارت کشور و استانداری فارس نماند و در سوی ديگر ميدان، روايتی ديگر از ماجرا درحال اشاعه بود. پس از آنکه با گذشت چندروز از حادثه، نمايندگان شيراز سخنی در محکوميت اين ماجرا به زبان نياوردند، مهدی کوچک‌زاده، نماينده تهران در مجلس، با انتشار يادداشتی روی وبلاگ شخصی خود، علی مطهری را به‌عنوان مقصر حادثه معرفی کرد و با ادبيات خاص خود نوشت: «ای‌کاش رعايت حرمت مادر بزرگوار ايشان و همسر شهيدمطهری دست دستگاه قضايی را برای سخنان زمينه‌ساز برای آشوب‌هايش نمی‌بست!... به‌راستی چگونه است که رهبران و مسوولان خشونت‌های خيابانی مشتی خس‌وخاشاک که به چهره نظام سنگ زدند و اموال مردم و مسجد را به آتش کشيدند نبايد سرزنش شوند و نبايد در حصر باشند اما کسانی که به علی‌آقا سنگ انداخته يا گوجه‌فرنگی پرت کرده‌اند بايد به اشد مجازات برسند؟ علی‌آقا اين مفسده را خودت با دفاع بيجايت از مسوولان اصلی خشونت‌های خيابانی مباح کردی!» اين اظهارات کوچک‌زاده اگرچه در اين‌سوی ماجرا، عجيب به نظر می‌رسيد، اما گويا در سوی ديگر داستان، پروژه‌ای برای عوض‌کردن جای شاکی و متهم کليد خورده بود و نامه کوچک‌زاده اولين نشانه آن بود. استارت‌خوردن اين پروژه را می‌شد از نامه‌های هشدار‌آميز تشکل‌های دانشجويی و برخی فعالان استان فارس متوجه شد.
نگرانی تشکل‌های دانشجويی از فشارها
در اين راستا، انجمن فرهنگ و سياست دانشجويان دانشگاه شيراز، تشکل دعوت‌کننده از علی مطهری، روز پنجشنبه در دومين بيانيه خود پس از حوادث شيراز، ضمن حمايت از دکتر ارشاد، رياست دانشگاه شيراز جهت حفظ استقلال دانشگاه در مقابل نهاد‌های غيرمسوول و ايستادگی در برابر روند لغو برنامه‌های مجوز‌دار توسط شورای تامين (در سال تحصيلی جديد سه برنامه انجمن فرهنگ و سياست و همچنين يک برنامه مناظره دانشجويی در روز دانشجو توسط اين شورا لغو شده است) از مسوولان امر و از جمله استاندار خواست که از زير بار مسووليت خود شانه خالی نکرده و با شهامت، کم‌کاری و قصور خود را در اين خصوص جبران کنند. اين تنها نشانه از نگرانی دانشگاهيان شيراز نسبت به تغيير ماهيت حادثه و ايجاد حاشيه امن برای لباس‌شخصی‌ها نبود. چراکه بعد از اين بيانيه، انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌های حوزه شيراز هم با انتشار بيانيه‌ای نسبت به شانه‌خالی‌کردن مسوولان امنيتی استان از زير بار مسووليت ابراز تاسف کرد.
درخواست فرزند امام‌جمعه سابق و واکنش امام‌جمعه شيراز
اما هشدارها و درخواست‌ها به تشکل‌های دانشجويی محدود نماند و محمدعلی حائری‌شيرازی، فرزند آيت‌الله‌حائری‌شيرازی، نماينده سابق ولی‌فقيه در فارس و امام‌جمعه سابق شيراز در نامه‌ای خطاب به آيت‌الله ايمانی، امام‌جمعه شيراز ضمن تقبيح عمل مهاجمان به علی مطهری، از ايشان خواست تا در خطبه‌های نمازجمعه آنچنان سيلی‌ای بر رخسار اين متحجران ساختارشکن بکوبد که همه بدانند اينها نه ارزشی‌اند و نه از مسوولان کسی حق همراهی چنين جماعت بی‌بصيرتی را دارد. اما درخواست فرزند امام‌جمعه سابق، از سوی امام‌جمعه فعلی شيراز، با استقبال مواجه نشد و آيت‌الله ايمانی در خطبه‌های روز گذشته نمازجمعه شيراز درباره حمله به علی مطهری در اين شهر، گفت: «مسايل را به‌عنوان مجموعه بايد ديد و نه به‌صورت برش‌هايی از يک‌حادثه خاص! ممکن است حادثه تلخی اتفاق بيفتد، اما بايد ديد چه کسانی و چه عواملی به شکل‌گيری حادثه منتهی شده است.» آيت‌الله ايمانی در ادامه تفسير خود از ماجرای حمله به مطهری تاکيد کرد: «گويا مقدماتی تهيه شده است که کارهايی شود که به اينجا برسد و به اينجا که رسيد، عده‌ای قلم‌به‌دست عقده‌گشايی کنند يا مسايل خاص سياسی خودشان را دنبال کنند. از مدت‌ها قبل در زمينه بازگشايی پنجره‌های فتنه در استان، نشانه‌هايی ديده می‌شود.» نماينده ولی‌فقيه در استان فارس در بخش ديگری از اين خطبه، انگشت اتهام را مشخصا به‌سمت دعوت‌کنندگان سخنرانانی که طی ماه‌های اخير سخنرانی‌هايشان در شيراز لغو شده گرفت و گفت: «آيا واقعا مشکل ما اين است که هرروز يک‌سخنران دعوت شود و باوجود تذکر شورای تامين استان، توجه نکنند. دانشجويان ما مسموم شدند و کسی عکس‌العمل نشان نمی‌دهد. من سوالم اين است اگر کسی حريم ولايت و خبرگان و فتنه را شکست بايد انتظار داشته باشد که ديگران حريم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتيد، توفان درو می‌کنيد.» اين جملات استاندار فارس را بر سر دوراهی اجرای وظيفه قانونی يا تامين نظر برخی جريان‌ها قرار خواهد داد تا شايد همان‌گونه که محمدرضا صادق گفته، راهی جز استعفا برای او باقی نماند.

***

وزير بهداشت در ديدار با علی مطهری:
اگر يک‌بار برخورد شود پرونده اين حوادث بسته می‌شود

صبح جمعه ۲۲اسفند قاضی‌زاده‌هاشمی، وزير بهداشت، درمان‌ و آموزش‌پزشکی به‌همراه دکتر ايازی، قائم‌مقام وزير در امور مشارکت‌های اجتماعی، در منزل علی مطهری با وی ديدار و از او دلجويی کردند. در اين ديدار، وزير بهداشت حادثه سوءقصد به علی مطهری در شيراز را يک فاجعه برای کشور و انقلاب ناميد و پيگيری اين حادثه تلخ را تا رسيدن به نتيجه، ضروری دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016