پنجشنبه 9 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 بهمن» هفته‌نامه "ستاره صبح" توقیف شد
1 بهمن» بازرگان به روايت علی مطهری
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: فضای آزادی بيان در دولت يازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است

خبرگزاری تسنيم: نماينده مردم تهران در مجلس گفت: فضای آزادی بيان در دولت يازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنيم، علی مطهری نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سيزدهمين کنگره حزب مردم‌سالاری که صبح امروز در مجتمع آدينه برگزار شد، با انتقاد از عدم آزادی فضای بيان، گفت: فضای آزادی بيان در دولت يازدهم نسبت به دولت قبل کمتر شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره اتحاد ميان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان گفت: معتدل‌های اصول‌گرايی و اصلاح‌طلبی بايد با هم متحد شوند و ديوار مصنوعی ميان اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان بايد شکسته شود.

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: ما برای اينکه اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنيم خوب است که هر چند وقت يک بار در سالروز انقلاب اسلامی به آسيب‌شناسی انقلاب خود بپردازيم و راه طی شده را ارزيابی کنيم تا ببينيم در کجا نواقص داشته و در چه مواردی موفق بوده‌ايم يا عقب‌گرد کرده‌ايم.

مطهری با اشاره به اينکه اين همان کاری است که شهيد مطهری پيش از پيروزی انقلاب نسبت به آن هشدار داده‌ بودند که نهضت اسلامی ممکن است با آفاتی مواجه شود، تصريح کرد: يکی از اين آثار، نفوذ انديشه‌های غيراسلامی و بيگانه به نام اسلام در انديشه انقلاب است.

وی با بيان اينکه اين امر مشکل امروز ما نيست، اظهار داشت: اين مسئله در ابتدای انقلاب و زمانی که خيلی از انقلابيون به مارکسيست گرايش داشتند وجود داشت.

نماينده مردم تهران در مجلس آفت ديگر انقلاب اسلامی را تجددگرايی افراطی خواند و افزود: اينکه بخواهيم اسلام را به بهانه مقتضيات زمان تغيير دهيم و بگوييم دنيای امروز اين احکام را نمی‌پسندد، در اوايل انقلاب زياد مطرح می‌شد، اما امروز کمتر دچار اين آسيب هستيم.

مطهری با اشاره به اينکه رخنه فرصت‌طلبان از ديگر آسيب‌های امروز انقلاب اسلامی است، گفت: شهيد مطهری درباره ناتمام‌گذاشتن نهضت هشدار دادند و گفتند مبادا مانند نهضت مشروطه کار ناتمام گذاشته شود که البته ما با اين امر مواجهيم.

وی با بيان اينکه ابهام در طرح‌های آينده يکی از مشکلاتی است که ما از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده‌ايم، خاطرنشان کرد: آخرين آمار اين است که اخلاص و حسن‌نيت ما کم‌ شده و قدرت‌طلبی‌مان زياد شده که اين از آسيب‌های امروز است.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: اگر بخواهيم آسيب‌های امروز انقلاب اسلامی را فهرست کنيم، معتقدم يکی از مواردی که در چند سال اخير حاکم و افزايش هم يافته، عدم تحمل منتقد و مخالف است که بايد با آن مبارزه کنيم.

مطهری به مسئله آزادی‌بيان اشاره کرد و گفت: فضای آزادی‌بيان در دولت جديد کمتر شده، چون يک دولتی که گرايش اصلاح‌طلبی دارد سر کار بيايد از آن طرف فشار بيشتری وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: خودسانسوری در رسانه‌های ما نسبت به دولت قبل خيلی بيشتر شده و اين به خاطر توقيف و لغو امتيازهاست.

مطهری به وظايف هيئت نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: تکليف اين هيئت بايد مشخص شود، چرا که بنده ۴ سال عضو اين هيئت بودم و نمايندگانی از حوزه علميه، قوه مقننه، وزير ارشاد و نماينده مديران مسئول در آن حضور دارند که تصميم کارشناسی می‌گيرند، اما از آن طرف دادستانی خودش اعلام جرم می‌کند، پس فلسفه اين هيئت چيست؟

وی افزود: بنابراين يا بايد هيئت نظارت بر مطبوعات را تعطيل کنيم و وظايف آن را به دادستانی واگذار کنيم و يا نبايد بدون مجوز اين هيئت هيچ روزنامه‌ای تعطيل شود، بنابراين ما دائم در اين باره تذکر داده‌ايم، اما هنوز اين مشکل باقی است.

نماينده مردم تهران در مجلس يادآور شد: مسئله‌ای که از اول انقلاب شهيد مطهری درباره آن اظهارنظر کردند، اين بود که حتی احزاب غيراسلامی مشروط به اينکه با تابلوی خود و نه تابلوی اسلام فعاليت کنند حق فعاليت دارند و حتی امام(ره) فرمودند کمونيست‌ها هم در جمهوری اسلامی ايران حق فعاليت و آزادی‌ بيان دارند، اما شما اين را با وضع امروزمان مقايسه کنيد.

مطهری با بيان اينکه ما نبايد تصميمات دوره جنگ را در بحث آزادی بيان به امروز هم سرايت دهيم، چرا که در آن مقطع ما محدوديت داشته‌ايم، افزود: ما به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنيم، در حالی که اين امر با سيره پيامبر و ائمه ما سازگار نيست.

وی به مسئله فتنه ۸۸ اشاره کرد و گفت: برخی می‌گويند شما حق نداريد درباره فتنه ۸۸ صحبت کنيد. مگر اتفاقی که در مجلس افتاد چه بود؟ می‌گويند اين تصميم نظام است و نبايد درباره آن حرف بزنيد. بالاخره ممکن است تصميم نظام هم اشتباه بوده باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس راه‌حل اساسی رفع مشکلات امروز را بازگشت به قانون اساسی دانست و گفت: قانون اساسی ما مترقی است، اما با ايجاد شوراهايی يکی يکی اصول را نقد کرده‌ايم و در همه مسائل و نهادها حتی مقابل مجلس قانون‌گذاری می‌کنند که ما بايد اينها را اصلاح کنيم.

مطهری با اشاره به مسئله ريزش‌ها و رويش‌ها، تصريح کرد: مقصود رهبر انقلاب از اين مسئله ريزش و رويش‌های طبيعی است، اما برخی فکر می‌کنند هر چه ريزش‌ها بيشتر باشد بهتر است و لذا اگر هاشمی، ناطق نوری، موسوی و کروبی هم از قطار انقلاب پياده شوند فقط رسايی و کوچک‌زاده برای انقلاب اسلامی باقی می‌مانند.

وی با تأکيد بر اينکه من نگران آينده انقلاب اسلامی هستم، گفت: برخی تصور می‌کنند من به موسوی و کروبی دلبستگی دارم، در حالی که بحث من نحوه برخورد با مخالفان است و معتقدم راه فعلی قابل دوام نيست. چرا کسی که خودش می‌گويد من نظام را قبول دارم سعی داريد او را از نظام بيرون کنيد و به جای وحدت به دنبال طرد افراد برويد؟

نماينده مردم تهران در مجلس با طرح اين سوال که آيا دل ما بيشتر برای انقلاب می‌سوزد و يا تندروهايی که به مجلس يا ساير نهادها وارد شده‌اند، ادامه داد: نفوذ فرصت‌طلبان مسئله مهمی است. شهيد مطهری گفتند که انقلاب فرزند خور نيست و اگر کوتاهی شود اين کوتاهی رهبران اصلی نهضت و نخبگان راستين نظام است که باعث می‌شود فرزندان خود را يکی يکی از بين ببرد.

مطهری به نطق خود در مجلس شورای اسلامی درباره رفع حصر سران فتنه اشاره و تصريح کرد: بنده در آنجا گفتم اگر در ۹ دی تفرقه باشد ديگر يوم‌الله نيست، بلکه يوم‌الشيطان است، اما برخی رسانه‌ها نوشتند که علی مطهری گفت که ۹ دی يوم‌الشيطان است و اين بسيار تفاوت دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016