دوشنبه 25 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ريزش غيرمنتظره دلار

شرق: ريزش ٢٠٠تومانی نرخ دلار در دو، سه‌روز اخير حتی کارشناسان اين حوزه را هم متحير کرده است. فعالان اقتصادی که هر روز با نرخ دلار بازار خود را تنظيم می‌کنند اين روزها دچار سرگردانی شده‌اند و نمی‌دانند چه اتفاقی را بايد در آينده به انتظار بنشينند. عرضه بيش از اندازه دلار به‌همراه کاهش تقاضا برای خريد آن در کنار خوش‌بينی‌ها به نتيجه مذاکرات هسته‌ای، چنان بازار ارز را تحت‌تاثير قرار داده که حتی از انتظار نيز بيشتر ريزش کرده است.

ميثم رادپور، کارشناس طلا و ارز در گفت‌وگو با «شرق» در‌اين‌باره گفت: جابه‌جايی در قيمت دلار بسيار شديد بود و بايد به‌دنبال دليلی موثق برای آن بود. يکی از علت‌ها به پايان سال بازمی‌گردد که همه به‌دنبال نقدکردن دلار و تبديل آن به ريال هستند. در کنار آن نيز تداوم فضای خوش‌بينی‌ موجب شده کسانی که دلار داشتند اقدام به عرضه بيش از اندازه آن کنند تا هرچه سريع‌تر به ريال تبديل شود. همواره گروه‌هايی در مقابل عرضه بيش از حد قرار می‌گرفتند که با خوش‌بينی به نتيجه مذاکرات اين گروه نيز به عرضه‌کنندگان پيوسته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين فضا، تقاضايی که به‌طور معمول در بازار وجود داشته ديگر وجود ندارد که خود عاملی ياری‌دهنده برای تداوم ريزش دلار بوده است. رادپور با ابراز تعجب از ريزش حدود ٢٠٠تومانی دلار در عرض دو، سه‌روز اخير افزود: اين دلايل نمی‌تواند برای چنين ريزشی کافی باشد و شايد بهتر است به‌دنبال دليل محکم‌تری باشيم، اما دليل محکمی جز خبرهای غيررسمی و شايعات مبنی‌بر توافق نهايی در بازار وجود ندارد که آن هم نمی‌تواند دلار را تا اين حد به زير بکشد.

بازار در شوک به سر می‌برد
وی افزود: همواره وقتی مذاکرات در جريان است، شايعات مثبت ناشی از آن بازار را تحت‌تاثير قرار می‌دهد و نمی‌توان جز آن نيز انتظار داشت، اما اينکه قيمت دلار پنج‌درصد ريخته و سپس در ماه‌های اخير در نرخ سه‌هزارو٢٠٠ تا سه‌هزارو٣٠٠تومان به ثبات رسيده و به يک‌باره ٢٠٠تومان در نزديکی به مذاکرات که درهرحال موقعيتی ريسکی است، ريزش داشته اتفاقی بسيار عجيب و غيرمنتظره بوده و بازار را دچار شوک کرده است.

به عقيده وی، بايد در نظر داشت سالی را پشت‌سر گذاشته‌ايم که بازار در رکود به‌سر برده و يکی از مشکلات فعالان اقتصادی مشکل نقدينگی بوده است، شايد در پايان سال فعالان بازار تصميم گرفته‌اند دلارهای خود را نقد کنند، زيرا اميدی به افزايش قيمت دلار ندارند و در مقابل نيز خريداران دلار با هر دليلی افزايش يافته‌اند، اما در هر حال ريزش دلار از جنس ريزش‌های غيرمنتظره بود. رادپور با بيان اينکه می‌توان احتمالات گوناگونی را در نظر گرفت، اظهار کرد: يکی آنکه ممکن است عرضه بيش از حد و خارج از عرفی صورت گرفته باشد و لزوما دليل سيستماتيکی نتوان برای آن ارايه داد و بتوان آن را در کنار نوسانات شديد ١٠درصدی قرار داد که گاهی بازار را دچار تنش می‌کند اما پايدار نيست.

دلار نرخ خود را اصلاح خواهد کرد
اين کارشناس ادامه داد: حتی براساس قاعده آمار و احتمالات، ممکن است زمانی فشار عرضه و تقاضا زياد شده باشد و قيمت‌ها جابه‌جا شوند، اما بايد انتظار داشت که اين روند کوتاه‌مدت باشد و با فرض اينکه اخبار جديدی نرسد و روند به همين‌صورت که هست ادامه يابد، قيمت دلار دوباره روند اصلاحی خود را در پيش گيرد و به قيمت منطقی برسد، زيرا به‌هرحال به نظر می‌رسد اين ريزش به‌صورت اختلال در بازار بوده است و حتی می‌توان انتظار داشت در صورتی که خبر جديدی از مذاکرات به بيرون درز نکند، با توجه به کاهش قيمت جهانی نفت در بلندمدت، با افزايش نرخ دلار از روند معمول خود مواجه شويم. رادپور تاکيد کرد: نبايد فراموش کرد در سالی که در روزهای پايانی آن به‌سر می‌بريم، هرچند با روند کاهشی اما با تورم و فشارهای اقتصادی روبه‌رو بوده‌ايم و اين مساله قطعا بايد روی نرخ دلار، چه در کوتاه‌مدت، چه در بلندمدت تاثير می‌گذاشت اما نگذاشت و نرخ دلار در يک رنج مشخص ادامه حيات داد.

حتی در صورت توافق هسته‌ای نيز نمی‌توان پذيرفت که قيمت دلار از روند کنونی خارج شود و رو به پايين ريزش کند، زيرا عوامل متعددی برای عدم کاهش آن وجود دارد که يکی از آنها نرخ تورم و فشارهای اقتصادی است. به‌گفته وی، می‌توان در نظر داشت که اگر دولت در راستای مذاکرات به منابع جديد ارزی در خارج از کشور دست پيدا کند، نرخ دلار را در سطحی پايين نگاه دارد، اما با توجه به شرايط کنونی چنين احتمالی بعيد به نظر می‌رسد. اما ممکن است برخی از شرکت‌های دولتی مانند پتروشيمی‌ها دلار در بازار عرضه يا حواله‌ای منتشر کرده باشند که بازار را تحت‌تاثير قرار داده باشد، اما به عقيده من در صورت چنين اتفاقی، دولت قصد نداشته که نرخ دلار روند کاهشی در پيش گيرد و تنها به‌علت تامين وجوه نقدی برای آن شرکت بوده، اما نتيجه‌ای ناخواسته را در پی داشته است. رادپور با اشاره به ريزش نرخ طلا و سکه نيز افزود: با تعطيلی بازار جهانی طلا، قيمت طلای داخلی کاملا متاثر از دلار ريزش شديدی داشته و از ميزان حباب آن کاسته شده و در‌حال‌حاضر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جديد، حباب ٢٢هزارتومانی را تجربه می‌کند، زيرا در‌حال‌حاضر نوسانات جديد هنوز اين فرصت را نداده که قيمت طلا به قيمت جهانی خود نزديک شود.

پيش‌بينی کشتی‌آرای از قيمت طلا و سکه تا پايان سال
از سويی رييس اتحاديه طلا و جواهر با بيان اينکه روند کاهشی قيمت طلا و سکه ادامه خواهد داشت، از کاهش ٥٥هزارتومانی هر قطعه سکه طی هفته گذشته خبر داد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ميزان با بيان اينکه قيمت طلای جهانی طی هفته گذشته ١٠درصد کاهش داشته است، گفت: به‌تبع کاهش قيمت طلای جهانی، قيمت سکه و طلا در کشور با روند کاهشی مواجه شده و طی هفته گذشته هر قطعه سکه حدود ٥٥هزارتومان، نيم‌سکه، ١١هزارتومان، ربع سکه هفت‌‌هزارتومان و سکه يگ‌گرمی سه‌‌هزارتومان کاهش يافته است. همچنين هر گرم طلای ١٨عيار پنج‌هزار تومان کاهش يافته و از ١٠٠هزارتومان به ٩٥هزارتومان رسيده است. به‌گفته کشتی‌آرای برخلاف ١١‌ماه گذشته که تقاضای مردم برای خريد طلا و سکه خنثی بود و بازار در رکود به‌سر می‌برد، اما طی هفته گذشته تقاضای خريد افزايش يافته و بازار رونق بسيار خوبی داشته است.

وی در پاسخ به اينکه اگر مذاکرات بين‌المللی کشور به نتيجه برسد، بازار طلا و سکه چه تغييری خواهد کرد، گفت: توافق تاثيری بر بازار طلا و سکه نخواهد داشت، اما بر قيمت ارز تاثير مستقيم دارد. قيمت طلا و سکه فقط تحت‌تاثير قيمت جهانی طلا قرار داشته و همراه با آن نوسان دارد. رييس اتحاديه طلا و جواهر درخصوص پيش‌بينی وضعيت طلای جهانی گفت: پيش‌بينی می‌شود طلای جهانی در همين قيمت ثابت بماند و تغيير فاحشی نداشته باشد. با درنظرگرفتن اين مسايل بايد در انتظار واکنش بازار به کاهش شديد نرخ دلار ماند، شايد که روند اصلاحی را در پيش گيرد و به قيمت منطقی خود بازگردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016