دوشنبه 25 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مذاکرات هسته‌ای؛ دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در لوزان سوییس

دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی او، جان کری در شهر لوزان سوییس آغاز شده است. این دیدار در آستانه پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافقی کلی هسته‌ای با ایران تا اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) انجام می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی‌بی‌سی ـ قرار بود وزرای خارجه ایران و آمریکا شب گذشته با هم دیدار داشته باشند اما ملاقات آنان به صبح امروز موکول شد.

خبرنگار ما در محل مذاکرات می‌گوید، در این دیدار علاوه بر روند عادی گفت‌وگوهای هسته‌ای، جان کری و محمدجواد ظریف درباره نامه ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به رهبران ایران و تاثیر آن بر مذاکرات صحبت خواهند کرد.

در جلسه دیدار وزرای خارجه آمریکا و ایران، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، عباس عراقچی، مذاکره کننده‌ ارشد ایران، حسین فریدون، دستیار و برادر رئیس‌جمهوری ایران و کارشناسان دو طرف حضور دارند.

بعد از مذاکرات ژنو و مونترو، این سومین بار است که وزرای خارجه ایران و آمریکا با چنین ترکیب جلسه‌ای با هم دیدار می‌کنند.

آقای ظریف بعد از دیدار با وزیر خارجه آمریکا، به دعوت فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل می‌رود تا با وزرای امور خارجه اروپایی عضو ۱+۵ دیدار کند.

این گفت‌وگوها در حالی صورت می‌گیرد که اظهار نظر مقام‌های آمریکایی حاکی از نزدیک‌تر شدن دو طرف به توافق کلی است.

________________________________

چرا دیدار ظریف و کری مهم است؟

امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی در لوزان سوییس

این اولین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا بعد از بالا گرفتن اختلاف دولت آمریکا و سناتورهای جمهوری‌خواه این کشور بر سر مذاکرات هسته‌ای است. دیدار امروز بهترین فرصت برای وزیرخارجه آمریکاست تا از زبان همتای ایرانی خود بشنود آیا نامه سناتورها تاثیری بر مواضع ایران در مذاکرات خواهد داشت یا نه.

سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه به رهبران ایران هشدار داده‌اند عمر هرگونه توافق هسته‌ای با آمریکا به کوتاهی عمر دولت باراک اوباما خواهد بود. مذاکره‌کنندگان آمریکایی نگران هستند این تهدید انگیزه ایران برای رسیدن به توافق را سست کند یا باعث شود مذاکره‌کنندگان ایرانی از این نامه برای گرفتن امتیاز از همتایان آمریکایی خود استفاده کنند.

________________________________

جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز، پیش از دیدار با آقای ظریف گفته بود امیدوار است امکان رسیدن به توافق "طی چند روز آینده" محقق شود. به گفته آقای کری، اختلافات باقی‌مانده بیش از آن که فنی باشد، سیاسی است.

عباس عراقچی، مذاکره کننده‌ ارشد ایران هم ابراز امیدواری کرده است که در دور جدید مذاکرات هسته‌ای با آمریکا اختلافات مهم حل شود.

دیروز، یکشنبه ۱۵ مارچ (۲۴ اسفند) در نخستین روز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا دیدار کرد.

بنا بر گزارش‌ها، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزارت امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار آقای صالحی با آقای مونیز حاضر بوده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016