چهارشنبه 27 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ظريف: بعيد است وزيران خارجه ۱+۵ گردهم آيند

ظريف در آغاز چهارمين روز مذاکرات گفت: در صورتی که نياز باشد وزيران می‌آيند اما بعيد می‌دانم برای کاری که الان داريم انجام می‌دهيم وزيران (خارجه ۱+۵) بيايند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) محمد جواد ظريف، وزير خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: هر زمان راه حل‌ها پيدا شد و شروع به توافق شد، شايد نياز به حضور وزرا باشد اما فکر نمی‌کنم آن زمان الان باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه ايران با بيان اينکه الان به جزييات خيلی ريز وارد شده‌ايم، گفت: در جزييات هميشه نياز به کار هست. اختلاف نظر وجود دارد و تلاش خواهيم کرد اگر امکان داشته باشد اختلاف نظرها را کم کنيم.

وی ادامه داد: امروز و فردا اين گفتگوها را ادامه می‌دهيم. اميدواريم در صورتی که اراده سياسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، کار پيش برود.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: بعضی مسائل بيشتر به درک مشترک نزديک شده در برخی مسائل فاصله با راه حل بيشتر است. از روز اول هم گفته‌ايم در مورد هيچ موضوعی توافق نشده تا در مورد همه موضوعات توافق شود.

وزير خارجه با بيان اينکه اراده سياسی را بايد در عمل ديد، خاطرنشان کرد: همه ادعا می کنند که اراده سياسی هست بايد ببينيم آيا واقعا وجود دارد يا نه.

وی درباره حضور ديگر وزرای خارجه١+٥ در اين دور از گفتگوها عنوان کرد: ما همه وزرا را ديديم. وزرای اتحاديه اروپا را در بروکسل ملاقات کرديم. وزير خارجه چين اخيرا در تهران حضور داشت. وزير خارجه روسيه را در ژنو ملاقات کرديم. آقای کری در اينجا حضور دارند. در صورتی که نياز باشد ممکن است که وزرا بيايند اما بعيد می‌دانم برای کاری که الان داريم به حضور ديگر وزرا نياز باشد. هر زمان که راه حلها پيدا شد و شروع شد به رسيدن به توافق، آن وقت شايد نياز باشد که وزرا حضور داشته باشند. الان فکر نمی کنم آن زمان الان باشد.

وزير خارجه تصريح کرد: توافق زمانی خواهد بود که تمام موضوعات به صورت متن مکتوب و به صورت ريز و دقيق تهيه شده باشد و آن وقت توافق خواهيم داشت. من بعيد می دانم که در فاصله يکی دو روز آينده چنين چيزی رخ دهد.

وی در پاسخ به ايسنا مبنی بر اين که آيا برای اعلام تفاهم نياز به حضور وزيران خارجه ۱+۵ نيست، گفت: ما بايد به راه حل برسيم. بحث توافق و تفاهم زمانی است که ما اين راه حل‌ها را مکتوب کرده باشيم و برای مکتوب کردن راه حل بيشتر به کارشناسان نياز است تا وزيران.

ظريف خاطرنشان کرد: ما گفته‌ايم بايد راه حلها را پيدا کنيم و بعد آن‌ها را مکتوب کنيم. اين يک کار سياسی و هم کارشناسی است و الان در اين مرحله هستيم.

وزير خارجه همچنين در پاسخ به سوالی گفت: که زمان اين دور از مذاکرات تا روز جمعه است ولی اگر نياز باشد بيشتر هم می مانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016