پنجشنبه 28 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

موج بی سابقه اعدام از جمله اعدام محکومان نوجوان در پاکستان، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و کميسيون حقوق بشر پاکستان

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کميسيون حقوق بشر پاکستان، نگرانی شديد خود از موج اعدام در پاکستان را که در پی لغو کامل تعليق مجازات اعدام در هفته گذشته آغاز شده ابراز و آن را محکوم می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «اين موج ناگهانی و تکان دهنده اعدام لکه ننگ بزرگی را در کارنامه حقوق بشر پاکستان به جا می گذارد. دولتمردان بايد تعليق مجازات اعدام را فوری دوباره برقرار کنند.»

از ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) تا امروز، در فاصله هشت روز، ۱۵ اعدام انجام شده است. از اين تعداد، ۱۲ مورد در دو روز گذشته رخ داده است. اين ميزان اعدام بی سابقه است و نشانه ای از توقف آن به چشم نمی خورد، زيرا در هفت روز آينده ۴۰ مورد اعدام ديگر در دستور کار است.

پنج اعدام، از جمله اعدام يک محکوم نوجوان به نام شفقت حسين، برای فردا، پنج شنبه ۱۹ مارس، اعلام شده است. مدارک موجود از جمله شناسنامه آقای شفقت حسين نشان می دهند که او در زمان جرم اتهامی کودک بوده است. اعدام آقای حسين پيشتر برای ۱۴ ژانويه ۲۰۱۵ اعلام شده بود، ولی پس از مداخله وزير کشور که خواهان تحقيق کامل در باره سن آقای حسين در زمان دستگيری شد، اعدام او به تعويق افتاد. اما اين تحقيق هيچگاه انجام نشد.

زهره يوسف، نايب رييس فدراسيون و رييس کميسيون حقوق بشر پاکستان اعلام کرد: «محکوميت آقای حسين ناقض حقوق بين المللی، از جمله تعهدات پاکستان بر اساس کنوانسيون حقوق کودک است که کشورهای متعاهد را از صدور مجازات اعدام برای جرايم ارتکابی افراد زير هجده سال منع کرده است. ما از دولت می خواهيم فوری اعدام او را متوقف کند و همان طور که وعده داده در باره پرونده او تحقيق کند.»

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و کميسيون حقوق بشر پاکستان مخالفت قاطع خود را با مجازات اعدام برای تمام جرايم و در تمام شرايط تکرار می کنند، زيرا آن را رفتاری غيرانسانی و ناقض حق انکارناپذير زندگی می دانند. ما از دولتمردان پاکستان می خواهيم فوری تمام اعدام ها را متوقف کنند و تعليق مجازات اعدام را برای تمام جرايم دوباره برقرار کنند. به ويژه با فوريت از دولتمردان می خواهيم اعدام شفقت حسين را متوقف کنند و در باره پرونده او و پرونده های تمام محکومان نوجوان تحقيق کنند.

اطلاعات پيشينه ای: در فاصله ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴ و ۱۰ مارس ۲۰۱۵ (۲۵ آذر ـ ۱۹ اسفند ۱۳۹۳)، ۲۴ تن اعدام شده اند. اين اعدام ها در پی لغو ناکامل تعليق مجازات اعدام به طور مشخص برای محکومان به اتهام های تروريستی انجام شده است. دولتمردان در پی حمله طالبان به مدرسه ای در پيشاور و قتل پيش از ۱۰۰ کودک اين تصميم را گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016