یکشنبه 2 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

منصور هادی وعده داد با نفوذ ايران در يمن مبارزه کند

ناصر اعتمادی ـ رادیو بین المللی فرانسه ـ عبد ربه منصور هادی، رييس جمهوری يمن امروز شنبه بيست و يک مارس وعده داد که با نفوذ جمهوری اسلامی ايران در يمن مبارزه کند که بيش از پيش در آشوب و خشونت فرو رفته است. رييس جمهوری يمن که هم اکنون در عدن به سر می برد، شيعيان حوثی را متهم کرده که ايدئولوژی رژيم اسلامی ايران را وارد يمن کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبد ربه منصور هادی که اين سخنان را در پيامی تلويزيونی ايراد می کرد تأکيد نمود که پرچم جمهوری يمن بر فراز کوههای صنعا به اهتزار در خواهد آمد و نه پرچم جمهوری اسلامی ايران. او وعده داد که با افراط گرايی مذهبی، چه شيعه چه سنی، در يمن مبازره کند. رييس جمهوری يمن در جای ديگر از سخنانش گفته است که مذهب رسمی ايران، يعنی شيعه دوازده امامی، هرگز از سوی مردم يمن چه شيعه زيدی باشند چه سنی شافعی مورد قبول واقع نخواهد شد.

عبد ربه منصور هادی همچنين گروه های مسلح سنی را مورد انتقاد قرار داد که ديروز دو مسجد را در صنعا هدف سوءقصد تروريستی قرار دادند که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت. منصور هادی از اين حملات به عنوان اقدامی شرم آور ياد کرد که به گفتۀ او توسط دشمنان زندگی و به قصد فرو بردن يمن در آشوب و خشونت و جنگ داخلی به اجرا گذاشته شده است. گروه "دولت اسلامی" مسئوليت اين دو سوءقصد را برعهده گرفته است.

اين نخستين پيام تلويزيونی رييس جمهوری يمن از زمان فرارش از صنعا و استقرارش در عدن به شمار می رود. منصور هادی در پی کودتای شيعيان حوثی در صنعا از مقام خود اجباراً استعفا داد و به عدن در جنوب کشور مهاجرت کرد.

سنی های يمن و کشورهای عرب منطقه جمهوری اسلامی ايران را متهم می کنند که با پشتيبانی از شيعيان حوثی نفوذ خود را تا صنعا توسعه داده است، هر چند حوثی های يمن اطمينان می دهند که جمهوری اسلامی ايران دخالتی در امور داخلی يمن ندارد. در حالی که دولت تهران مدافع حوثی ها به شمار می رود، عربستان سعودی از مهمترين پشتيبانان دولت منصور هادی در عدن شناخته می شود. به گفتۀ ناظران يمن عملاً به صحنۀ جنگ نيابتی ميان تهران و رياض تبديل شده، به طوری که تماميت ارضی يمن در معرض تهديد جدی قرار گرفته است.

در اين حال، نيروهای آمريکايی يک پايگاه نظامی خود را در جنوب يمن به دلايل امنيتی ترک کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016