دوشنبه 3 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اشغال چهار سال ديگر ادامه دارد، انديشه های پس از انتخابات از رييس بتسلم، عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر در اسراييل

دوستان گرامی،

نتايج انتخابات هفته گذشته در اسراييل بر ذهن همه ما در بتسلم سنگينی می کند، همچنان که بر ذهن بسياری از شما. بنابراين، می خواهم بعضی از اين افکار را با شما در ميان بگذارم.

نتايج انتخابات، آشکار و روشن، نشان می دهند که رای دهندگان در اسراييل با ادامه اشغال به شکل کنونی آن موافق هستند: حاکميت نظامی که حقوق اساسی ميليون ها تن را نفی می کند؛ گسترش شهرک ها و مصادره زمين های فلسطينی ها و خلع مالکيت از آنها؛ و حفظ سيستم اشغال که دو نظام جداگانه حقوقی را با دادگاه های ناعادلانه نظامی و روش صدور اجازه حاکم بر بيشتر جنبه های زندگی فلسطينی ها را ريشه دار می سازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نتيجه مثل روز روشن است، همچنان که محدوديت های آن. در هفته گذشته، ميليون ها فلسطينی که بيش از دو نسل زير کنترل اسراييل زندگی کرده اند باز هم اجازه نيافتند در انتخاباتی که بر زندگی روزمره و آينده آنها تاثير اساسی دارد رای بدهند. همچنان که سخنگوی بتسلم چند روز پيش از انتخابات اعلام کرد، در ژوئن ۲۰۱۷ ـ يعنی طی دوره همين کِنِسِت (پارلمان) تازه ـ به پنجاهمين سال اشغال خواهيم رسيد.

اين وضعيت ادامه دارد به اين دليل اصلی که پذيرفته، تحمل پذير و ارزان است. بله، برای فلسطينی ها گران و ظالمانه است، اما برای اسراييلی ها مناسب است. در حقيقت، به قدری مناسب است که موضوع اشغال به ندرت در مبارزه انتخاباتی اخير مطرح شد. تغيير تنها در اثر تحولات تازه در ميان فلسطينی ها، يا تحولی استراتژيک در جامعه بين المللیِ به طور عمده پذيرای اشغال يا اقدامات موثر اسراييلی های مخالف اشغال رخ خواهد داد.

ما که در گروه آخر قرار می گيريم، سال های سختی را پيش رو داريم. ما بايد بدون حسن تعبير به واقعيت و پيامدهای آن بپردازيم. در پی اين نتايج سخت و هشيار کننده، به روشنی می دانيم جامعه اسراييل چه نقطه نظری دارد. ادامه نمايش بسيار آسان می بود. حالا که نقاب ها کنار رفته اند، واقعيت زشت اشغال نظامیِ بی انتها خيره به ما می نگرد. ما نيز بايد مصمم در آن خيره شويم، صدای مخالفتمان را بلند کنيم و به ياد داشته باشيم که آينده در دستان ماست.

نبرد عليه اشغال ديروز آغاز نشده و اکنون به پايان نخواهد رسيد. بتسلم به فعاليت خود ادامه خواهد داد. همچنان که ديده ايد، به تازگی فيلم ناراحت کننده ای را منتشر کرديم که در آن سگ ها را به جان جوانان فلسطينی می انداختند و شبانه به خانه های فلسطينی ها هجوم می بردند. ما به آشکار سازی جنبه های مختلف اشغال و مبارزه بی هراس عليه آنها ادامه خواهيم داد. در عين حال می دانيم که فقط پايان دادن به اشغال برای هميشه به اين بی عدالتی ها پايان خواهد داد و بدون تزلزل به اين هدف متعهد هستيم.

هدف اشغالگران تداوم اشغال است. هدف ما، با کمک شما، پايان دادن به آن است.

هاگايی العاد، رييس بتسلم، مرکز اطلاعات حقوق بشر اسراييل در سرزمين های اشغالی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016