چهارشنبه 5 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"آمریکا به نبرد تکریت کمک هوایی می‌کند"

رادیو فردا ـ خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از قول مقام‌های آمریکایی می‌گویند، ایالات متحده برای بازپس‌گیری کنترل تکریت از گروه «حکومت اسلامی»، انجام حملات هوایی را در نظر خواهد گرفت.

هم‌زمان گزارش‌هایی نیز می‌گویند در حال حاضر واشینگتن به نیروهای وابسته به دولت اطلاعات هوایی می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه وال‌استریت‌جورنال، چهارم فروردین ماه از قول مقام‌های آمریکایی می‌گوید آنها اطلاعات هوایی در اختیار نیروهای در حال نبرد علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در تکریت، قرار می‌دهد.

گروه بزرگی از مبارزان علیه حکومت اسلامی، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه‌اند که بنا بر گزارش‌ها از حمایت ایران برخوردار هستند.

البته مقام‌های نظامی که با وال‌استریت‌جورنال صحبت کرده‌اند، گفته‌اند همکاری مستقیمی با ایران انجام نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی، پنجم فروردین ماه، خبر داده است که مقام‌های ایالات متحده در حال سبک و سنگین کردن گزینه انجام حملات هوایی در تکریت هستند. و چنین حملات احتمالی ممکن است طی روزهای آینده انجام شود.

یک مقام رسمی آمریکایی به این خبرگزاری گفته است «مقام‌های ارشد» در حال رایزنی برای انجام چنین حملاتی، طی روزها یا هفته آینده، هستند.

همین خبرگزاری نیز می‌گوید ائتلاف به رهبری آمریکا، از ۲۱ ماه مارس (چهار روز پیش: اول فروردین)، «چشمی در آسمان» در اختیار نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، قرار داده‌اند.

وال‌استریت‌جورنال از قول پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، نقل کرده است که نبردها در تکریت با مانع برخورد کرده‌اند؛ در حالی‌که صدها شبه‌نظامی حکومت اسلامی، بخش بزرگی از تکریت را هنوز در کنترل دارند. آمریکا بر پایه درخواست دولت عراق، تصاویر هوایی شهر را در اختیار نیروهای وابسته به دولت مرکزی قرار می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه در روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی گفته بود ارتش عراق خواستار پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف شده است.

وزارت دفاع آمریکا، پیشتر اعلام کرده بود دولت عراق هیچ درخواستی برای حمایت هوایی ائتلاف در عملیات تکریت، ارائه نکرده است.

در عین حال هادی عامری، فرمانده شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در گروه «بسیج مردمی»، دوم فروردین ماه، گفته بود آنها نیازی به کمک آمریکا ندارند.

آقای عامری، طی دیداری با خبرنگاران گفته بود «برخی از کم‌بنیه‌ها در ارتش (عراق)… می‌گویند ما به آمریکایی‌های نیاز داریم. در حالی‌که ما می‌گوییم به آمریکایی‌ها نیاز نداریم».

از سوی دیگر وال‌استریت‌جورنال از قول یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است شبه‌نظامیان شیعه به طور مستقل کار خود را می‌کنند، و موفق نبوده‌اند: «آنها هفته‌هاست موفقیتی به دست نیاورده‌اند، و من فکر می‌کنم دولت عراق در نهایت متوجه شده که کمک ایران برای بازپس‌گیری تکریت کافی نیست».

سرهنگ استیون وارن، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفته است واشینگتن هنوز درخواستی رسمی از بغداد برای «نیروی هوایی در اطراف تکریت» دریافت نکرده است و اگر چنین چیزی ارائه شود، آمریکا آن را مد نظر قرار می‌دهد.

سرهنگ وارن گفته است «عملیات تکریت، اخیرا، به وضوح، پیشرفتی نکرده است».

به گفته این مقام وزارت دفاع ایالات متحده مشکلات موجود در نبردهای شهری، دلیل اصلی ایجاد مانع بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016