شنبه 8 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 فروردین» يمن در مذاکرات هسته ای ظريف و کری
6 فروردین» افزايش قيمت نفت در پی حمله عربستان به يمن
پرخواننده ترین ها

سخنان تند حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان درباره حمله عربستان به یمن و در دفاع از ایران

فارس ـ سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که بصورت مستقيم از چندين شبکه پخش می شد به بررسی تحولات اخير منطقه پرداخت که می توان آن را تاريخی ترين و در عين حال، شديداللحن ترين سخنان سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان دانست.

دبير کل حزب‌الله لبنان از جنگ عربستان عليه يمن، به «جنگ تجاوزکارانه» ياد کرد و گفت که «اين حق ما و هر انسان آزاده‌ای است که موضع خود را در خصوص لبنان و تحولات منطقه اعلام کند».
تحولات يمن؛ عربستان قطعا شکست می‌خورد و پيروزی مردم يمن حتمی است

نصرالله: عربستان عليه يمن عمليات «توفان» راه انداخته است و ملت فلسطين را رها کرده است
نصرالله گفت: ملت فلسطين سالهاست که فرياد کمک‌خواهی سر داده است. مردم لبنان در سال ۱۹۸۲ فرياد کمک سر داد و بعد از آن ديگر به شما (سعودی‌ها) نياز نداشت اما ملت فلسطين هنوز از شما کمک می‌خواهد. فلسطينی‌ها از اعرابی کمک خواستند که هيچ کاری نکردند. پس چنين شجاعتی و قاطعيتی از کجا آمده است؟
دبير کل حزب‌الله افزود: هر آنچه در منطقه ما در طول سالهای گذشته رخ داده است، باعث نشد که عربستان در آن دخالت کند اما امروز چه شده که عمليات به راه انداخته است؟ آيا خطر اسرائيل را که قوی‌ترين ارتش دنيا را دارد شما را نگران نکرد؟ اين بدين معناست که اسرائيل هيچ‌گاه در نظر عربستان و متحدانش دشمن يا تهديدی نبوده است که نياز باشد عليه‌ش عمليات «توفان قاطع» به راه بيندازند.
نصرالله افزود: شما (عربستانی‌ها و متحدان عربش) نگران وضعيت جديد يمن هستيد اما اگر هدف شما بازگرداندن مشروعيت به منصور هادی در يمن بود، چرا تلاشی برای بازپس گرفتن سرزمين فلسطين نکرديد؟
دبير کل حزب‌الله افزود: آن‌چه در حال رخ دادن است، عمليات «طوفان قاطع» عربستان و هم‌پيمانانش است و ما شجاعت و شهامت عربی را ديده‌ايم، اما موضوع دردآور آن‌جاست که طی دوره‌های گذشته در فلسطين و در قبال مردم منطقه چرا اين طوفان در مقابله با اسرائيل وزيدن نگرفته است؟ مردم فلسطين سال‌هاست که فرياد کمک سر می‌دهند و در لبنان نيز از سال ۱۹۸۲ و پس از آن بارها ندای کمک سر داده‌اند، اما فلسطينی‌ها هنوز نيز کمک می‌خواهند و آن‌ها از اهل تسنن هستند و همواره رهبران عرب را دعوت کرده‌اند تا ساکت ننشينند، اين شجاعت و قاطعيت تاکنون کجا بود؟ اين موضوعی که لازم است در مورد آن تأمل کرد و درد کشيد.

سه بهانه عربستان برای حمله به يمن کاملا پوچ است
نصرالله درباره جنگ عربستان و بهانه‌های اين کشور برای آغاز حمله به اين کشور گفت: سه بهانه هست که عربستان بر اساس آن جنگ عليه يمن را آغاز کرده است. بهانه اول بازگرداندن رئيس جمهور قانونی به قدرت است. فرض کنيم که رئيس جمهور، قانونی و مشروع است. آيا اين بهانه برای آغاز جنگ عليه يمن کافی است؟ چرا شما قبلا اين کار را در تونس انجام نداديد که عليه زين‌العابدين بن علی قيام کردند. در مصر همه می‌دانند که موضع خصمانه عربستان در قبال انقلاب مصر که حسنی مبارک را ساقط کرد چه بود حال آنکه عربستان عليه اين اتفاقات ائتلافی تشکيل نداد تا رئيس جمهورها در اين کشورها را حفظ کند. پس در يمن چه شده؟ بنابراين اين دليل،‌ بهانه‌ای پوچ و دروغی بزرگ است و اين راه بازگرداندن رئيس قانونی به قدرت نيست.
نصرالله افزود: بهانه دوم اين است که وضعيت جديد در يمن، امنيت عربستان و کشورهای عربی خليج فارس را تهديد می‌کند. آيا دليلی هست که اين ادعا را ثابت کند يا اين خونريزی در يمن را توجيه کند؟ اين کار انسانيت نيست و جزء دين خدا هم نيست بلکه اين از آيين جرج بوشی است که مردم را به دليل نيت‌هايشان بازخواست می‌کرد. همه می‌دانند که مشکل داخلی يمن وجود تروريسم، اقتصاد (ناکارآمد) و (عدم) توسعه است. وضعيت يمن دهها سال است که اينگونه است آيا اين ملت کاری کرده که الان امنيت عربستان و خليج فارس تهديد شده است؟ آنچه ما از آن خبر داريم اين است که برادران ما در انصارالله با عربستان، قطر و کشورهای عربی خليج فارس تماس داشتند و در مراسم فوت شاه عربستان حضور يافتند اما شاه درگذشت و تماس‌ها قطع شد. انصارالله اعلام جنگ نکرد بلکه خواستار گفت‌وگو بود و هيچ اقدام خصمانه‌ای مرتکب نشد.
بهانه سوم که مهم‌ترين و سست‌ترين بهانه است اما در رسانه‌های کشورهای خليج فارس بيشترين تبليغ درباره آن می‌شود، اين است که ايران يمن را اشغال کرده و ايران بر يمن سيطره پيدا کرده و بايد دخالت ايران در يمن متوقف شود. اين بزرگ‌ترين دروغی است که الان ترويج داده می‌شود. اما برای اين بهانه، چه دليل و مدرکی وجود دارد که يمن را ايران اشغال کرده است؟ اشغالگری نشانه‌هايی دارد. آيا ايران در يمن ارتش دارد؟ آيا ايران پايگاه نظامی دارد؟ آيا ايران واقعا يمن را اشغال کرده است؟

مشکل اصلی ذهنيت رژيم سعودی است که استقلال مردم منطقه را به رسميت نمی‌شناسد
نصرالله افزود: مشکلی ريشه‌ای وجود دارد و آن در ذهنيت رژيم عربستان و متحدانش است و آن عدم به رسميت شناختن استقلال مردم و ملت‌های منطقه است. برای همين اگر مردم زمانی سرپيچی کنند، در محور مقابل عربستان قرار می‌گيرند و به همين دليل است که با موضوع (اعتراضات) مصر و تونس و ليبی اينطور برخورد کردند و اينچنين ذهنيتی به چنين نتايج و سياست‌های غلطی منتهی می‌شود که شکست متراکم را به بار می‌آورد.
سياست خارجی عربستان سعودی است که درهای منطقه را مقابل ايران باز کرده است. مشکل از شماست نه از ايران. مشکل از شکست و ناکامی و عدم فهم شما (از مسائل منطقه) است. در لبنان در سال ۱۹۸۲ زمانی که اسرائيل لبنان را اشغال کرد، همه عرب‌ها جز سوريه لبنان را تنها گذاشتند. لبنانی‌ها حق داشتند که دنبال کسی بگردند که از آنان حمايت کند. سوريه بود، ايران بود که از آن سوی دنيا آمد و لبنان را تنها رها نکرد بلکه ندای کمک‌خواهی لبنان را پاسخ داد و تجربه و سلاح خود را منتقل کرد اما مقاومت در لبنان، لبنانی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کشوری که مردم عراق را با عمليات بمب‌گذاری و انتحاری کشت عربستان بود
نصرالله افزود: ما پس از آن آمديم تا پيروزی را از لبنان به ديگر کشورهای عرب نيز سرايت دهيم، اما آن‌ها هيچ زمانی اين را نخواستند و گمان کردند اين يک کمک ايرانی و مذهبی است، ايران هيچ زمانی لبنان را اشغال نکرد و هيچ زمانی نيز اراده خود را به لبنان تحميل نکرد.
دبيرکل حزب‌الله لبنان در مورد فلسطين نيز گفت: اعراب و عربستان و دولت‌های خليج فارس مردم فلسطين را تنها گذاشتند تا اين مردم در مقابل اسرائيل قرار گيرند و کشته و آواره شوند و آمريکا به دنبال راه حل سياسی بگردد، اما اين راه حل سرابی بيش نيست.
وی از کشورهای عربی سؤال کرد: در حالی که شما اموال و پول‌های هنگفتی داريد، چرا بايد مردم فلسطين در فقر و بدبختی زندگی کنند؟ اگر نمی‌خواهيد سلاح بدهيد، ما سلاح و سربازان شما و «طوفان قاطعتان» را نمی‌خواهيم و اين مردم ايران هستند که به رغم تحريم‌ها به داد فلسطينی‌ها می‌رسند.

سرويس اطلاعات عربستان و بندر بن سلطان داعش را ايجاد کردند
دبير کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: بندر بن سلطان (رئيس سابق سرويس اطلاعات عربستان) کسی بود که پول و امکانات به داعش رساند و سپس اين گروه را رها کرد تا بر شما سيطره يابد؛ عربستان در عراق، ابتدا صدام حسين را برای حمله و جنگ با ايران تشويق کرد که هر دو کشور را به نابودی کشاند و پس از آن جرج بوش را برای اشغال عراق تشويق و حمايت کرد و شما سعودی‌ها جزئی از عمليات آمريکا برای حمله به عراق بوديد. باز هنگامی که مشاهده کرديد، مردم عراق مقاومت می‌کنند و تازه از شر صدام رهايی يافته‌اند، گروه‌های تررويستی و تکفيری را به اين کشور گسيل کرديد و من از مردم عراق می‌خواهم تا به همه دنيا بگويند، آن کسانی که خودروهای انتخاری و تکفيری ها را به عراق آوردند و فرقی ميان کرد و عرب و مسلمان شيعه و سنی قائل نشدند، عربستانی‌ها بودند و آخرين جنايت شما سعودی‌ها، ايجاد و تجهيز داعش و گسيل آن‌ها به سوريه برای سرنگونی دولت بشار اسد در سوريه و نوری المالکی در عراق بود.

عربستان و قطر و ترکيه همه وحوش را به سوريه فرستادند تا سوريه را تابع خود کنند
حسن نصرالله ادامه داد: اولين کشوری که به عراق در مقابل داعش، کمک کرد، سلاح و تجهيزات فرستاد، ايران بود، اما اين روزها می‌بينيم که اعراب ايران را متهم می‌کنند که بر عراق تسلط يافته است. اين تسلط به دليل (ضعف) شماست، چرا که شما با کاهلی و تنبلی اقدام کرديد و مسئوليت خود را در قبال مردم عراق بر دوش نگرفتيد.
دبير کل حزب‌الله لبنان خطاب به عربستان افزود: هنگامی که با تمام وحوش روی کره زمين را برای نابودی سوريه بسيج کرديد، هدفتان اين بود که اين کشور را زير تسلط خود درآوريد؛ عربستان، قطر و ترکيه بيش از ديگر کشورها خواستند سوريه را تابع خود کنند، اما سوريه اراده کرد که کشوری مستقل بماند و نقش منطقه‌ای خود را داشته باشد. شما مردم سوريه را کشتيد و اين کشور را به نابودی کشانديد اما اگر نظرسنجی کنيد در خواهيد يافت که مردم سوريه از راهکار سياسی حمايت می‌کنند، اما چه کسی مانع اين راه حل شد؟ چه کسی خواست تا سوريه را به آتش بکشاند؟ عربستان و هم‌پيمانانش هدفشان نابودی سوريه بود و در اين ميان طبيعی است که برای نقش ايران احترام قائل شويم چرا که برای ياری مردم سوريه آمده است.

ايران هيچ‌گاه چيزی را ديکته نکرده است؛ ايران امپراتوری نيست، کشوری اسلامی است
سيد حسن نصرالله در مورد ايران نيز گفت: ايران هيچ زمانی بر ما هيچ موضوعی را ديکته نکرده است و از ما در مورد موضوع داخلی چيزی نخواسته است و ما قدرتی مستقل هستيم.
وی افزود: ايران امپراتوری نيست، بلکه کشوری اسلامی است و از اين روست که به کمک لبنان، سوريه، عراق و يمن شتافته است، بدون اينکه چيزی بخواهد يا موضعی را تحميل کند.

حماس گفت اگر عربستان به جای ايران از ما حمايت کند با ايران قطع رابطه می‌کنيم
رهبر مقاومت لبنان ادامه داد: هنگامی که سعودی‌ها در ديدار با هیأتی از حماس از آن‌ها خواسته بودند تا رابطه‌شان را با ايران قطع کنند، آن ها در پاسخ گفته بودند که ايران از ما حمايت مالی، تسليحاتی، آموزشی کرده است، اما اگر عربستان ما را حمايت کند و به ما سلاح دهد ما نيز با ايران قطع رابطه می‌کنيم.
وی در مورد يمن گفت: در يمن چه کار کرديد؟ عربستان دهها سال است که بر يمن سيطره دارد و در هر موضوعی دخالت می‌کند، پس رفاه و ثبات در يمن کجاست؟ پيوستن يمن به شورای همکاری خليج فارس را رد کرديد و با مردم اين کشور با استکبار و خواری برخورد کرديد، آيا شما ۶ جنگ عليه انصارالله يا به قول شما، حوثی‌های محاصره شده در صنعاء به راه نينداختيد؟ و پس از آن از آن ها خواستيد تا نزد شما بيايند و با شما به گفت‌و‌گو بنشينند، شما در يمن جز حمايت از جماعت تکفيری و تغيير مذاهب چه کار ديگری انجام داديد؟

دليل اصلی حمله به يمن/ شکست عربستان در يمن حتمی است
سيد حسن نصرالله تأکيد کرد: دليل اصلی حمله عربستان به يمن اين است که اين کشور در يمن شکست خورده و احساس می‌کند که يمن ديگر برای او نيست بلکه ملک مردم خودش و مُلک نيروهای سياسی حقيقی يمنی شده است؛ عربستان سعی دارد تا بار ديگر سلطه چندين ساله خود را بر اين يمن بازگرداند و در حال حاضر کشتن سربازان ارتش يمن و ارتش ديگر کشورها برای سعودی‌ها مطلوب به نظر می‌رسد.
دبير کل حزب‌الله لبنان از کشورهای حمله کننده به يمن خواست تا هرچه سريعتر اين دشمنی را تمام کنند و به حل سياسی قضيه روی بياورند و پس از آن مرتب کردن اوضاع ممکن می‌شود؛ وی از مردم کشورهايی که در حمله به يمن مشارکت دارند نيز خواست تا به وجدان و دين خودشان رجوع کنند.
نصرالله دفاع و مقاومت را حق مردم مظلوم يمن دانست و افزود: مردم يمن به مقاومت ادامه می‌دهند و پيروز خواهند شد، چرا که اين جزء سنت الهی و تاريخی است، آيا ارتش عربستان از ارتش آمريکا قدرتمندتر است؟ ارتش آمريکا اين روزها در عراق کجاست؟ آيا ارتش عربستان و متحدانش از ارتش اسرائيل قدرتمندتر است؟ ارتش اسرائيل که در غزه شکست خورد.
سيد حسن نصرالله تأکيد کرد: هنوز فرصت برای عربستان باقی است تا با مردم يمن از در برادری وارد شود و خودشان را از ذلت به دور کنند، آنها نبايد از بمباران هوايی خوشحال باشند، تمام دانشکده‌های نظامی اين که بمباران هوايی بتواند پيروزی در پی داشته باشد را رد می‌کنند؛ نيروی زمينی عربستان کجاست؟ عربستان می‌خواهد تا ارتش پاکستان، مصر و اردن را به ميدان بياورد، اما مردم منطقه به خوبی بدانند که شکست نظام سعودی حتمی است.
دبير کل حزب‌الله لبنان پايان موضوع يمن گفت: مردم يمن از آبرو و خاک خود دفاع خواهد کرد، به جای اينکه کشورهای عربی در کشتار مردم يمن شريک شوند فرصت هنوز برای حل سياسی باقی است. مردم يمن بر اساس سنت الهی و تاريخی قطعا پيروز خواهند شد و سرنوشت جنگ، شکست عربستان است.

موضوع داخلی لبنان/عربستان مانع انتخاب رئيس‌جمهور لبنان است
دبير کل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخن خود به موضوعات داخلی لبنان نيز اشاره کرد و گفت که حزب‌الله گزينه گفت‌وگو با المستقبل را انتخاب کرده تا کشور لبنان از هم فرونپاشد. او تأکيد کرد کشوری که مانع انتخاب رئيس جمهوری لبنان می‌شود عربستان است نه ايران.
او در ابتدای سخنان خود گفت: لازم است تا هر انسان آزاده‌ای موضع خود را در قبال تحولات هر منطقه‌ای ابراز کند و ما نيز در لبنان با تأخير در مورد يمن موضع گرفتيم و اميدوارم تا اوضاع يمن بر مسائل داخلی لبنان و بحرانی کردن اوضاع کشور يا دولت تأثير نگذارد.
وی افزود: همه می‌دانند که در مورد دادگاه (رفيق حريری) به وضوح صحبت می‌کنيم و موضع ما در مورد اصل و فرع و نتايج اين دادگاه محکم است، اما برای ما مشخص نشده است که در اين دادگاه چه می‌گذرد؛ ما توجهی به صداهايی که از دادگاه بين‌المللی بيرون می‌ايد نمی‌کنيم و مذاکرات خود را با جريان المستقبل ادامه می‌دهيم اما برخی در المستقبل خواستار تعطيل کردن اين گفت‌وگوها هستند.
سيد حسن نصرالله در مورد انتخاب رياست جمهوری نيز افزود: در هفته‌های اخير اتهامات متعددی به ما در مورد کارشکنی درباره انتخاب رئيس‌جمهور زده شده است؛ شکی نيست که انتخاب رئيس‌جمهور امری ضروری است، من به صحبت‌های اخير در مورد اتهام زنی به ايران و به ما در مورد تعطيلی روند انتخاب رئيس‌جمهور، توجهی نمی‌کنم؛ من تأکيد می کنم که ايران دخالتی در اين موضوع نکرده و نمی‌کند. فرانسوی‌ها با ايران تماس برقرار کرده و آنان را با لبنانی‌ها مرتبط ساخته‌اند و اين به معنای کارشکنی ايران در انتخاب رئيس‌جمهور نيست.
وی تأکيد کرد: مسئول اصلی شکست فرايند انتخاب رئيس‌جمهور عربستان و وزيرخارجه‌اش «سعودالفيصل» است که انتخاب کانديد طبيعی رياست‌جمهوری که نماينده مسيحيان است را وتو کرد. نظر من اين است که جريان المستقبل مشکلی با اين انتخاب نداشت، اما مشکل وتوی عربستان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016