چهارشنبه 12 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمریکا جنگنده‌های اف ۱۶ به مصر صادر می‌کند

• ایالات متحده آمریکا قرار است جنگنده‌های اف ۱۶ و همچنین موشک‌های "هارپون" به مصر تحویل دهد. مصر در ائتلاف عربی در مقابله با نظامیان حوثی در یمن شرکت دارد. رئیس‌جمهور مصر حوثی‌ها را به تسلیم شدن فرا خوانده است.

دویچه وله ـ خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که ایالات متحده آمریکا قصد ازسرگیری ارسال تسلیحات به مصر را دارد.

باراک اوباما در اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی در پی تغییر و تحولات سیاسی در مصر و خلع قدرت از اخوان‌المسلمین در این کشور، دستور توقف صدور جنگنده‌های اف ۱۶ به مصر را داده بود؛ دستوری که وی دیگر نیازی به اجرای آن نمی‌بیند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما شامگاه سه‌شنبه (۳۱ مارس) در تماسی تلفنی با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود گفت که دیگر مانعی بر سر انجام این معامله تسلیحاتی وجود ندارد.

کاخ سفید آمریکا ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که ایالات متحده افزون بر جنگنده‌های اف ۱۶ قصد دارد ۲۰ موشک ضدکشتی "هارپون" نیز به مصر صادر کند.

مقامات کاخ سفید در این ارتباط همچنین تصریح کرده‌اند که تصمیم اوباما در این زمینه بازتابنده‌ی رسیدن به توانایی‌های لازم برای مقابله با چالش‌های امنیتی قرن بیست و یکم است.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که تصمیم خود را نه با توجه به تغییر و تحولات سیاسی در داخل مصر، بلکه در راستای حفظ مصالح امنیتی آمریکا گرفته است.

اوباما قصد دارد از کنگره آمریکا بخواهد تا این کشور ۳ / ۱ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار ارتش مصر قرار دهد.

فراخوان رئیس‌جمهور مصر

کشور مصر در ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان سعودی مشارکت دارد که هدف آن مقابله با شبه‌نظامیان حوثی در یمن است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی دیگر که روز چهارشنبه (اول آوریل) منتشر کرده از فراخوان رئیس‌جمهور مصر خطاب به حوثی‌ها در یمن خبر داده است.

طبق این گزارش سیسی در نطقی که شامگاه سه‌شنبه بطور مستقیم از تلویزیون مصر پخش شد، شبه‌نظامیان حوثی در یمن را به تسلیم شدن فراخواند و خطاب به آنان گفت: «حفظ ثبات یمن و امنیت مردم این کشور به رفتار و عمل شما بستگی دارد.»

رئیس‌جمهور مصر همچنین تصریح کرد که شبه‌نظامیان حوثی باید به صلاح کشورشان عمل کنند و تسلیم شوند.

ائتلاف نظامی عربی در حال حاضر به حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن بسنده کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از احمد عصیری، یکی از ژنرال‌های ارتش عربستان سعودی گزارش داد که در حال حاضر نیازی به مداخله زمینی و انجام عملیات زمینی در یمن وجود ندارد. این مقام نظامی عربستان در عین حال تصریح کرد که این وضعیت هر لحظه ممکن است تغییر کند.

عصیری همچنین اظهار داشت که جنگند‌ه‌های ائتلاف نظامی عربی از جمله دست به حملات هوایی در مناطق شمال عدن زده‌اند تا از پیشروی شبه‌نظامیان حوثی به سوی این شهر جلوگیری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016