پنجشنبه 13 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فدریکا موگرینی از پایان نشست وزیران خارجه خبر داد و گفت خبر خوش دارد

وزارت خارجه آلمان نیز از رسیدن به چارچوب توافق نهایی خبر می‌دهد. توییتر منسوب به حسن روحانی نیز نوشته است: "راه حل‌ها برای موضوعات اساسی پرونده هسته‌ای ایران پیدا شده است. نوشتن پیش نویس توافق بلافاصله آغاز می‌شود که تا پایان ژوئن نهایی شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - رویترز می‌گوید بیانیه مشترک خواهد گفت که گفتگوها با ایران به اندازه کافی پیشرفت کرده است که مذاکرات تا پایان مهلت تعیین شده (پایان ژوئن) ادامه پیدا کند.

آسوشیتدپرس خبر می‌دهد ایران و پنج بعلاوه یک بر سر "محدود کردن" برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند. ایران در عوض خواستار لغو تحریم‌ها است اما شش قدرت جهانی از ایران خواسته‌اند برای برداشتن تحریم‌ها، جزئیات مراحل محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را تا پایان ژوئن در اختیار آنها قرار دهد.

رادیو زمانه - به گزارش «واشنگتن پست» مقامات غربی می‌گويند ايران و آمريکا بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند. دو مقام غربی که نخواستند نامشان برده شود گفته‌اند که طرح کلی يک «تفاهم‌نامه» در حال تدوين است. مقامات رسمی به آسوشيتدپرس گفته‌اند در روز جمعه برای تدوين يک بيانيه کلی و تنظيم اسناد الحاقی مربوط به آن کار خواهند کرد.

به گفته «واشنگتن پست» مقامات ايرانی مخالف عمومی و علنی کردن اين توافق‌نامه هستند.

براثر فشار مجلس نمايندگان ايالات متحده آمريکا، کابينه اوباما و گروه مذاکره‌کننده وزارت خارجه آمريکا مايل است که اين تفاهم‌نامه به طور کامل علنی شود. اما طرف ايرانی تنها حاضر به علنی کردن حداقلی آن است.

کامليا انتخابی فرد در مقاله خود برای «الاهرام» از قول مقامات حاضر در لوزان نوشته است که آمريکايی‌ها مايل هستند که از نتيجه اين توافق به عنوان يک «پيروزی» برای دولت اوباما صحبت کنند و از آن برداشت تبليغاتی کنند. اما مقامات ايرانی به دليل مشکلات داخلی و مخالفت‌های محافظه‌کاران ايران با روند مذاکرات مايلند که توافق‌نامه به هيچ وجه علنی نشود.

کنفرانس خبری ايران و گروه ۱+۵ قرار است در دانشگاه لوزان برقرار شود. پيش از اين، تيم مذاکره‌کننده ايران گفته بود که برای امضای توافق‌نامه به مقر سازمان ملل در ژنو خواهد رفت. با توجه به اينکه نتيجه مذاکرات قرار است تنها توافق بر سر «تفاهم‌نامه» باشد، دانشگاه لوزان به عنوان محل کنفرانس خبری انتخاب شده است.

همچنین "دیگربان" گزارش می دهد یک سایت نزدیک به سعید جلیلی (ایران هسته ای) عوامل طولانی شدن مذاکرات «لوزان» را منتشر کرد.

آن‌طور که این سایت نوشته اختلاف بر سر شش پیوست «فردو»، «اراک»، «نطنز»، «نظارت و بازرسی‌های آژانس»٬ «تحقیق و توسعه» و «تحریم» عامل اصلی طولانی شدن مذاکرات شده است.

این سایت نوشته طرفین تلاش می‌کنند در بیانیه سیاسی پایان مذاکرات٬ راه حل‌ها درباره همه این پیوست‌ها را روشن کنند که همین مساله مذاکرات را پیچیده کرده است.

این پیوست‌ها پس از صدور بیانیه سیاسی نیز منتشر نخواهد شد و بحث درباره جزئیات آنها به آینده موکول خواهد شد.

این سایت نزدیک به سعید جلیلی دومین عامل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای «لوزان» را اختلاف بر سر انتشار جزئیات درباره پیوست‌های مذکور عنوان کرده است.

به نوشته این سایت٬ ایران خواهان تزریق «حداقلی اطلاعات» درباره اصول راه حل شش پیوست کلیدی به بیانیه نهایی است٬ این در حالی است که آمریکا خواستار انتشار جزئیات بیشتر در این موارد است.

عامل سوم طولانی شدن مذاکرات «لوزان» به روایت این سایت محافظه‌کار٬ هماهنگ کردن موضوعات مهم با پایتخت‌های هر یک از طرفین است.

پیش‌بینی می‌شود که در پایان مذاکرات «لوزان» بیانیه‌ای سیاسی منتشر شود که شامل شش پیوست مذکور باشد و بحث بر سر جزئیات تفصیلی آن به آینده موکول شود.

[گزارش لحظه به لحظه]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016