دوشنبه 17 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
17 فروردین» انتشار پوسترهـای "ضدظریـف" در ایران
17 فروردین» روايت قشقاوی از درگيری لفظی ظريف در مجلس
پرخواننده ترین ها

چهار نکته علی لاريجانی درباره بيانيه لوزان

عضو شورای مرکزی فراکسيون اصولگرايان رهروان با بيان اينکه ارزيابی کلی لاريجانی از بيانيه لوزان مثبت بوده و آن را عقلايی و در راستای تصميمات نظام می دانست از ۴ نکته وی درباره اين بيانيه خبر داد.

اسماعيل جليلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اظهارات لاريجانی در فراکسيون رهروان، گفت: لاريجانی معتقد بود کشمکش‌ها و دعواهايی که در مدت مذاکرات وجود داشت، کاملا مشخص شد که نمی‌توانند در ريز و جزئيات مذاکرات به نتيجه برسند. متونی را آنها پيشنهاد کرده بودند، اما آنقدر اشکالات وجود داشت که معلوم بود به نتيجه نمی‌رسد؛ لذا به يک بيانيه مطبوعاتی اکتفا کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی: بيانيه لوزان يک توافقنامه نيست

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان ادامه داد: رئيس مجلس با اعلام اينکه بيانيه لوزان يک توافقنامه نيست اظهار داشت، روی برخی عناصر کليدی توافقاتی به صورت شفاهی انجام شده است، اما اين بدان معنا نيست که موافقتنامه امضا شده است.

جليلی گفت: لاريجانی معتقد بود با شناسايی اين توافقات می‌توان بررسی کرد که آيا در چارچوب منافع ملی بوده است يا خير؟ البته ممکن است ابهاماتی نيز وجود داشته باشد، زيرا يک موافقتنامه مطبوعاتی آن هم به اين صورت کلی، بدون ابهام نخواهد بود.

وی با اشاره به بررسی فراز و فرودهای مذاکرات در جلسه با لاريجانی، گفت: رياست مجلس توصيه کرد که همه دوستان صحبت‌های ظريف و صالحی را بشنوند و بعد از آن موضع‌گيری کنند، زيرا برخی اظهارات که مطرح می‌شود دقيق نيست که می‌تواند هم به خود افراد و هم به منافع ملی کشور لطمه وارد کند.

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان با اشاره به بررسی اظهارات اوباما و کری در جلسه فراکسيون، گفت: لاريجانی معتقد بود اظهارات اوباما و کری و متنی که روی سايت کاخ سفيد گذاشته شده، مبنای قضاوت نيست چون آنها مطالبی را که به نفع خودشان است، در راستای برخی منافع داخلی مطرح می‌کنند.

همه تحريم‌های اتحاديه اروپا، آمريکا و شورای امنيت که جنبه اقتصادی دارد، لغو می شود/ تحريم ها پلکانی برداشته می شوند

جليلی با تاکيد بر اينکه رياست مجلس معتقد بود برخی مطالبی که در فکت شيت گذاشته شده، حتما مورد توافق نيست، گفت: لاريجانی معتقد بود اظهارات اوباما مبنی بر اينکه تحريم‌ها مرحله‌ای برداشته می‌شود، هم درست و هم غلط است.

وی تصريح کرد: لاريجانی اعلام کرد همه تحريم‌های اتحاديه اروپا، آمريکا و شورای امنيت که جنبه اقتصادی دارد، بايد لغو شود که طرف مقابل نيز آن را قبول کرده است، اما در بحث مسائل هسته‌ای و اشاعه رفع تحريم‌ها، پلکانی شده است. بدين معنا که در ابتدا وجود دارد و تعليق شده و بعد از مدتی لغو خواهد شد.

جليلی ادامه داد: در صورت لغو سفر اردوغان به ايران، در جلسه دولت و مجلس مسائل هسته‌ای بررسی خواهد شد؛ در غير اين صورت در جلسه غيرعلنی با حضور ظريف و صالحی اين موضوع بررسی می‌شود.

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان افزود: لاريجانی معتقد بود بايد بررسی شود که در بيانيه مطبوعاتی آيا چارچوب‌های نظام در نظر گرفته شده است يا خير که البته در کليات اين چارچوب‌ها در نظر گرفته شده، البته ممکن است جزئياتی وجود داشته باشد که بايد بررسی شود.

فعاليت نطنز در سطح مورد تفاهم مورد تائيد نظام است

وی با بيان اين که رياست مجلس معتقد بود فعاليت نطنز در سطح مورد تفاهم مورد تائيد نظام بود، گفت: لاريجانی اعلام کرد غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو مربوط به آينده است و نياز امروز نيست. الان کلا ۱۹ هزار سانتريفيوژ نصب شده داريم که حدود ۹۰۰۰ سانتريفيوژ کار می‌کند که در تفاهم از اين ۹۰۰۰ سانتريفيوژ مقرر شده که حدود ۶۰۰۰ سانتريفيوژ کار کند که حدود ۵۰۰۰ سانتريفيوژ در نطنز کار می‌کند و قرار شده حدود ۱۰۰۰ سانتريفيوژ در فردو فعاليت کند.

فعاليت فردو در سطح مورد تفاهم در لوزان حتما تصميم نظام بود

جليلی ادامه داد: لاريجانی معتقد بود اينکه هزار سانتريفيوژ در فردو بماند و دو زنجيره نيز فعاليت کند، منتهی بدون تزريق، حتما تصميم نظام بوده است؛ يعنی مجموعاً به اين نتيجه رسيديم که در فردو ما امکانات آماده‌ای را داشته باشيم.

در مورد تفاهم برای تبديل مواد غنی سازی شده تخلفی از سوی تيم مذاکره کننده صورت نگرفته است

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان با اشاره به بررسی نگهداری انتقال مواد غنی شده در بيانيه لوزان، گفت: لاريجانی معتقد بود برای مواد غنی‌ شده نيز چند راه‌حل وجود داشت؛ يا بايد اين مواد به قرص تبديل می‌شد، يا رقيق می‌شد که نظام تصميم گرفت و تخلفی از سوی تيم مذاکره‌کننده صورت نگرفته است.

لاريجانی:ادامه تحقيقات هسته‌ای تا IR۸ تصميم نظام بوده است

وی ادامه داد: لاريجانی اعلام کرد ادامه تحقيقات هسته‌ای تا IR۸ نيز تصميم نظام بوده است، اما ظرايفی در اين خصوص وجود دارد که بايد توضيحات دوستان شنيده شود.

جليلی گفت: لاريجانی اعلام کرد اين تحقيق و توسعه رویIR۶ و IR۸ تصميم نظام است و بايد ادامه داشته باشد و مخالفتی از سوی غربی‌ها در اين خصوص صورت نگرفته است و توليد آن نيز در آينده به صورت صنعتی صورت خواهد گرفت.

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان ادامه داد: لاريجانی اعلام کرد فردو از ابتدا برای غنی‌سازی طراحی نشده بود. و از نظر فنی تصميمات نظام به نفع توسعه انرژی هسته‌ای است.

تصميمات نظام در شرايط فعلی و با توجه به مجموعه فعاليت‌ها کاملاً عقلايی است/ بيانيه لوزان در کل به مصلحت کشور است

جليلی گفت: لاريجانی تصميم نظام را در شرايط فعلی و با توجه به مجموعه فعاليت‌ها کاملاً عقلايی خواند.

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان افزود: لاريجانی معتقد بود که اين بيانيه در کل به مصلحت کشور است؛ يعنی با اين کار اولاً دانش هسته‌ای حفظ می‌شود، غنی‌سازی‌ ما را نيز پذيرفته‌اند، تحريم‌ها نيز برداشته خواهد شد.

اگر تحريم‌ها برداشته نشود، نبايد توافقی صورت گيرد

وی اظهار داشت: لاريجانی تاکيد کرد اگر تحريم‌ها برداشته نشود، نبايد توافقی صورت گيرد. اگر تحريم‌ها را برندارند، نبايد در هيچ مساله‌ای عقب‌نشينی کنيم و بايد به فعاليت‌های خود ادامه دهيم.

جليلی با بيان اينکه لاريجانی اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد تحريم‌ها اقتصادی، بانکی و بيمه‌ای است و تنها هفت الی هشت درصد مربوط به تسليحات و مسائل هسته‌ای است، گفت: البته اين تحريم‌ها متاثر از فعاليت‌های هسته‌ای است اما رابطه مستقيم با مواد و دستيابی به دانش هسته‌ای ندارد.

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان گفت: لاريجانی معتقد بود که نبايد به حرف‌های اوباما در اين خصوص اعتماد کرد زيرا وی دوگانه صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: لاريجانی اعلام کرد مساله مهم در مذاکرات اين است که ۶ قطعنامه شورای امنيت برداشته شود و از ذيل فصل ۷ بيرون بياييم. به علاوه تحريم‌های يکجانبه کنگره رئيس‌جمهور آمريکا و اتحاديه اروپا برداشته شود.

اروپايی‌ها نيز به متن فکشيت کاخ سفيد اعتراض کردند و اعلام کردند که اتحاديه اروپا تحريم‌ها را لغو خواهد کرد

جليلی اظهار داشت: لاريجانی تاکيد کرد که اروپايی‌ها نيز به متن فکت شيت کاخ سفيد اعتراض کردند و اعلام کردند که اتحاديه اروپا تحريم‌ها را لغو خواهد کرد و در اين مساله به توافق رسيده‌ايم که اين اظهارنظرها ناشی از کشمکش داخلی ۱+۵ است.

۴ نکته لاريجانی به تفاهم نامه لوزان

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان ادامه داد: لاريجانی معتقد بود ابهاماتی نيز وجود دارد که در چند قسمت است و بايد در مسير بررسی جزئيات رفع شود. يکی از اين ابهامات در خصوص مساله تحقيق و توسعه است. دوم زمان توليد صنعتی، سوم روند لغو تحريم‌ها؛ اينکه کی ما عمل می‌کنيم و کی آنها تحريم‌ها را لغو می‌کنند. ما نمی‌توانيم جلوتر از آنها عمل کنيم.

وی افزود: لاريجانی با بيان اينکه برداشتن قلب راکتور اراک تصميم نظام است، گفت: آقای صالحی معتقد بود که حتما بايد قلب راکتور عوض شود اما اينکه اين اقدام چه زمانی بايد انجام شود، بسيار مهم است.

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان گفت: لاريجانی تاکيد داشت که حساسيت بايد بر نگارش توافقنامه وجود داشته باشد؛ به نحوی که کلاه سرمان نرود. تيمی که از اين به بعد روی توافقنامه کار می‌کند، بسيار مهم است.

ارزيابی من در کل از تفاهمنامه لوزان مثبت است

وی گفت: لاريجانی از نمايندگان خواست برای اظهارنظر عجله نکنند و دقيق و پخته در اين خصوص وارد شوند، زيرا اظهارنظر عجولانه به منافع ايران ضرر وارد می‌کند.

جليلی افزود: لاريجانی اعلام کرد که ارزيابی من در کل از اين تفاهمنامه مثبت است و فکر می‌کنم که از اين تفاهمنامه بايد حمايت کنيم تا کشور از اين مرحله عبور کند؛ البته ابهامات و نگرانی‌هايی وجود دارد که رفع آن نيز راه‌حل دارد.

نظر لاريجانی در مورد اجرای پروتکل الحاقی

عضو شورای مرکزی فراکسيون رهروان تصريح کرد: لاريجانی همچنين در خصوص اجرای پروتکل الحاقی نيز گفت، دو بحث وجود دارد يکی اينکه پروتکل الحاقی به صورت قانونی اجرا شود و ما بپذيريم که اين چارچوب را اجرا کنيم که بايد به مجلس بيايد و اين معاهده در مجلس تصويب شود اما صورت دوم اين است که برخی از بندهای آن به صورت داوطلبانه اجرا شود که در زمان بنده و آقای جليلی نيز انجام شد و برای حل برخی مسائل ورای NPT به صورت داوطلبانه اقداماتی را انجام می‌ داديم. الان هم به صورت داوطلبانه است. برای اينکه تحريم‌ها رفع شده و از ذيل بند هفت خارج شويم.

وی ادامه داد: اگر پروتکل بخواهد تبديل به يک مساله حقوقی شود که الی الابد آن را مبنا قرار دهيم، بايد در مجلس تصويب شود، اما اگر داوطلبانه باشد نيازی به تصويب مجلس ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016